Citat:
Ursprungligen postat av
TheOmnipotent
Det är omöjligt att hitta ett föremål som inte accelererar då du påverkar det med en kraft (även om en betongvägg kan verka ganska stilla då du slår den så är den inte det till fullo). Och påverkar väggen med en kraft gör man garanterat, även om den nu hade stått helt stilla. Hur hade din hand annars slutat röra sig i riktning mot väggen? Den måste accelerera (retardera) för att den ska stanna. Och Newtons tredje säger att om väggen påverkar din hand med en kraft, så påverkar din hand väggen med samma kraft.
Jag vet inte om jag kan hålla med om det första faktiskt. För att ett föremål ska accelerera så måste den resulterande kraften på föremålet vara större än 0. Det räcker alltså inte med att du har en påverkade kraft, för ofta har du en motverkande kraft.
Citat:
Ursprungligen postat av
testpiloten
Kraften i väggen som "inte rubbar sig" ja. men föremålet som träffar väggen ändrar väl sin rörelsemängd? Eller passerar den spårlöst genom väggen i fortsatt konstant hastighet?
Först och främst stannar det inte tvärt i praktiken (ett dåligt exempel kanske, ursäkta mig). Det blir visst en kraft i väggen! men lika stor kraft verkar på handen (nåja) fast i motsatt riktning så krafterna tar ut sig. Då brukar man säga att (resulterande) kraften är 0. Borde ha varit tydligare kanske...
Kraften som väggen utgör "tillbaka" på föremålet gör att det stannar, v blir till 0. Det som är intressant i sammanhanget är att all rörelse
energi (mv^2)/2 går förlorad vid träffen. Det blir en smäll och energin övergår till värme.
Edit, och tack för hjälpen med multiplikationstecknet förresten