Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-09, 17:44
Medlem
Hej alla som hjälpt mig,,, Tror jag löst det nu !!!

Först måste man veta meter per sekund, och ett objekt rör sig i 100km/t, m/s = 100 000m / 3600
m/s = 27.77 meter per sekund.

Svaret i kraft blir 27.77 x vikten = kraft på objektet, så vid en vikt av 100 kg så blir det 100 x 27.77 = kraften = 2777 kg "objektet vid träff" antar att detta är svaret jag letade efter

nåt att tillägga ? eller stämmer det
Citera
2015-11-09, 18:14
Medlem
Det du beräknade är rörelsemängden. När du multiplicerar 27.78 m/s med 100 kg får du 2778 kg·m/s (eller N·s), inte newton och inte heller kilogram.
Citera
2015-11-09, 18:29
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vandrande-lexikon
Hej alla som hjälpt mig,,, Tror jag löst det nu !!!

Först måste man veta meter per sekund, och ett objekt rör sig i 100km/t, m/s = 100 000m / 3600
m/s = 27.77 meter per sekund.

Svaret i kraft blir 27.77 x vikten = kraft på objektet, så vid en vikt av 100 kg så blir det 100 x 27.77 = kraften = 2777 kg "objektet vid träff" antar att detta är svaret jag letade efter

nåt att tillägga ? eller stämmer det

Nej, det du har räknat ut är rörelsemängden p. Enheten för rörelsemängd är kg*m/s och inte kg.
Rörelsemängd, p = m*v [kg*m/s]
Kraft, F = m*a [kg*m/s^2]

Men visst, är det rörelsemängden du är ute efter (som inte är detsamma som kraft) så räknar man ut den så som du precis gjort. Kom ihåg att enheten för rörelsemängd är kg*m/s. Svaret är alltså 2777 kg*m/s

Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Det du beräknade är rörelsemängden. När du multiplicerar 27.78 m/s med 100 kg får du 2778 kg·m/s (eller N·s), inte newton och inte heller kilogram.

Hur gör du sådana multiplikationstecken? mycket fräschare..
Senast redigerad av Sprattelvinkeln 2015-11-09 kl. 18:31.
Citera
2015-11-09, 18:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vandrande-lexikon
Okej tack men det är inte mätbart äns i biljard då ? alltså kraften vid träffen av gul boll (gul boll = inte stöt bollen ) om man gör exakt samma slag så blir det ju x force (16kg) kraft
om svaret ovan är JA så går det väl att räkna ut..
Jag har inte ångrat mig sedan jag skrev här senast i natt utan svaret är fortfarande att man inte kan räkna ut kraften utifrån bara massa och hastighet, man MÅSTE även veta retardationssträckan och den är inte så jäkla lätt att lista ut för det mesta.

Mätbart är det däremot verkligen. Det är skillnad på att mäta något i ett praktiskt försök och att försöka räkna ut retardationssträckan för två föremål som träffar varandra.

Något som jag tror låter sig räknas ut med hyfsad precision är kraften mellan hammare och spik då man slår i spiken i en bräda. Några förslag på hur det skulle gå till?
Senast redigerad av skunkjobb 2015-11-09 kl. 18:59.
Citera
2015-11-09, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln
Hur gör du sådana multiplikationstecken? mycket fräschare..

Compose, punkt, streck. "Compose key" är dock inte lätt tillgänglig i andra operativsystem än linux-baserad eller liknande ☹ Man kan också använda http://unicode-table.com/en/ eller liknande programvara och söka teckens namn, multiplikationstecken heter "middle dot".

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Något som jag tror låter sig räknas ut med hyfsad precision är kraften mellan hammare och spik då man slår i spiken i en bräda. Några förslag på hur det skulle gå till?

Jag tror att mina tidigare beräkningar duger, fjäderkonstanter blir dock annorlunda och olika (för spiken är det elasticitetsmodul gånger tvärsnitts ytan över längden, och för hammare får man använda lite hållfasthetslära).
Senast redigerad av arseniy 2015-11-09 kl. 19:29.
Citera
2015-11-09, 19:20
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprattelvinkeln

Om du slår en vägg som inte rubbar sig (ej accelererar) alls så är kraften vid träffen 0. Rackarns, du som tog i så mycket! Börjar du haja vad kraft innebär?

Kraften i väggen som "inte rubbar sig" ja. men föremålet som träffar väggen ändrar väl sin rörelsemängd? Eller passerar den spårlöst genom väggen i fortsatt konstant hastighet?
Citera
2015-11-09, 20:15
Medlem
TheOmnipotents avatar
Det är omöjligt att hitta ett föremål som inte accelererar då du påverkar det med en kraft (även om en betongvägg kan verka ganska stilla då du slår den så är den inte det till fullo). Och påverkar väggen med en kraft gör man garanterat, även om den nu hade stått helt stilla. Hur hade din hand annars slutat röra sig i riktning mot väggen? Den måste accelerera (retardera) för att den ska stanna. Och Newtons tredje säger att om väggen påverkar din hand med en kraft, så påverkar din hand väggen med samma kraft.

Till TS: Detta har redan skrivits, men jag försöker skriva det så förståeligt som möjligt. Objekt som rör sig måste ha en viss tid och en viss sträcka på sig för att stanna - inget kan stanna "direkt". Om du skjuter en fotboll mot en mjuk madrass, kommer stoppsträckan för bollen bli längre än om du skjuter den på en betongvägg. Därför utövas mycket mindre kraft på madrassen än på betongväggen. Inte ens betongväggen är dock helt stilla, utan den kommer flexa mikroskopiskt lite vid stöten. Bollen kommer också tryckas ihop. Därför stannar inte bollen "direkt", utan har en viss stoppsträcka, och det är denna som avgör kraften.
Citera
2015-11-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOmnipotent
Om du skjuter en fotboll mot en mjuk madrass, kommer stoppsträckan för bollen bli längre än om du skjuter den på en betongvägg. Därför utövas mycket mindre kraft på madrassen än på betongväggen

Kanske inte mycket mindre, bollen är ju någorlunda mjuk också.
Citera
2015-11-09, 20:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Compose, punkt, streck. "Compose key" är dock inte lätt tillgänglig i andra operativsystem än linux-baserad eller liknande ☹ Man kan också använda http://unicode-table.com/en/ eller liknande programvara och söka teckens namn, multiplikationstecken heter "middle dot".
För oss vanliga Windowsanvändare funkar Alt+250 (alltså håll nere Alt och skriv 250 på numeriska tangentbordet, inte siffertangenterna upptill), såhär ·.

Citat:
Jag tror att mina tidigare beräkningar duger, fjäderkonstanter blir dock annorlunda och olika (för spiken är det elasticitetsmodul gånger tvärsnitts ytan över längden, och för hammare får man använda lite hållfasthetslära).
Jag tror vi kan skippa fjädring. Ska man slå i spiken så får varken spik, bräda eller hammarskalle fjädra särskilt mycket, då kan man stå och slå till dödagar utan att få i spiken. Här har vi lite spikande i slow motion där man ser att spiken inte fjädrar nämnvärt: https://www.youtube.com/watch?v=Z4FdJCyIcjo

Jag tänker mig snarare att "bromssträckan" för hammarskallen utgörs av så långt som spiken slås i per hammarslag. 10 mm kan väl vara rätt normalt om man inte tar i från tårna. Om man tänker sig att spikens motstånd kommer av att klyva sig genom träfibrer samt att dessa klämmer på spikens sidor borde kraften vara ungefär densamma över denna sträcka, åtminstone då den kommit in så långt i träet att den islagna längden inte ökar så mycket procentuellt räknat per slag.

Då ska vi bara ha vikt och hastighet på hammarskallen. Här är några hammare på 700-800 g totalvikt, kanske drygt hälften i skallen. Då var det bara hastigheten kvar...
Citera
2015-11-09, 21:13
Medlem
Ja, du har rätt. Om "min" kraft överstiger motståndskraft så blir kraften som verkar på spiken lika med motståndskraften istället (lite mer egentligen pga spikens acceleration, men skillnaden är liten eftersom spiken är lätt).
Citera
2015-11-09, 21:36
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOmnipotent
Det är omöjligt att hitta ett föremål som inte accelererar då du påverkar det med en kraft (även om en betongvägg kan verka ganska stilla då du slår den så är den inte det till fullo). Och påverkar väggen med en kraft gör man garanterat, även om den nu hade stått helt stilla. Hur hade din hand annars slutat röra sig i riktning mot väggen? Den måste accelerera (retardera) för att den ska stanna. Och Newtons tredje säger att om väggen påverkar din hand med en kraft, så påverkar din hand väggen med samma kraft.

Jag vet inte om jag kan hålla med om det första faktiskt. För att ett föremål ska accelerera så måste den resulterande kraften på föremålet vara större än 0. Det räcker alltså inte med att du har en påverkade kraft, för ofta har du en motverkande kraft.

Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
Kraften i väggen som "inte rubbar sig" ja. men föremålet som träffar väggen ändrar väl sin rörelsemängd? Eller passerar den spårlöst genom väggen i fortsatt konstant hastighet?

Först och främst stannar det inte tvärt i praktiken (ett dåligt exempel kanske, ursäkta mig). Det blir visst en kraft i väggen! men lika stor kraft verkar på handen (nåja) fast i motsatt riktning så krafterna tar ut sig. Då brukar man säga att (resulterande) kraften är 0. Borde ha varit tydligare kanske...

Kraften som väggen utgör "tillbaka" på föremålet gör att det stannar, v blir till 0. Det som är intressant i sammanhanget är att all rörelseenergi (mv^2)/2 går förlorad vid träffen. Det blir en smäll och energin övergår till värme.

Edit, och tack för hjälpen med multiplikationstecknet förresten
Senast redigerad av Sprattelvinkeln 2015-11-09 kl. 21:53.
Citera
2015-11-12, 18:09
Medlem
Intressant läsning grabbar och tjejer, tack så mycket
slutsats: väldigt svårt att räkna ut
eller har jag fel !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem