Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-09, 23:38
  #1
Medlem
Hejsan! är en tjej på 20 år som har epilepsi. Lite kort om mig för och varför jag skriver här!
Jag blev diagnostiserad epilepsi vi 14 års ålder och fick medicinen Ergenyl, vilket funkade bra. Blev helt anfallsfri fast fick dock mycket biverkningar av den, så som kraftiga skakningar i händerna, gick upp väldigt mycket i vikt osv..men det va ingen min läkare brydde sig i verkade det som, Utan att han sa att det var "normalt" och att jag följde viktkurvan bra( vad nu det ska betyda när jag gick upp 20 kg). Men sedan när jag blev 18 och fick flytta från barnmottagningen över till en riktig neurologmottagning så fick jag en ny läkare!

Första gången jag fick träffa honom så ville han byta min medicin pga alla biverkningar och mitt mående. Så under 6 månader bytte jag medicin från Ergenyl till Lamotrigin. Det va det bästa som någonsin hänt kändes det som! trots att dessa månader va väldigt psykist påfrestande så va det helt klart värt det! Hade inga biverkningar, gick ner dom där 20 kilona, fick mycket bättre självförtroende och var helt anfallsfri, livet lekte i princip!...tills januari 2015. Då vände det hela. Jobbade mycket under en tid, hade en anställning på 75%, en på 25% plus helgjobb på yttligare ett ställe..så en dag fick jag plötsligt ett anfall. Enligt läkaren så va kroppen helt utmattad av stress så dom höjde medicinen och jag fick säga upp mig på 2 av jobben och fick körförbud 1 år. Men anfallen fortsatte att komma, medicinen höjdes yttligare efter varje anfall och jag blev sjukskriven, men det hjälpte inte, efter 5 anfallet så bestämde jag och läkaren att jag skulle byta medicin yttligare en gång.

I maj detta år påbörjade jag bytet från Lamotrigin till Levetiracetam. I början gick det bra, men sen kom de här med biverkningarna...Jag bli lätt arg och irriterad, är hungrig ofta och sen har jag börjat tappat hår.. Hungern och humöret kan jag hantera men det här med att tappa hår som jag har det jobbigt med! Vill helst inte byta medicin igen (tycker det är en jobbig process) så finns det nån som sitter i liknande situation och har något tips på vad man skulle kunna göra för att inte tappa så mycket?

tacksam för svar!!
Citera
2015-11-09, 23:52
  #2
Medlem
Lekes avatar
Har själv tagit Levetiracetam, som tur är utan några större biverkningar. Hur mycket man påverkas är ju högst individuellt. De generella tipsen är väl att man ska ha bra dagsrutiner, äta regelbundet, undvika för mycket alkohol osv. men det har du säkert redan koll på. Tveksamt om det finns några "trick" utan man får se vad som fungerar för en själv och konsultera med sin läkare. Hoppas det löser sig för dig.
Citera
2015-11-10, 00:20
  #3
Medlem
auto607989s avatar
Gått upp 22kg sen Februari då jag började med Levetiracetam. Trött så ända in åt helvete så sover minst 12timmar och ligger soffan resten av dygnet.

mvh
Citera
2015-11-12, 16:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
Gått upp 22kg sen Februari då jag började med Levetiracetam. Trött så ända in åt helvete så sover minst 12timmar och ligger soffan resten av dygnet.

mvh



okej usch det lät inge vidare :/ har du funderat på och byta medicin?
Citera
2015-11-12, 16:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leke
Har själv tagit Levetiracetam, som tur är utan några större biverkningar. Hur mycket man påverkas är ju högst individuellt. De generella tipsen är väl att man ska ha bra dagsrutiner, äta regelbundet, undvika för mycket alkohol osv. men det har du säkert redan koll på. Tveksamt om det finns några "trick" utan man får se vad som fungerar för en själv och konsultera med sin läkare. Hoppas det löser sig för dig.

okej va skönt att det funkar för dig jag har iallfall bestämt mig nu föra att byta medicin yttligare en gång, vore skönt om det kunde funka..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback