2015-11-10, 23:12
Medlem
Polare ingenjör från en mindre känd skola i Sverige. Drar nog ut en 50k+ efter skatt samtidigt som han bor i en lägenhet med två andra och drar hem varje helg. Han ska köra så i 1 år, ganska bra tycker jag.
Citera
2015-11-10, 23:23
Medlem
fidelios avatar
Haha nyexad maskinare som leker världsvan med hela världen som arbetsmarknad och klagar på småsinta svenskar.

Att jämföra Norges arbetsmarknad med hela kontinenter som Afrika och Asien är begåvat.

Det finns fler svenskar bosatta i USA än Norge.
Citera
2015-11-10, 23:24
Medlem
Niggerbullens avatar
I Norge blir alla svenskar miljonärer oavsett yrke, boende etc. Vad i helvete väntar alla på? NORGE!!

T.om Arbetsförmedlingen kallar ett gäng till möte och uppmanar att söka oss till Norge. Under samma möte som man säger att det blivit sämre att jobba i Norge, norska kronan är svagare och hur helvetes invecklat det ska vara att flytta sitt liv dit med bankkonton, visum(?), husdjur, boende, kontrakt, facket och så vidare.

Kanske inte är så krångligt i själva verket men han fick det att låta väldigt omständigt iaf.
Citera
2015-11-10, 23:47
Medlem
nillodills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Maskiningenjör. När jag började så var det inga som ville bli det. Sveriges ingenjörer sa till oss att vi behövdes. Vi var viktiga. Det krävdes 0.1 på högskoleprovet för att bli antagen. Nu är det över 1.1.

När man väl var nyexad så fick man jobba stenhårt för att ens få ett jobb. Kastad hit och dit på intervjuer och de sa alltid "Vi hör av oss" eller "Vi sparar ditt CV".

Men icke. Tillslut efter mer än ett halvårs sökande så fick jag ett bäbisingenjörsjobb. Dålig lön. Men jag har en inkomst.

Biologi, maskin, läraryrket, statsvetare är yrken som är svåra att få jobb i. Däremot är IT rätt stort behov av vad jag kan se på Arbetsförmedlingens annonser.

Maskiningenjör som i högskoleingenjör antar jag?
Eller är du verkligen civilingenjör som har läst maskinteknik?

On topic: Det vore helt hål i huvudet att åka till afrika eller asien och arbeta med ett "låglönejobb" när deras valuta har en mycket sämre köpkraft än den svenska.
Fördelen med Norge rent historiskt är att du kan arbeta med ett riktigt skitjobb och tjäna pengar som vid svensk konsumtion blir värd väldigt mycket.

Men du skulle t.ex. kunna åka till Australien och göra en liknande variant som i Norge, då klassiska industri-/servicejobb som inte kräver någon akademisk bakgrund genererar förhållandevis bra pengar där, vi har dock detaljen med språket och distansen som skevar lite där, och med distansen även resekostnader mellan Australien och Sverige..
Citera
2015-11-11, 00:11
Medlem
pupkinyess avatar
Om du inte helt missat det så är Norge geografiskt sett ett lägligt land arbeta i för oss svenskar, samt att man generellt sett har högre lön där kontra samma jobb i Sverige.

Du är bara sur för att Norge är ljusår före Finland inom detta ämne. Buhu.
Citera
2015-11-11, 00:32
Medlem
Frozzzts avatar
Jag har jobbat både i USA och Australien, men jobbar just nu i Norge.

Har ett jävligt intressant arbete (offshore ingenjör). Fördelarna mot tidigare länder är;

- snuskigt mycket högre lön
- Alla fina damer (fy fan för det makabert mycket sämre utbudet i andra delar av världen).
- liknande kultur, nära hem och häftig natur.

Nää.. åker gärna på semester för de 3-4 månaderna extra ledigt du får av offshore med pengarna du tjänar än att slita i ett sunkigt USA med 5 lediga dagar per år...

TS du måste vara rätt korkad?
Citera
2015-11-11, 01:29
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozzzt
Jag har jobbat både i USA och Australien, men jobbar just nu i Norge.

Har ett jävligt intressant arbete (offshore ingenjör). Fördelarna mot tidigare länder är;

- snuskigt mycket högre lön
- Alla fina damer (fy fan för det makabert mycket sämre utbudet i andra delar av världen).
- liknande kultur, nära hem och häftig natur.

Nää.. åker gärna på semester för de 3-4 månaderna extra ledigt du får av offshore med pengarna du tjänar än att slita i ett sunkigt USA med 5 lediga dagar per år...

TS du måste vara rätt korkad?

Jag talar om att rensa fisk.
Citera
2015-11-11, 01:57
Medlem
consultezs avatar
Citat:

Vem fan rensar ens fisk nu för tiden? Du vet ju inte vad du pratar om ang. Norge.
Citera
2015-11-11, 03:57
Medlem
Citat:

Välkommen till år 2015. Finns knappt några fiskrenserier kvar i Norge.
Citera
2015-11-11, 08:04
Medlem
Citat:
Jag förstår inte. Jag är för visso också inräknad i den kategorin.

Svenskar tänker bara på "Jobba i Norge", "Truckförare", "Ingenjör" med mera. Jag är nyexad ingenjör och jag hade svårt att få jobb i en industristad än fast jag har toppbetyg i allt och är jätte duktig inom mitt yrkesområde.

Svenskar brukar oftast dra till Norge för att jobba. Varför just Norge? Varför åka till ett kallt blåsigt och regnigt land? Det är som att åka till en bondedel av Sverige där alla pratar som dem ägde en traktor och kor.

Varför passar folk inte på att utnyttja denna resa och åka till soligare delar av världen? Jag lovar garanterat att ett jobb i Afrika eller i Asien är en bättre upplevelse ön att rensa fisk.

Jag bara undrar. Jag stör mig på folk som tror att "jobba i Norge"-jobben är big bussnies. Oftast så är det skitjobb man får jobba med. Man är som en kines som lever i en conteiner med 10 andra kineser. Polackerna brukar tänka i samma banor. Men då är det i Sverige dem vill köra sina zigenska rostiga och smutiga cirkuslastbilar.

Nej maskiningenjör är inte så hett alltså tyvärr. Känner faktiskt flera st, en jobbade med montering i 3-4 år innan han fick jobba som "ingenjör". Han har fortfarande pisslön. Jag tycker du tar det du lärt dig, som matematik,hållfasthetslära och vad det nu är och fortsätter lära dig programmering. Mer lön och roligare jobb. Och det bästa av allt, du kan ta ditt pick och pack och dra vart som helst, alla vill ha programmerare. Ingen vill ha maskiningenjörer. Fortsätt kämpa med programmeringen!
Citera
2015-11-11, 09:43
Medlem
Det finns norgejobb och det finns norgejobb.

Stor skillnad.
En bekant åker till vårt grannland en vecka per månad och drar in i nästan en hel svensk månadslön på denna vecka. Hon arbetar som sjuksköterska.

Alltså - sett ur svenska förhållanden - en extremt bra lön.
Fördelarna är flera. Du kan snabbt komma in i språket. Det är nära. Du kan ha kvar ditt bo i Sverige.
Alla vill inte lämna "fädernesdlandet" och flytta till en helt annan kultur långt bort.
Man trivs bland sina egna helt enkelt.
Citera
2015-11-11, 09:55
Medlem
-Mystics avatar
Det tog mig ett par dagar att skaffa jobb efter en flytt till Norge, nu i Sverige lever jag på A-kassa, kan inte säga att jag kämpar att skaffa jobb då min skattemoral i nuvarande situation i Sverige är oerhört låg. Det är nästan helt enkelt otänkbart att få jobb i Sverige efter ett par dagar även om du har en fin utbildning.

-Bättre lön
-Bättre villkor
-Kortare arbetsvecka
-Nära till Sverige

Det ska bli intressant hur arbetslöshetssiffrorna ser ut om Sverige om ett par år då alla "nyanlända" ska gå in i ett arbetsmarknadspolitisktprogram samtidigt som Norge går ner i en lågkonjunktur pga oljan. Det påverkar både utbildade och vanliga Svenska arbetare i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in