2012-02-17, 21:02
Medlem
Här görs en intressant sammanställning på de 10 äldsta levande rockstjärnorna

http://wnew.radio.com/2012/02/16/top-10-oldest-living-rock-stars/2/

1. Chuck Berry, 85 år
2. Fats Domino, 83 år (84 om 9 dagar)
3. Bobby Bland, 82 år
4. Little Richard, 79 år
5. Yoko Ono, 78 år (79 i morgon)
6. John Mayall, 78 år
7. Leonard Cohen, 77 år
8. Jerry Lee Lewis, 76 år
9. Sam Moore (Sam & Dave), 76 år
10. Bill Wyman (f.d. Rolling Stones-medlem), 75 år

Rent spontant kan jag dock anse att om man nu väljer bort B.B. King med motiveringen att han är en bluesartist, så borde John Mayall falla på samma resonemang eftersom han är the godfather of british blues.

Yoko Ono och rock känns främmande. Framför allt också anser jag att Yoko Ono är en ganska talanglös person som endast tog sig fram till rampljuset därför att hennes man (John Lennon) var en världskänd artist.

Leonard Cohen och rock.... Och Sam Moore är väl egentligen soul.

Skall man gallra hårt på vilka av dessa som är pure rock ´n rollers så anser jag att endast Chuck Berry, Fats Domino, Little Richard, Jerry Lee Lewis och Bill Wyman kvarstår.

Sen var ju Wyman mer en del av en helhet, så hans namn kommer ju inte stå i närheten så högt på Rock ´n Roll-himlen, som Chuck, Fats, Richard och Jerry Lee (och redan där nu Bill Haley, Gene Vincent, Eddie Cochran, Buddy Holly, Elvis Presley och Carl Perkins t.ex.)
2012-02-17, 21:11
Medlem
Mikojans avatar
Bra lista, men vem av dom ligger inför döden?

Chuck Berry hänger med. Ändå har han knarkat hela livet. Eller är det därför?

Yoko Ono, 78 år… tja, tiden går.
2012-02-17, 21:28
Medlem
Ratis avatar
Eftersom Black Sabbath ställer in sin turné får man väl tyvärr ana att Tony Iommi´s hälsa är sämre.

http://www.rollingstone.com/music/ne...orked-20120217
2012-02-18, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Pass

http://wnew.radio.com/2012/02/16/top-10-oldest-living-rock-stars/2/

1. Chuck Berry, 85 år
2. Fats Domino, 83 år (84 om 9 dagar)
3. Bobby Bland, 82 år
4. Little Richard, 79 år
5. Yoko Ono, 78 år (79 i morgon)
6. John Mayall, 78 år
7. Leonard Cohen, 77 år
8. Jerry Lee Lewis, 76 år
9. Sam Moore (Sam & Dave), 76 år
10. Bill Wyman (f.d. Rolling Stones-medlem), 75 år

Rent spontant kan jag dock anse att om man nu väljer bort B.B. King med motiveringen att han är en bluesartist, så borde John Mayall falla på samma resonemang eftersom han är the godfather of british blues.

Yoko Ono och rock känns främmande. Framför allt också anser jag att Yoko Ono är en ganska talanglös person som endast tog sig fram till rampljuset därför att hennes man (John Lennon) var en världskänd artist.

Leonard Cohen och rock.... Och Sam Moore är väl egentligen soul.

Skall man gallra hårt på vilka av dessa som är pure rock ´n rollers så anser jag att endast Chuck Berry, Fats Domino, Little Richard, Jerry Lee Lewis och Bill Wyman kvarstår.

Sen var ju Wyman mer en del av en helhet, så hans namn kommer ju inte stå i närheten så högt på Rock ´n Roll-himlen, som Chuck, Fats, Richard och Jerry Lee (och redan där nu Bill Haley, Gene Vincent, Eddie Cochran, Buddy Holly, Elvis Presley och Carl Perkins t.ex.)
Yoko Onos "musik" skulle jag mest klassa som experimentiell. Möjligen åt pophållet i de mainstream skivor på de låtar där hon sjöng tillsammans med John Lennon (dock ej de där hon sjöng själv).

Leonard Cohen kallas allmänt för den "sjungande poeten". Sam Moore sa ju själv att han var en "Soul Man" så vi får väl lita oss på det.

Jag undrar om man skulle kunna lista William Shatner på den listan? Han är till åren kommen, varit nära döden förr pga hjärtat eller blodtrycket, samt haft en (katastrofal) musikkarriär.

En viktig person som utelämnats är Tommy Allsup (född 1931) som är den siste överlevande människan som skulle varit med på American Pie men förlorade en slantsingling med Ritchie Valens om platsen på planet. Han spelar både Rock & Roll och Country så han får nog räknas till listan.

En som absolut bör läggas till är Tommy Steele (född 1936). Under en tid var han och Elvis lika populära och slogs om fansens gunst. Elvis drog dock in många poäng på att han gjorde militärtjänst i Tyskland vilket gav honom en "patriotstämpel" medan Tommy Steele ansågs som feg och mjäkig i jämförelse efter detta.

Petula Clark fyller dessutom 80 i år och är fortfarande aktiv.

Listan över gamla musiker torde dock toppas av Vera Lynn (född 1917), Patricia Marie Andrews (född 1918) och Kitty Wells (född 1919). Därmed bräcker tre kvinnor alla gamla rockgubbar! Förvisso gjorde Wells mest country, men det gjorde även många andra "rockare" som Johnny Cash, Carl Perkins etc.

Breddar man sina vyer ytterligare något så finns det en rad åldriga musiker som kan konkurrera med på listan som t.ex. Ed Ames (85 i år), Andy Williams (85 i år), Vic Damone (84 i år)
2012-02-18, 10:17
Medlem
Mr.Zebs avatar
Erik Lallerstet såg inte frisk ut...
Då han var med i Sveriges mästerkock såg han inte helt kurant ut.
2012-02-18, 13:18
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Erik Lallerstet såg inte frisk ut...
Då han var med i Sveriges mästerkock såg han inte helt kurant ut.

Han har sett sådan ut sen han gick ner i vikt för ett antal år sen. Tyvärr får en del folk som rasar i vikt ett sjukt utseende. Ulf Larsson är ju ett strålande exempel på det.
2012-02-18, 13:28
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Är de här människorna sjuka? Eller varför postas de här?
2012-02-19, 10:04
Medlem
Ulf Larsson...en gubbe på gymet hävdar att hela hans bantningsepisod bara var ett förtäcke för att han egentligen drabbats av cancer och ofrivilligt rasade i vikt, och att det också är anledningen till att han sedermera dog.

Sen vet jag att gubbar på gymet tenderar att påstå både det ena och det andra utan att det alltid finns så mycket sanningshalt i det, men vad tror ni hände?

Han ser iaf sjuklig ut på de flesta bilder som togs efter viktraset, det är definitivt något i hans blick som vittnar om att han inte mådde så jävla bra efter det viktraset. Frågan är då VAD som fick honom att må dåligt. De flesta människor mår ju bra av att gå ner i vikt, och det gäller även de som rasar. Sen är det en annan sak att endel som rasar, snart går upp och blir lika feta igen, men det handlar mer om att de då inte kunde avstå pizza och cola varannan dag, för gott, utan frestades att ta upp sin gamla livsstil igen efter att ha bantat klart.
2012-02-19, 11:54
Medlem
Citat:
Han ser iaf sjuklig ut på de flesta bilder som togs efter viktraset, det är definitivt något i hans blick som vittnar om att han inte mådde så jävla bra efter det viktraset. Frågan är då VAD som fick honom att må dåligt. De flesta människor mår ju bra av att gå ner i vikt, och det gäller även de som rasar.
Tror du inte det berodde på att han var svårt skuldsatt och hade kronofogden efter sig. Nog svårt att se glad ut i en sådan situation.
2012-02-19, 12:18
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ulf Larsson...en gubbe på gymet hävdar att hela hans bantningsepisod bara var ett förtäcke för att han egentligen drabbats av cancer och ofrivilligt rasade i vikt, och att det också är anledningen till att han sedermera dog.

Sen vet jag att gubbar på gymet tenderar att påstå både det ena och det andra utan att det alltid finns så mycket sanningshalt i det, men vad tror ni hände?

Han ser iaf sjuklig ut på de flesta bilder som togs efter viktraset, det är definitivt något i hans blick som vittnar om att han inte mådde så jävla bra efter det viktraset. Frågan är då VAD som fick honom att må dåligt. De flesta människor mår ju bra av att gå ner i vikt, och det gäller även de som rasar. Sen är det en annan sak att endel som rasar, snart går upp och blir lika feta igen, men det handlar mer om att de då inte kunde avstå pizza och cola varannan dag, för gott, utan frestades att ta upp sin gamla livsstil igen efter att ha bantat klart.

Din gymkompis är ute och cyklar. Ulf dog av ett bråck på kroppspulsåderen som brast.
2012-02-19, 18:23
Medlem
Tror vi får återinföra Aretha Franklin på listan. På Whitney Houstons begraving igår sades det att Aretha Franklin (som förväntades uppträda) inte kunde närvara eftersom hon var i alltför dåligt hälsoskick.
2012-02-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Din gymkompis är ute och cyklar. Ulf dog av ett bråck på kroppspulsåderen som brast.

Döden som det inte går att värja sig emot nästan, va? Eller har man en chans, givet att man är i sällskap, och att ambulansen är på plats inom 4 minuter (vilket är ganska snabbt, att man har tur)?

Däremot kan man väl förebygga sådant antar jag. För bråck på kroppspulsådern påverkas väl av t.ex. fet och onyttig kost? Ulf Larsson var ju ingen renlevnadsmänniska större delen av sitt liv.

Jaja, jag uppfattade honom som en sympatisk kändis iaf. inte minst när han ledde Söndagsöppet med Adde Malmberg och Agneta Bolme-Börjefors.

R.I.P.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in