• 1
  • 2
2015-11-08, 08:20
Medlem
Hej. Har en Electrolux EMW 14791 W, tvättmaskin och torktumlare. Nu på sistone så har tvätten förblivit dyngblöt, maskinjäveln torkar alltså inte.
Det finns väldigt mycket vatten i tömningspumpen. Om jag tömmer mellan varje maskin så funkar den, men så ska det ju inte vara. Min teori är att mycket av tömningsvattnet söker sig till (nöd)tömningen där fram istället för den vanliga vägen där bak. Vad ska jag göra???
Citera
2015-11-08, 08:38
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Har du kontrollerat så du inte har en massa skrot i pumpen eller slangarna? Man kan även få problem med tömningen då.
Citera
2015-11-08, 08:48
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Jag vet inte hur din maskin ser ut, men ofta sitter tömningsslangen lös på baksidan och man måste göra fast den så att den är böjd tillräckligt djupt för att bilda ett fungerande vattenlås. Det är inte så att den har lossnat?
Citera
2015-11-08, 09:21
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygian-Vista
Har du kontrollerat så du inte har en massa skrot i pumpen eller slangarna? Man kan även få problem med tömningen då.
Det var lösningen för mig i en liknande maskin som inte tömde. Jag ringde service, som tipsade mig om att kolla pumpen innan de ryckte ut för en tusing.
Det borde gå att komma åt pumpen via nödtömningen om man skruvar bort någon lucka där. Kommer inte ihåg vad som satt där, men det var något fast och inte bara en massa ludd och hår. Kanske en bygel från en behå.
Citera
2015-11-08, 09:23
Medlem
Jag har lossat på slangarna på baksidan, kollat så inget sitter fast i dem, och satt dit dem igen på samma sätt som innan. Tror inte att det har med slangarna att göra. De sitter precis som de gjorde tidigare (då allting fungerade) och det är inget skit i dem. Felet måste sitta inne i maskinen. Av någon anledning väljer en del av vattnet att rinna fram till tömningsslangen på framsidan istället för till den vanliga tömningen på baksidan. Me n hur ser det ut i en tvättmaskin? Hur kommer man åt det?
Citera
2015-11-08, 10:09
Medlem
Edsvikens avatar
Det troliga är att stoppet sitter i pumpen.

Kolla nedtill på framsidan av tvättmaskinen. Ofta finns det en ca 12x12cm fyrkantig lucka som man kan öppna med en skruvmejsel genom att sätta in och bända till. Bakom den sitter pumpen och en dräneringsslang. Pumpen kan oftast öppnas genom att vrida moturs på plasthuset. Annars kolla manualen till din tvättmaskin om den inte sitter där.

Ofta räcker det med en hårnål eller ett gem för att pumpen skall stanna.
Citera
2015-11-08, 11:35
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edsviken
Det troliga är att stoppet sitter i pumpen.

Kolla nedtill på framsidan av tvättmaskinen. Ofta finns det en ca 12x12cm fyrkantig lucka som man kan öppna med en skruvmejsel genom att sätta in och bända till. Bakom den sitter pumpen och en dräneringsslang. Pumpen kan oftast öppnas genom att vrida moturs på plasthuset. Annars kolla manualen till din tvättmaskin om den inte sitter där.

Ofta räcker det med en hårnål eller ett gem för att pumpen skall stanna.
Instämmer. Jag hade samma problem som TS. Jag öppnade luckan på framsidan och kollade - och där fanns mynt, gem, del av en kulspetspenna, skruvar, spik mm som hade legat i byxfickor. Jag tog bort grejerna - och sedan fungerade maskinen som den ska.
Citera
2015-11-08, 11:43
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKer
Av någon anledning väljer en del av vattnet att rinna fram till tömningsslangen på framsidan istället för till den vanliga tömningen på baksidan. Me n hur ser det ut i en tvättmaskin? Hur kommer man åt det?
Det är inte så att "vattnet väljer" att rinna dit, utan utflödet inne i maskinen är byggt så att det går förbi nödtömningsluckan på framsidan. Det är för att det ska gå att tömma maskinen på vatten när pumpen havererar eller strömmen går.

Konstruktionen är också så fiffig att pumphuset sitter just där, så att man enkelt ska kunna peta bort skräp som fastnar i pumpen och blockerar den.
Vid närmare eftertanke var det nog just ett hårspänne jag tog bort ur min maskin när pumpen strejkade.
Citera
2015-11-08, 11:47
Medlem
Mack-Bolans avatar
99,9% som tidigare inlägg.
Det sitter en massa mynt, hårspännen etc. fastkilade i pumpen.

Öppna luckan längst ner på framsidan, vrid lossluckan på insidan (obs det kommer forsa ut vatten)
Gör rent skruva ihop.
Citera
2015-11-08, 12:07
Medlem
Jag hade liknande fel, men på en diskmaskin. Det var en liten glasbit som la sig vid pumpen och hindrade den att snurra. Det märkliga var att biten bara var i pumpen när den försökte pumpa ut och hoppade bort en bit när den inte pumpade. Så leta vid och kring pumpen så ska du nog finna något som hindrar den.
Citera
2015-11-08, 12:28
Moderator
Tystnads avatar
Utmärkta råd har du fått i trådarna ovan!

Från min tid i vitvaro branchen kan jag tipsa om två andra orsaker jag var med om på Elux. maskiner.
Inte vanligt förekommande men är ovan tips ej tillräckligt kan det möjligen vara detta.

1: "vingarna" på avloppspumpen lossnat från axlen tex pga den arbetat mot blockerande föremål, vid koll genom öppen renslucka/nålfälla snurrar vingarna, men vid belastning (tvättvatten) slirar vingarna bara = Byte av avloppspump.

2: strumpor tagit sig emellan trumman och bälgen och sedan fastnat i slangen som går ner till avloppspumpen/nålfällan, eftersom slangen är för smal når aldrig strumpan nålfällan, så man ser den inte när man öppnar nålfällan, en del vatten rinner igenom men över tiden blir det mindre och mindre.
= Koppla i från maskinen från el,vatten avlopp, dra ut den, tömma den på vatten via nödluckan.
Lägga den på rygg (vissa modeller) andra får man lossa en massa plåtar. samt sedan känna på slangen mellan trumman och avloppspumpen, som regel känns det att den är blockerad, lossa slangen och rensa.
Citera
2015-11-08, 18:08
Medlem
Innanför luckan på framsidan sitter en slang och en nålfälla. Efter varje tvätt tömmer jag nu maskinen på vatten genom slangen och nålfällan. Pumpen ska alltså sitta där innanför? Jag har kikat men inte kommit på något sätt att få loss plasten som slangen och det sitter i, men det ska alltså gå på något sätt? Kan det vara nån annan konstruktion, typ att man kommer åt den underifrån på nåt sätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in