Citat:
Ursprungligen postat av
SirAkilles
Tycker det är rätt intressant att tex vissa människor som tror på "alla människors lika värde" ändå väljer att rädda schimpansen. Borde inte det skapa kognitiv dissonans?
Väljer man istället apan kan det tex vara för att man inte anser utvecklingsstörda ha samma värde som "friska" eller att man helt enkel värderar en schimpans högre än en människa._
Scenariot är intressant då det behandlar vår syn på värde. Är människan mer värd bara för att den tillhör just människaarten eller resonerar de flesta som så att värde sitter i intelligens, levnadskraft etc ?
Beklagar om du inte fick någon aha-upplevelse av detta hypotetiska scenario. Vill du ha en aha-upplevelse kan ja rekommendera analsex med vispgrädde. Både fluffigare och mer intressant än man kan tro...
Tack för din djupa insikt i ämnet. Jag skulle föreslå, för alla som läser detta i efterhand, den verkligt sedelärande insikten: nämligen att om vi hettar upp en slumpmässig punkt tillräckligt får vi en självförstärkande termik och allt möjligt intressant turbulent beteende.
Det fanns inget intressant i ursprungsposten medan diskussionen om ursprungspostens värde har skapat sitt eget vädersystem.
Om vi vill försvara dynamiken i den här diskussionen måste vi också erkänna att inga diskussioner i filosofi forumet är för dåliga för att plockas bort.
Den eftergiften vägrar jag göra.
En trådstart här måste innehålla originalitet, presentera ett problem, vara nyanserat samt ge oss något att tugga på. Den här tråden är skräp och förtjänar papperskorgen.
Det räcker att du läser den från början till slut för att förstå vad jag menar.