2015-11-09, 18:25
Medlem
Scherings avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6297442
Citat:
Vid 18-tiden på kvällen stoppades en ung kvinna på sin cykel av tre unga män vid fotbollsplanerna i Ryd.De blockerade vägen, och när hon väjde försökte de sparka mot cykeln, uppger polisen i Östergötland.

Kvinnan ska ha blivit mycket rädd och trodde att hon skulle utsättas för ett rån eller ett våldtäktsförsök. De tre gärningsmännen bedöms vara i 15-16-årsåldern och händelsen rubriceras som försök till rån.

Det andra rånförsöket genomfördes också vid 18-tiden på Björnkärrsgatan, nära Ryds herrgård, men anmäldes först vid 21-tiden.

I det fallet ska en ung kvinna på cykel ha stoppats av två personer som sa att de ville ha hennes mobil, annars skulle de ta fram en kniv. Kvinnan lyckades cykla ifrån dem.

En timme senare attackeras en tredje ung kvinna av en ung man på cykel vid en basketplan vid Ryds allé.

Ytterligare två unga män kommer fram och de rycker tag i en tygpåse med mat som kvinnan har. Sedan tvingas hon lämna ifrån sig en plånbok, enligt polisen, som rubricerar den här händelsen som rån.

http://corren.se/nyheter/linkoping/d...d-8822130.aspx
Citat:
Det första överfallet skedde vid 18-tiden. En ung kvinna på cykel stoppades av tre ynglingar vid fotbollsplanerna. När kvinnan väjde för trion försökte de sparka henne av cykeln.

– Hon blev mycket skärrad och trodde hon skulle rånas eller utsättas för ett våldtäktsförsök, säger Lars-Göran Nilseryd, vakthavande befäl vid polisen i Östergötland.

Gärningsmännen ska ha skrattat när kvinnan flydde från platsen.

Vid 19-tiden inträffade nästa överfall, denna gång vid Ryds allé när tre ynglingar genomförde ett fullbordat rån mot en ung kvinna.

– De hotar med att ta fram en kniv och rycker till sig en påse så hon blir av med sin plånbok, säger Lars-Göran Nilseryd.

Enligt polisen är det snarlika signalement på gärningsmännen vid händelserna.

– Det är garanterat samma personer.
Citat:
De tre gärningsmännen beskrivs vara mellan 16 och 18 år. En av dem bar en svart jacka sydd i rutmönster. Den andre bar grå munkjacka och vit keps. Den tredje beskrivs som längre än de andra.

https://polisen.se/Ostergotland/Aktu...sok-Linkoping/
https://polisen.se/Aktuellt/Handelse...Ran-Linkoping/
Citat:
2015-11-08 19:46, Rån, Linköping

Rån och rånförsök i Ryd i Linköping.

Under kvällen har två allvarligare händelser inträffat i Ryd i Linköping. Polisen söker iakttagelser om båda händelserna.

Händelse nummer 1 inträffade vid 18-tiden i anslutning till fotbollsplanerna. En tjej som kom cyklande stoppades av tre ynglingar som blockerade vägen för henne. När hon väjde försökte de sparka mot cykeln. Tjejen blev mycket skärrat och trodde att hon skulle rånas eller utsättas för ett våldtäktsförsök. Gärningmännen bedömdes vara i 15-16 årsåldern. En anmälan försökt till rån kommer att upprättas.

Händelse nummer 2 inträffade i anslutning till en basketplan vid Ryds Allé. Vid detta tillfälle är det tre ynglingar som fullbordar ett rån mot en tjej och kommer över en påse med bl.a. plånbok. Polisen tror att de båda händelserna har ett samband. Tidpunkt för händelse nr 2 är vid 19-tiden.

En av gärningsmännen bar en svart jacka som är sydd i rutmönster. En bar grå munkjacka och vit keps. Den tredje beskrivs som längre än de andra.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ok-i-linkoping

http://www.nyhetswebben.se/2015/11/l...och-ranforsok/
Citat:
Polisen vill gärna komma i kontakt med personer som kan ha sett något som kan sättas i samband med händelserna via telefon 114 14.

Diskussionsunderlag:
1. Vilka var det som rånade tjejerna?
2. Någon som har tillgång till ett bättre signalement?
Citera
2015-11-09, 19:00
Medlem
Blatteungar till 99%, Ryd är ju inte det finaste området i Linköping direkt
Citera
2015-11-09, 19:09
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cptnjack
Blatteungar till 99%, Ryd är ju inte det finaste området i Linköping direkt

Bor dock väldigt många Svenska studenter där, men ja när det kommer till brottsligheten så kan vi nog konstatera att det inte rör sig om just den gruppen.
Citera
2015-11-10, 00:14
Medlem
MossTrumss avatar
Vid 18-tiden under lördagen passerade jag gående Resecentrum i Linköping för att ta pendeln och noterade tre unga män sitta på en av bänkarna utanför huvudbyggnaden. De skilde ut sig genom kläderna som såg slitna ut. Inga ungdomar i stan bär sådana kläder, inte heller tiggarna eller de nyanlända flyktingbarnen som dagligen reser med Östgötapendeln i dessa dagar.

Jag kan stadsmiljöerna i Stockholm och Linköping bra och placerade genast dessa tre unga män i kategorin "gatubarn från Marocko". De utgör ca 200 unga män från Marocko som lever i ett utanförskap på Stockholms gator utan bostad; några av dem har just brottslig verksamhet som personrån och väskryckningar som sin försörjning.

Därmed inte sagt att det är gatubarn från Stockholm som rånade tjejerna i Linköping, men...
Senast redigerad av MossTrums 2015-11-10 kl. 00:17.
Citera
2015-11-10, 00:41
Medlem
IceEyess avatar
Tre unga män, Ryd och diffusa signalement, redan där kan vi i det närmaste fastställa vilken sorts marodörer vi har att göra med.
Citera
2015-11-10, 00:52
Medlem
MossTrumss avatar
Rättelse angående klockslag. De tre unga män jag bedömde som "gatubarn från Marocko" hemmahörande i Stockholm, satt utanför resecentrum i Linköping på en av bänkarna vid bankomaten runt kl. 19.30 under lördagen. Jag var på väg till pendeln som gick 19.48 och var ute i god tid. Några av den kategorin är kända för just väskryckning och personrån. Kanske var killarna på väg tillbaka till storstan, de tre udda unga männen var i alla fall inga Linköpingsbor och inte heller nyanlända flyktingbarn.
Senast redigerad av MossTrums 2015-11-10 kl. 01:00.
Citera
2015-11-10, 00:55
Bannlyst
Totalt genomäckliga islamister som vanligt. Det borde vara skottpengar på dom.

Äckliga jävla våldtäktsmuslimer.
Senast redigerad av GatorG 2015-11-10 kl. 00:57.
Citera
2015-11-10, 17:37
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Rättelse angående klockslag. De tre unga män jag bedömde som "gatubarn från Marocko" hemmahörande i Stockholm, satt utanför resecentrum i Linköping på en av bänkarna vid bankomaten runt kl. 19.30 under lördagen. Jag var på väg till pendeln som gick 19.48 och var ute i god tid. Några av den kategorin är kända för just väskryckning och personrån. Kanske var killarna på väg tillbaka till storstan, de tre udda unga männen var i alla fall inga Linköpingsbor och inte heller nyanlända flyktingbarn.
Stämmer deras klädsel med det signalement som polisen gått ut med?
Citera
2015-11-10, 21:05
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Stämmer deras klädsel med det signalement som polisen gått ut med?
Vågar inte med säkerhet uttala mig om kläddetaljer. Jag förstod vilka de var och ville inte röja mig själv. De "mätte" mig så att säga när jag stegade mot stationen och det gör inga killar i Linköping. Jernhusen sköter stationen i Linköping och de är kända för omfattande kameraövervakning på andra stationer så varför inte i Linköping också. Det har begåtts flera personrån i Linköpng på senare tid, så lägg lite energi på att klara ut dessa rån uppmanar jag polisen. Det är väl bara att begära ut filmerna från Jernhusen och söka identifiera dem med hjälp av polisen i Stockholm. Det kan bli Bingo!
Citera
2015-11-10, 21:28
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Vågar inte med säkerhet uttala mig om kläddetaljer. Jag förstod vilka de var och ville inte röja mig själv. De "mätte" mig så att säga när jag stegade mot stationen och det gör inga killar i Linköping. Jernhusen sköter stationen i Linköping och de är kända för omfattande kameraövervakning på andra stationer så varför inte i Linköping också. Det har begåtts flera personrån i Linköpng på senare tid, så lägg lite energi på att klara ut dessa rån uppmanar jag polisen. Det är väl bara att begära ut filmerna från Jernhusen och söka identifiera dem med hjälp av polisen i Stockholm. Det kan bli Bingo!
Det skadar nog aldrig att ringa polisen och tipsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in