2015-11-09, 19:54
Medlem
arbeitmachtfreis avatar
Jag är bosatt i en liten etta som min farsa köpt en gång i tiden (han äger den till 90%, jag 10%). Nu har det blivit hög tid att renovera köket och jag vill då nyttja ROT-avdraget men eftersom jag är student har jag endast tjänat in blygsamma 150 000 kr i år vilket gör att jag endast kan få göra avdrag för cirkus 12 000 kr.

Efter att ha läst på Skatteverkets hemsida (se nedanstående) har jag förstått att farsan faktiskt måste stå skriven på lägenheten alternativt hävda dubbel bosättning för att han ska kunna nyttja ROT-avdraget för arbetet. Jag undrar således om det är möjligt att jag skriver mig på annan adress och att farsan sedan yrkar dubbel bosättning (trots att jag stått skriven på lägenheten under hela 2015)? Går det att komma runt detta tro?

Saxat från Skatteverkets hemsida:
"För att utnyttja rotavdraget måste du helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs. Om du har dubbel bosättning räknas båda ställen som bostad. Bostaden måste vara ett småhus, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt. Även fritidshus räknas som bostad."

"BARNS HUSHÅLL
Skattereduktion medges inte för husarbeten som föräldrar betalar och som utförs i deras barns egna hushåll. Inte heller i de fall föräldern är ägare till barnets bostad kan skattereduktion medges för de rotarbeten som utförs där i de fall föräldern inte själv bor där. "
Citera
2015-11-09, 19:55
Medlem
arbeitmachtfreis avatar
Det ska givetvis röra ROT-avdraget och ej RUT.
Citera
2015-11-09, 21:18
Medlem
swedenfloodeds avatar
Frågan är väl om farsan får igenom dubbel bosättning o fr vilket datum.
Huvudsaken är ju då att han har db bosättning då arbetena utförs. Om du bor där då spelar ju ingen roll.
Citera
2015-11-10, 06:15
Medlem
rolemodels avatar
. Edit
Senast redigerad av rolemodel 2015-11-10 kl. 06:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in