Citat:
Delvis på grund av de punkter Thorwaldsson berörde i debatten. Men som sagt står det varje LO-medlem fritt att rösta med vilket parti man behagar. Däremot kan man inte öppet förespråka en politik som står i konflikt med stadgarna i en (fack)förening man är medlem i utan att riskera uteslutning.På vilket vis menar du att SD är arbetarfientligt? Jag är som nämnt inget fan och har inget intresse av att försvara dem eller deras politik men måste medge att jag inte försett partiet med den etiketten. Att SD är klart starkare bland LO-medlemmar än allmänheten i stort tycker jag inte heller talar för din tes. Om man är arbetarklass och utan större empati för de som nu flyr till Sverige framstår SD som ett ganska enkelt val.
Detta skall jag gladeligen bemöta i en annan tråd, men nu börjar vi glida ifrån ämnet, och jag har inte råd att dra på mig fler varningar för tillfället...
Citat:
Nog skrev jag väl att SAP genom migrationsöverenskommelsen ställde sig bakom politik som jag som facklig företrädare har väldigt svårt att ställa mig bakom?LO ska väl ändå föreställa ett demokratiskt förbund där olika åsikter kan vädras och värderingar kan förändras med tid? Jag kan tänka mig att det framförallt är diffusa värderingar som "allas lika värde" som de med makt i LO anser att Sverigedemokraterna bryter mot..
LO ska väl värna om arbetarna och arbetarklassen och bör väl därför kunna inrymma en bredare samling åsikter om hur detta bäst förverkligas än ett politiskt parti? Att som Socialdemokraterna övermätta marknaden med enkel arbetskraft genom massinvandring och på så vis minska fackförbundens slagkraft i förhandlingarna med arbetsgivarna är direkt arbetarefientligt.
LO ska väl värna om arbetarna och arbetarklassen och bör väl därför kunna inrymma en bredare samling åsikter om hur detta bäst förverkligas än ett politiskt parti? Att som Socialdemokraterna övermätta marknaden med enkel arbetskraft genom massinvandring och på så vis minska fackförbundens slagkraft i förhandlingarna med arbetsgivarna är direkt arbetarefientligt.
Vad som är viktigt att komma ihåg är att LO inte är ett fackförbund utan en paraplyorganisation med 14 medlemmar, det vill säga 14 olika förbund med lite olika stadgar.
Karl-Petters uppgift är bland annat att förhålla sig till politiken i förhållande till det samlade LOs intressen. Det tycker jag han gör med den äran, vilket inte är någon lätt uppgift i dagens läge.
I måndagskvällens debatt försökte han belysa en del av SDs arbetarfientliga politik/agerande, men debatten var som sagt för kort och för hetsig för att det skulle bli begripligt för den som inte är lite djupare insatt i dessa frågor.
Senast redigerad av Mr.Woods 2015-11-10 kl. 03:11.
Senast redigerad av Mr.Woods 2015-11-10 kl. 03:11.
Över FYRA år.