2010-05-11, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Hur är det med statusen på Ariel Sharon. Lever grönsaken fortfarande?
Om du läst tidigare inlägg längre upp så ser du att han gått ifrån att vara grönsak till att bli frukt, närmare bestämt en grapefrukt, för det är så stor den fungerande delen av hans permanent komatosa hjärna är numera.
2010-05-13, 09:32
Medlem
Zenon1s avatar
Vad tror ni om det gamla gardet då (Sickan Carlson, Sif Ruud, Anna-Lisa Ericsson, Martin Ljung)? Hur länge ska de fortsätta sin evighetsvandring på jorden?
2010-05-13, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon1
Vad tror ni om det gamla gardet då (Sickan Carlson, Sif Ruud, Anna-Lisa Ericsson, Martin Ljung)? Hur länge ska de fortsätta sin evighetsvandring på jorden?
Frågan är väl vem som lever längst av Martin Ljung och Hasse Alfredson? Ljung har åldern mot sig, Alfredson har hjärtat.

Värre ligger det dock till med Sven-Ingvars cancersjuke frontman: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article7120899.ab
2010-05-13, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwolf
Sharon lever i mångas värsta mardröm (fast han själv märker inte av det)
Enligt artikeln har hjärnan endast de livsviktiga funktionerna i behåll, t.ex. att andas. Resten av hjärnan är endast vätska
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Men varför har hjärnan krympt så mycket? Var har "innehållet" tagit vägen? har vätskan i hjärnan "runnit" ut, och i så fall, skvalpar hjärnan runt i i en massa vätska? Skulle det rent teoretiskt sett vara möjligt att med en spruta eller någon pump etc. "inflera" hjärnan igen?
Har ni hört talas om förbudet att kupera hundsvansar? Vissa hundägare kringgår detta genom att sätta gummiband runt hundsvansen. Då upphör blodcirkulationen i den, svansen skrumpnar ihop och trillar av.

I Ariel Sharons fall handlar det om en blödning innuti skallen har pressat ihop blodkärl till de främre delarna av hjärnan. Det har fått blodcirkulationen där att upphöra. Precis som en lindad hundsvans har de drabbade hjärndelarna dött. Hjärnan är dock omsluten av ryggmärgsvätska, så död hjärnvävnad skrumpnar inte ihop. Istället mjuknas den långsamt upp av ryggmärgsvätskan och blir till en sörja, som med tiden äts upp av immunförsvaret. Hålrummet där hjärnan varit är numera fyllt med ny ryggmärgsvätska.

[UOTE=scrollock]En annan fråga jag har när det gäller cancer. Finns det någon cancer (dvs. elakartad) man kan överleva utan någon behandling över huvudtaget? Jag menar du inte att man får behandling och att den bromsas till en viss godtagbar nivå dä man anser patienten färdigbehandlad, utan jag menar där patienten inte får någon behandling alls? Finns det någon cancertyp som kroppens eget immunförsvar rår på?[/quote]
Ja, men då pratar vi inte om "cancer" i vardaglig bemärkelse. Det inträffar hela tiden mutationer i kroppens celler som gör att det bildas tumörceller här och var i kroppen. Vanligen rensas dessa tumörer bort av immunförsvaret redan när de är mikroskopiskt stora. Det är bara om immunförsvaret misslyckas med sin uppgift som tumören blir så stor att patienten får symptom.

Sen finns det också åldringar som har "äkta" cancer, men tumören växer så långsamt att den inte hinner uppnå någon betydande storlek innan patienten dör av hjärtproblem etc.
2010-05-13, 20:24
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon1

Oj! Om någon skulle fråga mig, (av någon outgrundlig anledning känner jag till dessa), skulle jag säga att de är döda. Men som sagt, de lever, men bara för att de är 90+ ligger de inte för döden, såvitt jag vet. Jag såg Martin Ljung på Östermalmshallen i början av 2000-talet tror jag, och han såg bra skraltig ut redan då, men låg för döden gjorde han ju verkligen inte.
2010-05-13, 22:02
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Oj! Om någon skulle fråga mig, (av någon outgrundlig anledning känner jag till dessa), skulle jag säga att de är döda. Men som sagt, de lever, men bara för att de är 90+ ligger de inte för döden, såvitt jag vet. Jag såg Martin Ljung på Östermalmshallen i början av 2000-talet tror jag, och han såg bra skraltig ut redan då, men låg för döden gjorde han ju verkligen inte.

Det är ju det som är problemet med den här tråden. Folk förväxlar att ligga för döden med att bara vara gammal. Även rena gissningar förekommer.

Dennis Hopper är ett typexempel på en person som "ligger" för döden. Hans tid kan räknas i dagar eller veckor.
2010-05-13, 22:22
Medlem
Zenon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Det är ju det som är problemet med den här tråden. Folk förväxlar att ligga för döden med att bara vara gammal.

Det är sant. Å andra sidan är det ju tämligen sannolikt att någon i det gamla gardet faktiskt ligger för döden utan att det är känt. Jag skulle säga att problemet med denna tråd är att de som faktiskt har information (som inte är allmänt känd) behåller den för sig själv.
2010-05-14, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Det är ju det som är problemet med den här tråden. Folk förväxlar att ligga för döden med att bara vara gammal. Även rena gissningar förekommer.

Dennis Hopper är ett typexempel på en person som "ligger" för döden. Hans tid kan räknas i dagar eller veckor.
Hasse Alfredson och Prinsessan Lilian då?
2010-05-14, 09:59
Medlem
Angående att "ligga för döden", skulle Generalmajor Khattiya Sawatdiphol, ledare för rödskjortorna i Thailand, kvalifiera in på den definitionen, Antevante?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...kots-i-huvudet
2010-05-16, 21:48
Medlem
apanbengts avatar
Ronnie James Dio om nu ingen nämnt honom, gick bort tidigare idag.
2010-05-16, 21:51
Medlem
draxxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanbengt
Ronnie James Dio om nu ingen nämnt honom, gick bort tidigare idag.

Källa på det tack

Edit: Var inget, såg trådar om det när jag lämnade den här :/
Senast redigerad av draxxus 2010-05-16 kl. 21:53.
2010-05-16, 21:53
Medlem
apanbengts avatar
Officiella hemsidan borde väl duga:

http://www.ronniejamesdio.com/

Ligger nere till och från just nu...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in