• 1
  • 2
2015-11-07, 22:38
Medlem
Vad var det som hjälpte dig ur depression?
Citera
2015-11-07, 22:43
Medlem
twisted-hates avatar
Hittade min själsfrände och det drog mig upp ur mörkret, men även medicinering och terapi. Det svåra är att låta bli att falla tillbaka i gamla tankesätt, känner att jag själv är på väg tillbaka till min depression nu och jag går till en kurator för att ''lätta på trycket''.
Citera
2015-11-07, 22:45
Medlem
Tiden, men om jag trillar dit igen tänker jag se till att snabbt få medicin för att vänta ut den tog alldeles för mycket tid av mitt liv. Men man ser inte klart när man är deprimerad.
Citera
2015-11-07, 22:56
Bannlyst
Klichéigt, men ta reda på vad det är som gör dig deprimerad. För mig så var det att jag inte hade några mål. Det är ju samma sak som att livet är värdelöst, om man inte har något att jobba för. Detta förstod jag inte då, så självmord var på agendan varje dag, självmedicinering med allt. Sedan pratade jag med en kurator och en psykolog (en för drogproblem & en för att prata ut). Kuratorn, eller terapeuten, fick mig att inse att det är mål jag behöver. Ända sedan dess så mår jag bra varje dag, utan mediciner (förutom en gås då och då kanske.)

Så nu är min målsättning att spela Dota 2 professionellt, samt att hitta ett jobb jag trivs med och kan tänka mig jobba med resten av livet. Sedan lider jag av en störning (schizoid personlighetsstörning) så jag känner att jag har en liten fördel, jag är inte beroende av det sociala. Jag kan bo inomhus framför datorn 365 dagar om året utan att må dåligt. Vissa ser det som ett handikapp men nej, jag gillar'e.

Om du ska medicinera, håll dig borta från: Mirtazapine, Cymbalta (Fluoxetin) och Mienserin. Om du blir erbjuden någon utav dom så ska du välja Mienserin. Det är i princip samma sak som Mirtazapine, men man slipper viktuppgång samt så sover man riktigt bra.

Om du får välja lite friare gällande antidepressiva så är det Voxra som gäller.
Citera
2015-11-08, 00:47
Medlem
purpurites avatar
Jag hamnade i en depression (med självmordstankar) i mina sena tonår. Tror att det som hjälpte mig förutom samtalsterapi/medicin är att helt enkelt bli äldre och mognare.

Att åldras och få andra livserfarenheter som jag ändå fick när jag jobbade inom vården, har förändrat mitt perspektiv på livet och mig själv.

Sparkar inte på mig själv i onödan, förstår vad som är bortom min kontroll, tycker att jag nu tar det mesta med en sorts ro och acceptans.

Livet är bräckligt och i slutändan är man bara människa precis som vem som helst, det gäller att ta vara på det lilla man har.
Citera
2015-11-08, 01:02
Medlem
falconer8s avatar
Min räddning blev motion, hälsa och välbefinnande! Men det låter rätt så "präkigt" och lite "bror duktig" när man säger det. Men så är det i alla fall. Idag löptränar jag 3-4 ggr i veckan, går på badhuset och simmar ibland, cyklar och åker inlines på sommaren. MEN! Jag är ingen fanatiker som späker mig med kvarg & groddar och sådant. Jag unnar mig god mat och godis ändå fast jag har skurit ner på det. Förr kunde det bli varje dag och det blev ohållbart. Min räddning var även att undvika mediciner så långt det går eftersom jag inte tror på dom, många är bara snäppet över gatuknarket och att många läkare själva har aktier i läkemedelsföretag, är ingen hemlighet och därför gladeligen skriver ut tabletter som om det vore godis. Men jag kan inte prata för alla, för det finns givetvis folk som varken KAN eller BÖR undvika medciner, jag talar bara om vad som passade för just mig, Lycka till!
Citera
2015-11-08, 10:26
Medlem
aislings avatar
Bad om hjälp, gick på samtal, gjort utredning och, efter lite olika testande, fått rätt medicinering.
Citera
2015-11-08, 12:54
Bannlyst
Att hitta kärleken botade min depression.
Citera
2015-11-08, 12:58
Medicin är det enda som hjälpt. Är depressionen djup nog så fungerar inte samtal, terapi, motion, frisk luft annat än mildrande.

Är ganska less på hurtbulletips om träning, är det en tillräckligt allvarlig depression så är det ett hopplöst företag att bota den med motion.
Citera
2015-11-08, 13:05
Medlem
Lubrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Medicin är det enda som hjälpt. Är depressionen djup nog så fungerar inte samtal, terapi, motion, frisk luft annat än mildrande.

Är ganska less på hurtbulletips om träning, är det en tillräckligt allvarlig depression så är det ett hopplöst företag att bota den med motion.
Du är less på träning och motion osv, bara för att du är vek själv och bara ta piller för den enkla vägen. En depression kan ta lång tid, några månader även mycket längre. Visst, medicin kanske går snabbar, men det enda det gör är ju att dämpa symtomen, det botar ju ingenting. Man får helt enkelt ge depressionen tiden, även om det känns hopplöst.
Citera
2015-11-08, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farfar

Medicinering ihop med motion/träning och terapi kan få synergisk effekt och man kan vända depression mer effektivt än om man bara medicinerar.
Bra kosthållning och motion är antagligen mer effektivt än antidepressiva för milda depressioner. Faktum är att man inte ens bör medicineras mot milda depressioner.
Citera
2015-11-08, 13:12
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Medicinering ihop med motion/träning och terapi kan få synergisk effekt och man kan vända depression mer effektivt än om man bara medicinerar.
Bra kosthållning och motion är antagligen mer effektivt än antidepressiva för milda depressioner. Faktum är att man inte ens bör medicineras mot milda depressioner.

Håller med dig till 100% på detta! Apropå det ska jag ut och gå en promenad strax.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in