Citat:
Ursprungligen postat av Airwolf
Sharon lever i mångas värsta mardröm (fast han själv märker inte av det)
Enligt artikeln har hjärnan endast de livsviktiga funktionerna i behåll, t.ex. att andas. Resten av hjärnan är endast vätska
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Men varför har hjärnan krympt så mycket? Var har "innehållet" tagit vägen? har vätskan i hjärnan "runnit" ut, och i så fall, skvalpar hjärnan runt i i en massa vätska? Skulle det rent teoretiskt sett vara möjligt att med en spruta eller någon pump etc. "inflera" hjärnan igen?
Har ni hört talas om förbudet att kupera hundsvansar? Vissa hundägare kringgår detta genom att sätta gummiband runt hundsvansen. Då upphör blodcirkulationen i den, svansen skrumpnar ihop och trillar av.
I Ariel Sharons fall handlar det om en blödning innuti skallen har pressat ihop blodkärl till de främre delarna av hjärnan. Det har fått blodcirkulationen där att upphöra. Precis som en lindad hundsvans har de drabbade hjärndelarna dött. Hjärnan är dock omsluten av ryggmärgsvätska, så död hjärnvävnad skrumpnar inte ihop. Istället mjuknas den långsamt upp av ryggmärgsvätskan och blir till en sörja, som med tiden äts upp av immunförsvaret. Hålrummet där hjärnan varit är numera fyllt med ny ryggmärgsvätska.
[UOTE=scrollock]En annan fråga jag har när det gäller cancer. Finns det någon cancer (dvs. elakartad) man kan överleva utan någon behandling över huvudtaget? Jag menar du inte att man får behandling och att den bromsas till en viss godtagbar nivå dä man anser patienten färdigbehandlad, utan jag menar där patienten inte får någon behandling alls? Finns det någon cancertyp som kroppens eget immunförsvar rår på?[/quote]
Ja, men då pratar vi inte om "cancer" i vardaglig bemärkelse. Det inträffar hela tiden mutationer i kroppens celler som gör att det bildas tumörceller här och var i kroppen. Vanligen rensas dessa tumörer bort av immunförsvaret redan när de är mikroskopiskt stora. Det är bara om immunförsvaret misslyckas med sin uppgift som tumören blir så stor att patienten får symptom.
Sen finns det också åldringar som har "äkta" cancer, men tumören växer så långsamt att den inte hinner uppnå någon betydande storlek innan patienten dör av hjärtproblem etc.