2015-11-09, 20:30
Medlem
En student vid namn Ida Stiller uttrycker sin syn på kärlek på SVT Opinions debattsida.

Citat:
Ursprungligen postat av Ida Stiller på SVT Opinion
"Förutsättningen för att kärlek ska existera är nämligen att relationen mellan människorna som delar den är ojämlik. Blir relationen jämlik tar kärleken i den slut."

Detta är mer eller mindre en sammanfattning av hennes artikel.

Citat:
Han berättade att han inte visste något om feminism och att han aldrig hade röstat. Mellan oss skulle det inte bli seriöst, tänkte jag.

Jag trodde att jag visste bättre än att kära ner mig i någon som saknade både visioner om att förändra världen och arbetarlitteratur i sin bokhylla. Men jag hade fel.

Trångsynt much?

Citat:
Illusionen upprätthålls så länge personerna är för blinda för att se den position de befinner sig i. Om man lyckas ändra sin partner tar kärleken slut.

Personen i fråga är ju då någon vi tycker om och kärleken finns därmed inte längre kvar.

Jag fick en hjärntumör av att läsa det där. Och nu har du också en. Enjoy!
Senast redigerad av Ramalamadingdong 2015-11-09 kl. 20:35.
Citera
2015-11-09, 20:39
Medlem
Ida måste lära sig att kärlek betyder olika för olika människor.

Att leka mamma-pappa-barn med en hårig främmande man i San Francisco som Ida så fint berättar om behöver nödvändigtvis inte betyda att det var kärlek. Kanske var det bara en romans? Vem vet.
Citera
2015-11-09, 20:56
Medlem
FlamingBacons avatar
Jag håller väl till stor del med, även om skribenten verkar lite suspekt. Sanningen är att alla förhållanden mellan två parter oavsett sammanhang har en ojämn fördelning, där någon (per definition) viker sig först om olöslig konflikt uppstår.
Citera
2015-11-09, 20:57
Medlem
Stoicisms avatar
I så fall står ju egalitärismen i direkt motsättning till kärleken. Feminismen är den kärleksfulla världens största hot! Feminismen är hatets egna sekt! Bara vi konservativa som står för kärlek, verkar det som...
Citera
2015-11-09, 21:12
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicism
I så fall står ju egalitärismen i direkt motsättning till kärleken. Feminismen är den kärleksfulla världens största hot! Feminismen är hatets egna sekt! Bara vi konservativa som står för kärlek, verkar det som...
Stämmer inte, våldet i förväxlingen mellan kärlek och frihet och kärlek och ägande, är däremot det kväljandehot som kan drabba så många, så du är feminist så länge du är förstådd i relationen men så fort du inte längre har kapacitet att förstå kärlekens natur.. faller du ut i hat, medan den älskande parten drabbas av hatet som väller ur frustrationen över att inte greppa med hela världen i handen på ett bräde. För kärlek krävs sotr portion ödmjukhet och varsamhet.

Att förvänta sig kärlek utan ömhet och ödmjukhet, är att vara känslostörd, det är det som kan föda fram hat och att behöva hata och börja odla hat, hat som har inget med relation att göra alls.

Uppenbart saknar du både kunskap och erfrenhet av kärlek och dess absolut överlägsna makt över hatet, hat är ett nederlag, svagare än svaghet.

det är hat som öppnar upp för krig, inte kärlek. detta verkar vara avancerd matematik för dig, yes.

för de flesta är det lätt att älska, men för hatare.. är det en svår konst som kräver tydligen mångårig terapi.
Citera
2015-11-09, 21:15
Medlem
Helt rätt och riktigt det hon skriver. Det känns som hon har en självinsikt de flesta kvinnor saknar. Jag anser mig vara anti-feminist och jag håller med henne till 99%.

Enda detaljen jag inte är överens om är att man inte gillar den man är kär i...jag förstår tankebanorna men håller inte med om den slutsatsen.
Citera
2015-11-09, 22:34
Medlem
Stoicisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Stämmer inte, våldet i förväxlingen mellan kärlek och frihet och kärlek och ägande, är däremot det kväljandehot som kan drabba så många, så du är feminist så länge du är förstådd i relationen men så fort du inte längre har kapacitet att förstå kärlekens natur.. faller du ut i hat, medan den älskande parten drabbas av hatet som väller ur frustrationen över att inte greppa med hela världen i handen på ett bräde. För kärlek krävs sotr portion ödmjukhet och varsamhet.

Ovanstående är rotvälska, du skriver helt oförståeligt. När du lärt dig använda det ädla svenska språket, istället för att misshandla det, kommer jag kanske förstå vad du menar.

Om du vill prata kärlek säger jag som de gamla grekerna: "en allvarlig mental sjukdom". Endast om man äger tillräcklig kontroll över sina känslor för att kunna kanalisera sin kärlek genom pliktkänsla är kärlek rationellt, men inte fören dess. Den kloke låter inte sina emotioner, varken kärlek eller hat, ta över utan han förblir i strikt kontroll över sitt handlande och tänkande.

Zeno out
Citera
2015-11-09, 23:34
Medlem
Jogens avatar
Först tänkte jag skriva betydligt mer, men jag tror jag nöjer mig med att anse skribenten vara mer förvirrad än de flesta. Hon blandar ihop begreppen duktigt (så långt de nu ens är väldefinierade) och jag kan inte se att hon skulle ha något speciellt att lära ut överhuvudtaget. Det var intressant att (åtminstone försöka) förstå hur hon tänker. Kul för henne att få skriva lite på SVT Opinion.
Citera
2015-11-10, 00:10
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
"Förutsättningen för att kärlek ska existera är nämligen att relationen mellan människorna som delar den är ojämlik. Blir relationen jämlik tar kärleken i den slut."

Ovanstående är sant, MEN inte ett problem.
Vi vet ju alla att sex uppstod som en mycket framgångsrik "olikheternas princip" för mycket länge sedan.
Tiderna har ändrats men principen består, varför "jämställd kärlek" endast är en socialkonstruktivistisk ordlek.
Jämställdhet är som allt annat, bra i vissa sammanhang, mindre bra i andra, t ex i en kärleksrelation.
Senast redigerad av Flammarion 2015-11-10 kl. 00:14.
Citera
2015-11-10, 00:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Jag håller väl till stor del med, även om skribenten verkar lite suspekt. Sanningen är att alla förhållanden mellan två parter oavsett sammanhang har en ojämn fördelning, där någon (per definition) viker sig först om olöslig konflikt uppstår.
Jag instämmer inte alls om du menar att det alltid är samma person som viker sig för den andra.

Min erfarenhet är tvärtom - i vissa fall måste en vika sig, men i det är olika vem som viker sig beroende på hur viktigt det är för den andra, vad det gäller osv ...

Även i jämställda förhållanden så hamnar man ju givetvis i gränder där man inte kan komma överens fullt ut därför att man tycker olika i frågan. En överenskommelse innebär ju då alltid att en måste backa. Men om det alltid är samma person som måste göra avkall på sin vilja så är det knappast något att bygga vidare på/upprätthålla imo.
Citera
2015-11-10, 00:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subterfuge
Helt rätt och riktigt det hon skriver. Det känns som hon har en självinsikt de flesta kvinnor saknar. Jag anser mig vara anti-feminist och jag håller med henne till 99%.

Enda detaljen jag inte är överens om är att man inte gillar den man är kär i...jag förstår tankebanorna men håller inte med om den slutsatsen.
Ja, troligen just därför att du är det faktiskt.

Edit:
Notera dock att det är sitt EX hon talar om.
Senast redigerad av micro113 2015-11-10 kl. 00:58.
Citera
2015-11-10, 01:00
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Han berättade att han inte visste något om feminism och att han aldrig hade röstat. Mellan oss skulle det inte bli seriöst, tänkte jag.

Jag trodde att jag visste bättre än att kära ner mig i någon som saknade både visioner om att förändra världen och arbetarlitteratur i sin bokhylla.

Efter jag läst det där så stängde jag fliken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in