2015-11-09, 10:08
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Hej Flashback! Jag skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig. OBS, man kan zooma in rejält på bilderna.

Jag undrar var detta är för något som har kommit på min kaktus, om det är farligt och hur jag blir av med det:

http://s17.postimg.org/6nx00m5y7/20151109_091927.jpg

Jag funderar om det kan vara ullöss, men på bilder jag hittat på internet så ser det inte riktigt ut som det. Vad säger Flashback?

Och sen undrar jag vad detta är för något som är i jorden på en annan kaktus, om det är farligt och hur jag blir av med det. Är det samma?

http://s28.postimg.org/naqqp3zm5/Kaktus1.jpg

Tack på förhand
Citera
2015-11-09, 10:56
Medlem
Perpetovs avatar
Tror på ullöss, blanda såpvatten med t-sprit och pensla på friskt. Skölj efter en stund. Gissar att bild 2 är samma sak, skölj bort jorden och ta ny. Kaktusen kommer nog se risig ut efteråt men får du bort lössen hämtar den sig. Lössen är ofta få men svåra att hitta. Har du pyrex/pyretrin kan du spraya efter att du kört en vända med såpan. Alternativt försöka spana efter lössen, sitter gärna i veck.
Om du har andra blommor, isolera dessa och håll koll på samtliga.
Citera
2015-11-09, 12:40
Medlem
Kasta och köp en ny kaktus. Billiga i de flesta butiker så här års.
Citera
2015-11-09, 13:16
Medlem
Tycker inte det ser ut som ullöss faktiskt, inte som de jag har identifierat som ullöss hemma hos mig iallafall men nå jävulskap är det ju, ta med bilden till en blomsteraffär, de brukar va duktiga på att identifiera ohyra!

Sen måste kaktusfacisten i mig påpeka att den första bilden inte är en kaktus!

Edit: Fel av mig, det var sköldlöss jag hade problem med, så ullöss är förmodligen ditt problem, tipset nått inlägg upp ska dock fungera!

Edit2: Använder du pyrexin så var noga med att spraya dem nattetid och hålla dem i skuggan nån dag efteråt, annars kommer du grilla dem då de blir väldigt känsliga för ljus direkt efter sprayning.
Senast redigerad av Prax^ 2015-11-09 kl. 13:20.
Citera
2015-11-10, 16:03
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpetov
Tror på ullöss, blanda såpvatten med t-sprit och pensla på friskt. Skölj efter en stund. Gissar att bild 2 är samma sak, skölj bort jorden och ta ny. Kaktusen kommer nog se risig ut efteråt men får du bort lössen hämtar den sig. Lössen är ofta få men svåra att hitta. Har du pyrex/pyretrin kan du spraya efter att du kört en vända med såpan. Alternativt försöka spana efter lössen, sitter gärna i veck.
Om du har andra blommor, isolera dessa och håll koll på samtliga.

Jag sökte på internet och tycker att bild nr.2 ser ut som perlit, som kaktusaffären lagt i jorden för att den ska bli mer luftig. https://www.google.se/search?q=perli...IVRtYsCh0d3w-P

Har nu i alla fall fått bort allt det på bild 1. Använde tändvätska och såpa då jag inte har någon t-sprit och är för lat för att åka och köpa. Sen planterade jag om kaktusen eftersom skiten föll ner i kaktusjorden. Jag hittade dock inget på rötterna så jag är osäker om det verkligen var ullöss. Aja, förhoppningsvis överlever kaktusen och förhoppningsvis kommer det inte tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Kasta och köp en ny kaktus. Billiga i de flesta butiker så här års.

Det kan man ju göra, men det är roligare att se samma växt växa år efter år.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Tycker inte det ser ut som ullöss faktiskt, inte som de jag har identifierat som ullöss hemma hos mig iallafall men nå jävulskap är det ju, ta med bilden till en blomsteraffär, de brukar va duktiga på att identifiera ohyra!

Sen måste kaktusfacisten i mig påpeka att den första bilden inte är en kaktus!

Edit: Fel av mig, det var sköldlöss jag hade problem med, så ullöss är förmodligen ditt problem, tipset nått inlägg upp ska dock fungera!

Edit2: Använder du pyrexin så var noga med att spraya dem nattetid och hålla dem i skuggan nån dag efteråt, annars kommer du grilla dem då de blir väldigt känsliga för ljus direkt efter sprayning.

Vet kaktusfacisten vad det är om det inte är en kaktus? Det är väl en suckulent i alla fall? Vet du sorten skulle det uppskattas.

Och tack för era svar
Citera
2015-11-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige

Vet kaktusfacisten vad det är om det inte är en kaktus? Det är väl en suckulent i alla fall? Vet du sorten skulle det uppskattas.

Och tack för era svar

Facisten får ta på sig dumstruten och rätta sig själv, det verkar visst vara en kaktus ändå och mest troligt en Austrocylindropuntia subulata.

Jag ställer mig i skamvrån!
Citera
2015-11-10, 17:01
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Facisten får ta på sig dumstruten och rätta sig själv, det verkar visst vara en kaktus ändå och mest troligt en Austrocylindropuntia subulata.

Jag ställer mig i skamvrån!

Tack så mycket! Har letat efter vad den hetat längre, och det är definitivt en Austrocylindropuntia subulata!
Citera
2015-11-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Tack så mycket! Har letat efter vad den hetat längre, och det är definitivt en Austrocylindropuntia subulata!

Så lite så, kul och lättskött växt, om du får chansen så lägg även vantarna på ett muterat exemplar, har två stycken själv och de ser riktigt freaky ut när de blir större
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in