2015-11-10, 01:23
Medlem
Hej!

Jag är ganska förvirrad när det gäller lagar så jag undrade vilka färger som är lagliga? Jag har hittat ett par sådana
http://www.ebay.com/itm/9006XS-100W-...g809cA&vxp=mtr

"Super white" verkar vara lite sådär opålitligt men undrade verkligen om någon kunde hjälpa mig

tack på förhand
Citera
2015-11-10, 01:37
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marrick
Hej!

Jag är ganska förvirrad när det gäller lagar så jag undrade vilka färger som är lagliga? Jag har hittat ett par sådana
http://www.ebay.com/itm/9006XS-100W-...g809cA&vxp=mtr

"Super white" verkar vara lite sådär opålitligt men undrade verkligen om någon kunde hjälpa mig

tack på förhand

Har något vagt minne från trafikskolan att det endast är "vitt" ljus som är tillåtet. Vad som räknas som just vitt ljus var rätt luddigt. Jag VET dock inte så du får väl ringa trafikverket, eller vilka det nu är man ska fråga, om du är osäker.
Citera
2015-11-10, 01:44
Medlem
Vitt och gult får du ha fram.
Citera
2015-11-10, 09:33
Medlem
Edsvikens avatar
Här är ett lite mer "tekniskt" svar:
Enligt Transportstyrelsens Författningssamling TSFS 2013:63 gäller:

Färger
5 § Fordon får inte ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt.
Fordon får inte heller ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge vitt ljus bakåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.

6 § Kraven i 5 § första stycket ovan samt 3 kap. 76 § trafikförordningen (1998:1276) om att fordon under färd på väg inte får visa annat än vitt eller gult ljus framåt anses uppfyllda om det inte finns någon annan än vit eller gul ljusstråle synlig inom zon 1 i ett mot fordonets längdaxel vinkelrätt plan 25 m framför fordonet.

7 § Ljusets färg ska vid nominell spänning ligga inom det område som bestäms av följande gränser i det av internationella belysningskommissionen (CIE) fastställda koordinatsystemet.
För vitt ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot blått x 0,310
2. Gräns mot gult x 0,500
3. Gräns mot grönt y 0,150 + 0,640x; y 0,440
4. Gräns mot rött y 0,382

För gult ljus gäller följande gränser
1. Gräns mot rött y 0,138 + 0,580x
2. Gräns mot grönt y 1,29x – 0,100
3. Gräns mot vitt y -x + 0,966
4. Gräns mot spektralt ren färg y -x + 0,992
Citera
2015-11-10, 20:50
Medlem
Bilar upp till och med 2005 får ha vitt eller gult ljus framåt. Efter det bara vitt, Xenonlampor ligger på 4300kelvin i färgtemperatur, sen kom en ändring till 4800k eller om det var 5000k.

Och orange som mittersta lampan på trafikljus och blinkers är inte tillåtet framåt, skillnad på gul och orange

Dock skulle jag avråda dig från att köpa sånna målade lampor eller lampor med en "kondom" på då dom släpper ifrån sig gaser som skadar reflektorn, plus att ljusbilden brukar bli kass pga sned lampa eller att glödtråden sitter fel i glaskroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in