Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-09, 19:21
Medlem
Hejsan! Har varit runt på lite bimmer forum men hittar inte någon lösning..

Det är såhär att för ett tag sen köpte jag en 518 e34 -90 som tyvärr saknar nycklar.. Kan förklara ifall nödvändigt. Har alla papper osv så inget stöldgods.
Har fått igång den genom att vrida om en plattmejsel i rosen, ville bara se så den funkade och blev överlycklig att denna billiga bil startade utan några som helst problem..
Men nu står jag där med ett rattlås och vet inte redigt hur jag enklast går till väga.

Jag har googlat fram att det ska sitta en brytbult som ska gå att kapa eller gänga ur med ett don eller dyl.. Någon som har erfarenhet av detta och kanske kan hjälpa mig? Kollade över det lite snabbt och har NOG lokaliserat den men det ser ut att vara ett jäkla jobb..

Den stora frågan är då, hur löser jag detta enklast och gärna så billigt som möjligt?

Få hjälp att få bort brytbult och köra fulmeck?

Beställa ny nyckel ifrån BMW?(antar att det är dyrt men har läst att de ska gå genom ramnr)

Vända mig till låssmed (typ låspunkten eller nå)

Eller någon som har någon annan idé?

TLDR; hur får jag bort rattlås utan nyckel billigt och enkelt

Bomba med förslag eller frågor om de e något jag behöver tillägga.
Citera
2015-11-09, 22:41
Medlem
Din bil kommer inte klara besiktning utan rattlås. nåt att tänka på
Citera
2015-11-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moosehunt88
Din bil kommer inte klara besiktning utan rattlås. nåt att tänka på
Jag har då aldrig varit med om att de kollat funktionen på rattlåset. Men Saab har ju inget rattlås. Jo, jag har besiktat VW och Volvo också. Varför skulle bilprovningen kolla stöldsskydd på bilar?
Citera
2015-11-10, 22:15
Medlem
Fick då ombesikting på en Volvo 3-serie för att det inte fungerade. Varför dom kollar/kollade på det får du väl googla efter.
Citera
2015-11-10, 22:26
Medlem
killawifes avatar
Jag har besiktat ett tjugotal bilar och de har aldrig kollat något rattlås. Det finns vad jag vet inget krav på att en bil ens behöver ha några lås överhuvudtaget.

För att svara på TS fråga så är det säkraste du kan göra att plocka bort tändningslåset. Biltjuvar brukar bara bryta sönder styrlåset men det är farligt att köra en bil med trasigt styrlås då själv låsbulten kan ligga kvar i rattstången eller själva låset och ploppa ut när man minst vill det och låsa styrningen.
Och om du ändå ska ta bort tändningslåset så kan du likväl skruva dit ett annat med nycklar.

För att ta bort tändningslåset, skuva bort all plast runt ratten och lokalisera tändningslåset. Om det sitter med en bult, skruva bort bulten. Om det sitter med en brytbult får man antingen försöka göra spår i denna så den går att skruva bort eller helt enkelt såga igenom själva tändningslåsets arm med en såg av något slag. Tigersåg, dremel, vinkelslip eller liknande funkar. Jag har gjort dett aett par gånger och oftast kommer man åt nästan allt med en liten vinkelslip och så får man ta det sista med en dremel eller ett vanligt bågfilsblad. Det är ett drygt tråkigt jobb men kostar inte många kronor.

För att komma åt bättre kan man lossa rattstången där den sitter fast i instrumentbrädan på undersidan. Denna brukar då gå att fälla nedåt.

Denna info är generell och gäller inte specifikt för BMW 518 då jag inte ägt en sådan.
Citera
2015-11-10, 22:38
Medlem
De kanske gör det på vissa bilar om de varit stulna eller utsatta för stöldförsök (synliga skador), just av ovannämnd anledning ---> för att delar är sönder som kan påverka rattfunktionen.
Citera
2015-11-10, 22:44
Medlem
Det här tog mig 20 sekunder att googla fram.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5019141
Finns säkert de som slarvar och inte kollar men en kamrat till mig fick nedslag på att inte rattlåset fungerade, så jo det är ett krav.
Citera
2015-11-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qzy
Finns säkert de som slarvar och inte kollar men en kamrat till mig fick nedslag på att inte rattlåset fungerade, så jo det är ett krav.
Kraven har alltså skärpts allteftersom. Jag har bara besiktat Saabar som inte haft rattlås de senaste åren så det kan vara därför. Bakom det ligger antagligen ett säkerhetstänk som nämns i artikeln och mitt förra inlägg.
Citera
2015-11-11, 07:06
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Kraven har alltså skärpts allteftersom. Jag har bara besiktat Saabar som inte haft rattlås de senaste åren så det kan vara därför. Bakom det ligger antagligen ett säkerhetstänk som nämns i artikeln och mitt förra inlägg.
På Saab utan rattlås kollar dom att backen är låst istället. Många som fått nerslag på detta.
Citera
2015-11-11, 09:42
Medlem
Nu är det många år sedan jag råkade ut för detta problem.
Men jag satte vinkelslipen i skåran som skruven låser. Blev lite åverkan.
Sedan blev det att köpa ett komplett paket på skroten.
I mitt fall var det en Opel Rekord. Med infästningssättet kan knappast ha förändrats genom åren.
Citera
2015-11-12, 23:08
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qzy

Vem har 20 sekunder att avvara bara så där?

Men jag erkänner mig besegrad, tydligen måste man ha rattlås fr.o.m 2012.
Citera
2015-11-13, 22:00
Medlem
Baalzamons avatar
Ett nytt tändningslås till E34 kostar runt 600kr har jag för mig, och ytterligare några hundralappar om man vill ha så samma nyckel passar. Och då behöver du ju inte det nya låset egentligen, men om du ändå vill använda det när du har betalat för det kan du enkelt byta genom att vrida nyckeln ett par hack och skruva lös låset. Om du inte har nyckel och kan öppna låset måste det till en del våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in