2015-11-09, 01:47
Medlem
Om t. ex. hälften av de anställda vid ett svenskt storföretag begick självmord inom några månader, hurdan skulle samhällets reaktion bli egentligen? Skulle det bli en jätteutredning av psykisk ohälsa inom en viss region, eller vad?

Jag läste för en tid sedan, att flera självmord inträffat vid en svensk gymnasieskola (Södra Latin i Sthlm) på kort tid. Det motsvarar naturligtvis inte massjälvmord, men ändå är det väl anmärkningsvärt.

Har det skett massjälvmord genom tiderna - förutom under/efter större krig?
Citera
2015-11-09, 01:54
Finns ju en del kulter som begått Mass självmord. Jag skulle ta det med en axelryckning. Visst på ett sätt tragiskt. Men folk är vuxna och får ta konsekvenserna av sitt egna beslut. Jorden är redan överbefolkad. Men tror media skulle reagera på vilken grupp som utförde Mass självmordet . Men som sagt vara bry sig om några tiotals hundra tals eller tusentals okända dör ?
Citera
2015-11-09, 09:20
Medlem
purpurites avatar
Definitionen av massjälvmord är ofta religiös, något man bestämt skall ske i grupp än den du beskriver?

Sen är det att hos unga ökar risken för självmord, om det redan drabbat någon i deras närhet. Många unga kan efter ett dödsfall, börja brottas med tankar om döden och existentiella frågor.

Ungdomar är den gruppen som ofta har självmordstankar mer eller mindre, så om nån t.ex. skolkamrat begår, kan det påverka andra att ta efter.

Det närmsta jag kan komma på av massjälvmord i helt andra sammanhang än religiösa, är det som går under namnet "overwork suicide".

Där ett helt företag t.ex. i Japan kan drabbas av medarbetare som begår självmord, då finns det något (någon) över huvudet på som driver dessa människor till självmord, precis som i en sekt.
Citera
2015-11-09, 16:30
Medlem
På apels fabriker i kina har mängder av anställa begått självmord vilket ledde till en hel del rubriker i tidningar och utredningar om arbetsförhållandena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in