2015-11-08, 14:56
Medlem
juuas avatar
Detta rör kommer från taket i källaren å den står å rinner hela tidén ?

Vattenmätaren rör sig sakta hela tidén fast vi inte använder nå vatten. Vad kan de vara ?

Har en elpanna å där droppar de från en ventil. Har dragit åt den ventilen då slutade de komma vatten å vattenmätaren slutade. Men 1 dygn efter så började de om igen.
Citera
2015-11-08, 15:02
Medlem
juuas avatar
http://www.ladda-upp.se/bilder/lzxsmabyyfyut/ä
Citera
2015-11-08, 15:03
Medlem
juuas avatar
http://www.ladda-upp.se/bilder/ojtrwafexonxyq/
Citera
2015-11-08, 16:02
Medlem
Bongomans avatar
Påfyllningsventiler av den sorten du har där, den med blå ratten, är skit. Min läcker också fast på andra hållet. Trots den är stängd droppar det från värmekretsen och trycket försvinner. Byt skiten.
Citera
2015-11-09, 08:05
Medlem
scontris avatar
Att skvallerröret läcker är ju bra, det betyder att din säkerhetsventil fungerar som den ska och du slipper övertryck i pannan. Påfyllningsventilen släpper igenom och du fyller värmekretsen hela tiden, byt ventilen.
Citera
2015-11-09, 15:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Att skvallerröret läcker är ju bra, det betyder att din säkerhetsventil fungerar som den ska och du slipper övertryck i pannan. Påfyllningsventilen släpper igenom och du fyller värmekretsen hela tiden, byt ventilen.
Eller är det ett s.k. öppet system med trycklöst expansioskärl placerat på vinden och då behöver inte ens säkerhetsventilen öppna (i den mån den i så fall ens finns, jag har i o f s både öppet kärl och säkerhetsventil, det kanske finns någon regel om det) för att expansionskärlet ska överfyllas varpå det rinner ut i skvallerröret.

Oavsett vilket så är ju grundorsaken den du och Bongoman säger och påfyllningsventilen måste bytas. Jag vill bara poängtera att det är djävligt viktigt att göra det snarast. Inte för att det är dyrt med vatten utan för att hela värmesystemet med rör, element och hela fan utsätts för korrosionsrisk om det kommer in nytt vatten kontinuerligt. Kallvattnet som fylls på innehåller ju en del löst syrgas som inte systemet mår bra av. Fyller man bara en gång så försvinner snart syrgasen från vattnet men att ha ständigt inläckage eller fylla på ofta är inte bra.
Citera
2015-11-09, 19:48
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Eller är det ett s.k. öppet system med trycklöst expansioskärl placerat på vinden och då behöver inte ens säkerhetsventilen öppna (i den mån den i så fall ens finns, jag har i o f s både öppet kärl och säkerhetsventil, det kanske finns någon regel om det) för att expansionskärlet ska överfyllas varpå det rinner ut i skvallerröret.
Det bör ju installeras ändå för att förhindra olyckor om kärlet fryser t.ex. Men jag vet inte om det krävs, vedpannor och öppna kärl är ju inget man jobbar med varje dag direkt
Citera
2015-11-09, 22:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Det bör ju installeras ändå för att förhindra olyckor om kärlet fryser t.ex. Men jag vet inte om det krävs, vedpannor och öppna kärl är ju inget man jobbar med varje dag direkt
Det är säkert frysrisken som gör att man ska ha säkerhetsventil direkt på pannan även om ett öppet expansionskärl annars skulle kunna lösa funktionen med övertrycksskydd.

Jag kan ju dra en liten anekdot om hur illa det kan bli om det kommer för mycket "nytt" vatten i systemet. Vi gjorde genom jobbet en halvstor installation på en industri för många år sedan där jag trodde det skulle vara ett slutet system (bara fyllas med vatten en gång som sedan snart blir ofarligt vad gäller rost) och då valde billiga galvade stålrör. Det var Mapress-rör vilka är rätt tunnväggiga, inte så mycket för rosten att äta igenom. Men inte fan var det något slutet system, det togs ut och fylldes vatten dagligen. Tog mindre än ett år så var hela skiten upprostad, bara att byta mot rostfria rör. Ett litet nybörjarmisstag...

(Citattecken runt ordet nytt då det egentligen är försumbar åldersskillnad mellan vattnet i ett värmesystem och det som kommer i kranen. I väldigt runda slängar så omsätts hälften av vår planets vatten på 2-3 miljoner år, alltså att vattenmolekyler omvandlas till något annat och nya vattenmolekyler bildas via t ex förbränning.)
Citera
2015-11-09, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är säkert frysrisken som gör att man ska ha säkerhetsventil direkt på pannan även om ett öppet expansionskärl annars skulle kunna lösa funktionen med övertrycksskydd.

Jag kan ju dra en liten anekdot om hur illa det kan bli om det kommer för mycket "nytt" vatten i systemet. Vi gjorde genom jobbet en halvstor installation på en industri för många år sedan där jag trodde det skulle vara ett slutet system (bara fyllas med vatten en gång som sedan snart blir ofarligt vad gäller rost) och då valde billiga galvade stålrör. Det var Mapress-rör vilka är rätt tunnväggiga, inte så mycket för rosten att äta igenom. Men inte fan var det något slutet system, det togs ut och fylldes vatten dagligen. Tog mindre än ett år så var hela skiten upprostad, bara att byta mot rostfria rör. Ett litet nybörjarmisstag...

(Citattecken runt ordet nytt då det egentligen är försumbar åldersskillnad mellan vattnet i ett värmesystem och det som kommer i kranen. I väldigt runda slängar så omsätts hälften av vår planets vatten på 2-3 miljoner år, alltså att vattenmolekyler omvandlas till något annat och nya vattenmolekyler bildas via t ex förbränning.)

Stämmer bra.
En annan anekdot som är värd att slänga in är att man ska ha en viss höjd upp till ett öppet kärl för att förhindra en viss vattenströmning. Detta medför även det att systemet rostar. Om inte rören har förmågan att rosta så gör pannan och även ack-tankar detta med åren.
Jag har varit ute på exempel där man satt ett öppet kärl på vinden direkt ovanför (ca 1m ovanför) ack-tanken. Jag har för mig att botten på ack-tanken hade rostat upp på ca 2.5-3 år
Detta var även en ny installation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in