Citat:
Ursprungligen postat av
scontri
Det bör ju installeras ändå för att förhindra olyckor om kärlet fryser t.ex. Men jag vet inte om det krävs, vedpannor och öppna kärl är ju inget man jobbar med varje dag direkt

Det är säkert frysrisken som gör att man ska ha säkerhetsventil direkt på pannan även om ett öppet expansionskärl annars skulle kunna lösa funktionen med övertrycksskydd.
Jag kan ju dra en liten anekdot om hur illa det kan bli om det kommer för mycket "nytt" vatten i systemet. Vi gjorde genom jobbet en halvstor installation på en industri för många år sedan där jag trodde det skulle vara ett slutet system (bara fyllas med vatten en gång som sedan snart blir ofarligt vad gäller rost) och då valde billiga galvade stålrör. Det var Mapress-rör vilka är rätt tunnväggiga, inte så mycket för rosten att äta igenom. Men inte fan var det något slutet system, det togs ut och fylldes vatten dagligen. Tog mindre än ett år så var hela skiten upprostad, bara att byta mot rostfria rör. Ett litet nybörjarmisstag...
(Citattecken runt ordet nytt då det egentligen är försumbar åldersskillnad mellan vattnet i ett värmesystem och det som kommer i kranen. I väldigt runda slängar så omsätts hälften av vår planets vatten på 2-3 miljoner år, alltså att vattenmolekyler omvandlas till något annat och nya vattenmolekyler bildas via t ex förbränning.)