Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Maskiningenjör. När jag började så var det inga som ville bli det. Sveriges ingenjörer sa till oss att vi behövdes. Vi var viktiga. Det krävdes 0.1 på högskoleprovet för att bli antagen. Nu är det över 1.1.
När man väl var nyexad så fick man jobba stenhårt för att ens få ett jobb. Kastad hit och dit på intervjuer och de sa alltid "Vi hör av oss" eller "Vi sparar ditt CV".
Men icke. Tillslut efter mer än ett halvårs sökande så fick jag ett bäbisingenjörsjobb. Dålig lön. Men jag har en inkomst.
Biologi, maskin, läraryrket, statsvetare är yrken som är svåra att få jobb i. Däremot är IT rätt stort behov av vad jag kan se på Arbetsförmedlingens annonser.
Maskiningenjör som i högskoleingenjör antar jag?
Eller är du verkligen civilingenjör som har läst maskinteknik?
On topic: Det vore helt hål i huvudet att åka till afrika eller asien och arbeta med ett "låglönejobb" när deras valuta har en mycket sämre köpkraft än den svenska.
Fördelen med Norge rent historiskt är att du kan arbeta med ett riktigt skitjobb och tjäna pengar som vid svensk konsumtion blir värd väldigt mycket.
Men du skulle t.ex. kunna åka till Australien och göra en liknande variant som i Norge, då klassiska industri-/servicejobb som inte kräver någon akademisk bakgrund genererar förhållandevis bra pengar där, vi har dock detaljen med språket och distansen som skevar lite där, och med distansen även resekostnader mellan Australien och Sverige..