• 1
  • 2
2015-11-09, 23:08
Medlem
Tjena Flashback, hoppas på att kunna få lite hjälp med en uppgift i skolan (filosofi är ämnet). Går sista året på gymnasiet ifall det spelar någon roll. Som rubriken lyder så skulle jag vilja ha hjälp med lite argument till frågan " Hur vet vi att en cirkel är rund?" Ös på med motiveringar nu
Citera
2015-11-09, 23:18
Medlem
Deadmantalkings avatar
Jag har inte ens gått ett år på gymnasiet så jag är kanske inte till någon nytta.
Men man vet ju att en cirkel är rund. Blir man tillsagd att rita en cirkel ja då ritar man en rund ring. Lika som att man vet att en fyrkant inte kan misstas för en trekant?
Citera
2015-11-09, 23:21
Medlem
För att en cirkel är definierad på det sättet.

Hur vet vi att det inte går mer än en linje genom två punkter? För att en linje är definierad som så att genom två punkter går det exakt en linje.
Citera
2015-11-09, 23:23
Medlem
Definiera ordet "rund" så ska jag hjälpa dig med din fråga.
Citera
2015-11-09, 23:25
Medlem
kruxet11s avatar
Tja, en cirkel består, teoretiskt, av oändligt många punkter och därmed kan den inte ha några kanter, och om dessa oändligt många punkter följer en viss kurva så bildar de en cirkel, en "rund" cirkel vilket är just dess definition.
Citera
2015-11-09, 23:27
Medlem
Först och främst kan du förklara för läraren din att man tar radien upphöjt i 2 och sedan ggr med pi.

Om han fortfarande inte håller med så kan du alltid hänvisa formelsamlimgen
Citera
2015-11-09, 23:31
Medlem
fan vad jag hatar sånna hära frågor, typ "hur vet vi vad som är höger och vänster" etc...
man ser väl att den är rund? just att det heter rund är väl ett påhitt, för att vi ska kunna förklara för andra människor vad vi menar.

din lärare är ju efterbliven sry.
Citera
2015-11-09, 23:33
Medlem
Tack så mycket för alla svar! Uppskattas verkligen
Citera
2015-11-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
fan vad jag hatar sånna hära frågor, typ "hur vet vi vad som är höger och vänster" etc...
man ser väl att den är rund? just att det heter rund är väl ett påhitt, för att vi ska kunna förklara för andra människor vad vi menar.

din lärare är ju efterbliven sry.

Kan enbart hålla med. Filosofi i skolan är ju ett sånt sjukt lall-ämne. Man lär sig inget vettigt alls!
Citera
2015-11-09, 23:38
Medlem
ZapDragons avatar
Hm, för att om du mätt fram mitten på högsta diametern så är radien densamma därifrån till kanten i samtliga vinklar?
Citera
2015-11-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farryferrari
Kan enbart hålla med. Filosofi i skolan är ju ett sånt sjukt lall-ämne. Man lär sig inget vettigt alls!
Jo så är det verkligen! men antar att din lärare vill ha ett svar liknande som kruxet 11 skrev, han gav en rätt bra förklaring
Citera
2015-11-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Jo så är det verkligen! men antar att din lärare vill ha ett svar liknande som kruxet 11 skrev, han gav en rätt bra förklaring
Tror det med, så tog med den formuleringen! Får se hur det går på redovisningen imorgon
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in