2005-12-01, 23:22
Medlem
Spaders avatar
Kul tråd faktiskt, om folk kunde motivera sina svar lite bättre.
Därför tänker jag ta bort alla existerande och kommande one-liners nu, så vi får lite diskussion här inne. Hey, jag kanske har sagt det tidigare i tråden? (senil)

/Spader
Citera
2005-12-01, 23:27
Medlem
danskenitunnans avatar
Pro Evolution Soccer 4 & 5

De mest realistiska fotbolls eller kanske sport spel som någonsin gjorts. Spelkänslan är helt underbar. Slår fifa med hästlängder!
Citera
2005-12-02, 00:09
Medlem
Tråkigt att ingen har nämnt Xcom-serien. Jag håller UFO: Enemy unknown som personlig favorit bland dem. Jag spelade igenom det så sent som tidigare i år och banne mig om det inte var lika bra då som när jag spelade det första gången.

Bjuder på en skärmdump
. Oooh, nu blev man ju sugen på att skjuta lite sectoids med plasmavapen.
Citera
2005-12-02, 01:01
Medlem
Kuggarns avatar
På C64. Wizball. Det Co-op spelet jag haft mest roligt med. Jag och brorsan satt hur länge som helst
Pirates! Man kände sig fan som en pirat...
Defender of the Crown. Det första spelet som jag fick en riktig storykänsla i. Sekvensen när man får lägra bruden var så långt ifrån allt man sett i TV-spelsvärlden innan.

Nintendo. Punch out. Så jävla kul och så frustrerande innan man kom på hur mna skulle nita alla motståndarna. Var ju långt innan cheatsidorna dök upp på nätet.

Super Nintendo. Street Fighter. Hadoken! Vem nitar Bison snabbast...?

Idag måste jag säga ICO och Shadow of the Colossus på PS2. Otroligt snyggt och en historia som engagerar. Framförallt ICO där man på något skumt sätt upplever som om man inte spelar för sin egen skull, utan för någon annan. Slutet var ju bara så bra...
Citera
2005-12-02, 07:43
Medlem
glupsks avatar
Jag tycker helt klart att The Elder Scrolls 3: Morrowind är det genom tiderna bästa spelet. det har allt om man tycker om RPG dvs. Ända missen är att fighterna kan bli lite tråkiga, men det är en sådan liten del av spelet.

Har ni inte testat det så köp det för guds skull kostar runt 200 pix med alla expansioner. Och kolla upp http://www.morrowind.com/games/oblivion_overview.htm det är uppföljaren till morrowind!
Citera
2005-12-02, 10:44
Medlem
Statler&Waldorfs avatar
Mmmm, minnen...
På Sinclair Spectrum: Åskilliga av Ultimate's spel (Atic Atac, Underwurlde, kommer inte ihåg alla namn) pga dom lyckades matcha svårighetsgraden till att passa mig. Första datorn och dess första spel är ju alltid en tanke som värmer...

På C64: Last V8, Monty Mole (eller varenuhette) och många fler pga den otroliga musiken.

På Amiga: Cannon Fodder för att det gjorde krig till nå't kul... Lemmings pga den suveräna spelidén. ALLT (om jag inte minns fel) som LucasArts gjorde (Monkey Island, Loom, Indy...) pga den fantastiska humorn, musiken, grafiken...

På PC: Mera Monkey Island (men inte det hemska i 3D)
Grim Fandango pga grafik/story/musik/humor.
MS Flightsim-serien för att jag gillar simulatorer och det ser så fräckt ut (och allt började med en jämnblå himmel, jämngrönt land, pyramidliknande berg och ett par hus, allt i EGA-grafik...)
Första Half-Life för att man kombinerade skjuta med spännande story och bra grafik.
Mafia, man spelade ju verkligen en filmstory.
HL2 för att man putsade upp HL1-konceptet och gjorde det ännu bättre och snyggare.
Fahrenheit för att jag återigen är svag för att "spela i en film."
F.E.A.R för att jag vid 36 års ålder blev skrämd från vettet.

Alla tiders favorit då? Valet är ganska lätt men jag måste dela guldet; Monkey Island I & II!! Nu kan man ju spela dom där på PC eller t.o.m. mobilen...

/ S&W
Citera
2005-12-02, 13:14
Medlem
Fruktansvärt svår fråga... måste nog svara med tre spel, utan att rangordna dem något inbördes. Alla tre har fått mig att njuta lika mycket - men under olika tider.

WarCraft II - Första riktigt, riktigt bra spelet jag spelade till PC. Blev otroligt många långa och spännande nätter med det. Minns första gången jag spelade det hemma hos en polare. Satt vid hans 133mhz:are med honom och en annan polare hängande över axlarna på mig. Var sjukt svårt, men så sjukt bra också!

Spelade inget annat på säkert två år.

StarCraft - Första gången jag såg StarCraft tyckte jag att det såg halvdant ut; sen provade jag det. Sen spelade jag (precis som med WarII) ingenting annat på två-tre år. Hade modem på den tididen, men spelade ändå omkring 300 matcher på b.net första året... blev dyrt för morsan, men det var det verkligen värt!

ElderScrolls III - Morrowind
Spelade jag första gången sommaren 2003. Hade en jobbig magsjukdom då som gjorde att jag typ inte kunde gå ut på flera veckor, morsan var utomlands, och flickvännen var på festival. Tankade ner Morrowind för skojs skull, och fastnade direkt. Beställde det+expansioner från webhallen samma kvall. Spelade ~18h/dygn i en vecka, och sedan så mycket jag bara hann med mellan varven med flickvännen. Storyn, känslan, friheten... mäktigaste jag varit med om! Skulle jag tvingas välja mellan de tre spelen ovan skulle nog det här stå som segrare.
Citera
2005-12-03, 00:13
Medlem
Aleksanders avatar
Hearts of Iron 2 mycket, mycket bra spel eller möjligtvis Baldurs Gate 2. Dessa båda spel är helt överlägsna inom sina genrer.
Citera
2005-12-03, 14:20
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
På C64. Wizball. Det Co-op spelet jag haft mest roligt med. Jag och brorsan satt hur länge som helst
Ohhhhh, underbara Wizball hade jag nästan glömt bort. Ett otroligt välkonstruerat spel med en annorlunda spelidé (trots att det egentligen är ett sidoscrollande shoot'em-up av vilka det gick tretton på dussinet på den tiden). Jag antar att du och brorsan hade hårda fajter om vem som skulle vara trollkarlen och vem som skulle få vara "katteliten" som samlar upp färg...

Bästa spelet hittills på PC är X-Com: Terror from the Deep. En härlig blandning av turbaserad strategi, äventyr, RPG (ja, dina soldater utvecklas ju efter strider à la rollspel) med en bra story och ett underbart gränssnitt. Jag älskar forskningsmomenten i spelet och att utrusta en styrka för att undersöka ett störtat rymdskepp som du precis har skjutit ned. Det enda tråkiga momentet i spelet är luftstriderna men de är över så snabbt att det inte spelar någon roll.
http://www.gamespot.com/pc/strategy/xcomterrorfromthedeep/
Citera
2005-12-03, 14:34
Medlem
P.Gs avatar
Star Wars: Knights of the Old Republic - underbara dialoger, och härligt samspel mellan alla karaktärer vilket gör att man totalt glömmer bort att områden att utforska är minimala.

Uppföljaren var inte fy skam alltså, men först är störst.
Citera
2005-12-04, 15:00
Medlem
Jag kan inte bestämma mig för endast ett spel, dessutom är skillnaden mellan dator- och tevespel för stor för att bara nämna ett "bästa"-spel.

FF7 är såklart det överlägset bästa spelet till PS1, fastän jag själv aldrig har klarat det.

Zelda: Oot är nog det bästa till N64, fast Super smash bros var skoj det med. Gillar även Mario party. DK64 är också värt att nämna.

Till SNES säger jag FF6, fast det finns många som konkurrerar om platsen. Alla DK-spel var riktigt roliga, Super Mario World var grymt, likaså Megaman X och Street fighter 2 (säkert har jag glömt något).

Sega MegaDrive (16-bit) var en bra konsol, World of Illusions med Kalle och Musse var skoj.

Med risk för att bli hånad säger jag ändå att Pokémon Red & Blue till GBC var bra spel. Samtliga uppföljare åker dock direkt i papperskorgen. Golden Sun till GBA var också riktigt bra.

NES hade ett jätteroligt Piff & Puff-spel, som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Super Mario bros 3 har jag spelat igenom flera gånger, det håller fortfarande hög klass.

Mac har jag inte spelat så mycket med, men B-spelet Dubbelmoral (som utspelar sig under Lundakarnevalen) är helt klart värt att testa om man kan hitta det. Det bästa Mac-spelet jag har spelat blir Escape Velocity, väldigt gammalt rymdskeppsspel som kan hålla en sysselsatt i timmar.

För PC blir det nog Fallout 2, tätt följt av Fallout 1, Starcraft: Brood War, Civilization 2 och Diablo.
Citera
2005-12-04, 15:32
Medlem
Baalzamons avatar
Morrowind - Känslan av frihet i detta spel är helt unik. Man kan gå vart man vill och göra vad man vill. Möjligheterna är nästan obegränsade. Dessutom finns det en fantastisk mängd riktigt bra mods till detta spel att ladda ner och installera. Enda nackdelen är att det är det absolut mest buggiga spelet jag någonsin spelat. Fortfarande efter ett flertal patchar crachar det med jämna mellanrum, flera gånger på speltillfälle.

Marathon - Första fps som jag verkligen fastnade för. Visserligen var det väll nästan det enda som fanns till mac på den tiden också. Var många år sedan jag spelade det nu, jag misstänker att jag skulle bli besviken om jag testar igen. Men på dne tiden var det bäst.

Quake - Första fps som var riktigt bra och som flöt fint på min första egna dator. Körde igenom spelet på alla svårighetsgrader, och letade upp alla hemligheter. Riktigt bra spel på sin tid, men känns gammalt nu.

Medal of Honor - Det fps som jag spelat allra mest multiplayer. Har fortfarande inte hittat något fps med samma känsla, lika bra miljöer och genomtänkta banor. Men det skall spelas i multiplayer, singelplayern tröttnar man snabbt på.

Spindelharpan - Detta enkla men geniala kortspel som följer med win XP. Perfekt som tidsfördriv, hjärngymnastik eller bara för skojs skull. Precis lagom svårt, man ledsnar aldrig.

Och sist med inte minst ett hedersomnämnande för några gamla nintendospel som man spelade för över tio år sedan. Super Mario Bros 1,2,3,4, zeldaspelen med 3 och 4 i täten och super mario cart. Det var tider det! Att få till samma känsla med så små medel, det är något som ingen speltillverkare klarar av idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in