2015-11-08, 21:09
Medlem
Tja,

Tänkte hjälpa morsan måla om hennes gamla slitna parkettgolv i vardagsrummet.

Hittar ingen fullständig guide på nätet så jag vänder mig till er.

1. Hur många lager golvfärg bör man applicera för att det ska ge en slitstark yta?

2. Har läst att man ska grundmåla golvet men finner ingen grundfärg för målning av golv, ska jag späda ut golvfärgen med 10-20% vatten kanske för att grunda med?

3. Hur många kvadratmeter täcker en liter golvfärg ungefär? De allra flesta burkar verkar vara omkring 3 liter men står inget på produktbeskrivningarna om hur långt det räcker.
Senast redigerad av Tretrion 2015-11-08 kl. 21:39.
Citera
2015-11-08, 21:11
Medlem
Man målar inget golv. Man lackar. Slipa med tunt sandpapper, och lacka sedan med golvlack. Golvfärg binder inte på parkett.
Citera
2015-11-08, 21:16
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man målar inget golv. Man lackar. Slipa med tunt sandpapper, och lacka sedan med golvlack. Golvfärg binder inte på parkett.
Tyvärr är det så att måla golv har blivit ganska populärt dom senaste åren. Speciellt i äldre hus och stugor, och framförallt färgerna vit, grå och svart. Jag som driver ett golvföretag och har ganska bra smak när det kommer till just golv, tycker att det är fult. Träkänslan försvinner helt och hållet.

Men en fråga till trådskaparen. Varför ska ni måla? Varför inte lacka?
Senast redigerad av Burkbubba 2015-11-08 kl. 21:18.
Citera
2015-11-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Tyvärr är det så att måla golv har blivit ganska populärt dom senaste åren. Speciellt i äldre hus och stugor, och framförallt färgerna vit, grå och svart. Jag som driver ett golvföretag och har ganska bra smak när det kommer till just golv, tycker att det är fult. Träkänslan försvinner helt och hållet.

Men en fråga till trådskaparen. Varför ska ni måla? Varför inte lacka?

Det beror på att parkettgolvet är mycket slitet och smutsigt, nästan svart på vissa ställen av allt smuts som föregående bostadsrättsinnehavare. Sen är det dåligt ljusinsläpp så tänkte ge det ett litet ljuslyft, håller dock med dig att trä är finare alla dagar i veckan.

Vill bara fräscha upp det till billigaste möjliga peng och minsta möjliga jobb då jag inte har tid att lägga ned alltför mycket energi och fritid.
Citera
2015-11-08, 21:28
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tretrion
Det beror på att parkettgolvet är mycket slitet och smutsigt, nästan svart på vissa ställen av allt smuts som föregående bostadsrättsinnehavare. Sen är det dåligt ljusinsläpp så tänkte ge det ett litet ljuslyft, håller dock med dig att trä är finare alla dagar i veckan.

Vill bara fräscha upp det till billigaste möjliga peng och minsta möjliga jobb då jag inte har tid att lägga ned alltför mycket energi och fritid.
Då förstår jag. Ville bara försäkra mig om att du visste vad du gjorde. Eftersom det är slitet så förmodar jag att golvet är behandlat sedan tidigare? Antagligen lackat?
Citera
2015-11-08, 21:38
Medlem
Citat:
Då förstår jag. Ville bara försäkra mig om att du visste vad du gjorde. Eftersom det är slitet så förmodar jag att golvet är behandlat sedan tidigare? Antagligen lackat?

Det är ekparkett som är lackat fårn början ja. Tänkte slipa, tvätta med målartvätt och därefter stryka på färgen. Och då undrar jag bara hur många lager man ska stryka på samt hur många kvm en liter räcker till ungefär.
Citera
2015-11-08, 21:51
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Det är ekparkett som är lackat fårn början ja. Tänkte slipa, tvätta med målartvätt och därefter stryka på färgen. Och då undrar jag bara hur många lager man ska stryka på samt hur många kvm en liter räcker till ungefär.
Bra planerat, slipa helst bort all lack. Tänk på att det kommer antagligen ta upp emot 5-7 dagar innan ni kan börja använda rummet som vanligt igen. Var väldigt noga med dammsugningen innan ni sätter igång med målningen också.

En liter färg kanske räcker till ca 10kvm skulle jag tippa på. Hur många lager är upp till er själva, det beror även på vilken färg ni använder. Finns olika färger för olika ytor, färgen tål olika mycket. Eftersom ni bara ska fräscha upp det någorlunda snabbt och billigt skulle jag säga att det räcker med 1-2 gånger om ni köper en någorlunda bra färg.
Citera
2015-11-08, 22:11
Medlem
Citat:
Bra planerat, slipa helst bort all lack. Tänk på att det kommer antagligen ta upp emot 5-7 dagar innan ni kan börja använda rummet som vanligt igen. Var väldigt noga med dammsugningen innan ni sätter igång med målningen också.

En liter färg kanske räcker till ca 10kvm skulle jag tippa på. Hur många lager är upp till er själva, det beror även på vilken färg ni använder. Finns olika färger för olika ytor, färgen tål olika mycket. Eftersom ni bara ska fräscha upp det någorlunda snabbt och billigt skulle jag säga att det räcker med 1-2 gånger om ni köper en någorlunda bra färg.

Tack för dina svar! Har kollat på golvfärg från Beckers men de är så jäkla dyra, typ dubbelt så dyrt som alla andra, tänkte köra på detta:

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/t...-golvf%C3%A4rg

Finns i "gf1, gf3 och gf 9", vad står det för? Glansfaktor? Är 1 minst glansigt då eller?
Citera
2015-11-08, 22:20
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Tack för dina svar! Har kollat på golvfärg från Beckers men de är så jäkla dyra, typ dubbelt så dyrt som alla andra, tänkte köra på detta:

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/t...-golvf%C3%A4rg

Finns i "gf1, gf3 och gf 9", vad står det för? Glansfaktor? Är 1 minst glansigt då eller?
Glans/finish. Mycket riktigt. Ju högre glans/finish desto glansigare. Fråga färghandlaren om målarsand också. Målat golv brukar bli riktigt halt. Det finns någon sand man kan köpa och blanda i färgen för att minska halkan.
Citera
2015-11-09, 17:40
Medlem
Citat:
Glans/finish. Mycket riktigt. Ju högre glans/finish desto glansigare. Fråga färghandlaren om målarsand också. Målat golv brukar bli riktigt halt. Det finns någon sand man kan köpa och blanda i färgen för att minska halkan.

Tack för all hjälp!
Citera
2015-11-10, 16:16
Medlem
BalleAnkas avatar
Går det att renovera bara en mindre del av ett parkettgolv?

Ett ställe på parketten saknar nu i stort sett lack efter flera års slitage av kontorsstolar med hjul. Går det att sandpappra detta område lite fint och lacka över med parkettlack, eller måste man helrenovera hela golvet?

Det vore skönt att fixa parketten med en partiell lackning utan att behöva tömma hela lägenheten på möblier...
Citera
2015-11-10, 22:47
Medlem
killawifes avatar
Om man vill ändra kulören på golvet men behålla känslans så finns det speciellt pigment att köpa som man blandar i golvlacken. Det finns alla möjliga färger, t.o.m rosa och resultatet blir som bets ungefär fast det är själva lacken som är färgad och inte underlaget. Vi sålde detta på mitt förra jobb och då var det Herdins lacker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in