Citat:
Ursprungligen postat av
Soxi
Slå upp idealism och Platon samt Sokrates. Dessa gubbar hade många bra funderingar kring detta.
En cirkel följer ett matematiskt mönster och därför måste just former finnas i verkligheten. Cirklar eller andra mönster behöver inte stämma överens med din betraktelse men jag tror att de sänder ut samma information i och med att du kan praktisera en cirkel. Gå runt i en cirkel och be en annan människa göra detsamma åt andra hållet så ser ni att krockar i varandra.
Tycker bäst om den här förklaringen av de som presenterats hittills, den innehåller korn av sanning men är inte komplett tycker jag. Så här skulle jag säga:
Anta att du är en människa under vår förhistoria, låt säga stenåldern, och får en ide om något som är runt som solen, exempelvis, och du kallar det en cirkel. Nå, då har du ändå inget sätt att så att säga "bevisa" att något är en cirkel mer än att hänvisa till jämförelser:
"Det ser ut som solen", samt att vad det nu än är "ser ut som en cirkel precis som solen". En jämförelse som de jag ger exempel på ovan är inte bevis, du kan inte veta med säkerhet om det är en cirkel eller en ellips.
Hur vet vi då att en cirkel är en cirkel? Med andra ord: vad är det vi jämför med när vi säger att något har formen av en cirkel. En cirkel är en matematisk konstruktion som existerar i ren matematik men inte i fysisk form. Det enda sätt du kan veta att en "cirkel" är en cirkel är genom att hänvisa till den matematik som beskriver cirklar.
Rund/runt å andra sidan är något som är väldigt vagt. Kanske räcker det som Soxi säger att linjen inte har någon ände, att den sitter ihop. Att vara rund är inte samma sak som att vara en cirkel, en ellips är rund exempelvis.
Intressant fråga hur som helst.