Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag är nyexad ingenjör och jag hade svårt att få jobb i en industristad än fast jag har toppbetyg i allt och är jätte duktig inom mitt yrkesområde...
Svenskar brukar oftast dra till Norge för att jobba. Varför just Norge?
Det råder ingenjörsbrist i Norge, offshoreindustrin drar alltjämt ingenjörstjänster (även om det just nu är en liten dipp). Ingenjörer är nåt Sverige har rätt så gott om och många väljer Norge som instegsjobb. Det handlar alltså inte bara om att rensa fisk och skala banan.
Många söker sig dit såklart för att det är mycket bra betalt mot liten insats. Som maskiningenjör med en konstruktörstjänst lyfter du 50-60k arbetandes i en ren och fräsch kontorsmiljö utan några fiskhuvuden, och Norge är bedårande vackert likt Sverige med frisk luft, gott vatten, lite folk, tysta omgivningar, bra mat, hög demokratisering, låg korruption, god jämställdhet, sekulariserat och modernt säkert samhälle, liknande kultur som den svenska och magnifik orörd natur.
Något som de allra flesta svenskar och övriga nordbor uppskattar. Asien i all ära men det är väldigt slitsamt och uttröttande i längden att befinna sig i megastora bullriga mångmiljonstäder där vattnet smakar klor och luften luktar avgaser och trängseln och oljudet är massivt.
Jag skulle faktiskt rekommendera dig att ta en ingenjörstjänst i Norge, efter knappt ett år så har du sexsiffrigt på sparkontot och kan ändå leva gott vardagsliv, samt en rejält bra erfarenhet i CV:t.
Lycka till