Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-07, 22:33
  #1
Medlem
hej alla

vem ansåg att människan föddes som en självisk varelse och inte kunde kontrollera sina omoraliska impulser?
Citera
2015-11-08, 10:00
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av akram85
hej alla

vem ansåg att människan föddes som en självisk varelse och inte kunde kontrollera sina omoraliska impulser?

Jag tror att en sadan varelse inte kan existera. Alla kontrollerar vi ju oss sjalva av olika skal med nagot man brukar kalla fornuftet. Vi stravar efter att handla rationellt.

Ett annat problem i ditt inlagg ar att det tycks forutsatta att den sjalviske ar en person som inte kan kontrollera vissa av sina impulser. Man kunde lika garna havda att den osjalviske inte kan kontrollera sina altruistiska impulser. Det hela tycks alltsa mynna ut i det jag skrev ovan. Det forefaller egendomligt att tanka sig en varelse som enbart fungerar pa basis av impulser.

Men du kan ju skarskada dig sjalv. Hur manga ganger om dagen beharskar du dig sjalv? Ganska ofta eller hur? Du kanner for att ata en tartbit men forstar att du inte kan gora det, eller skjuta hvudet av den svenske snuten, men du forstar att du inte kan gora det.

Moraliska forpliktelser har vi forvisso, men dom ar, tror jag sadana att dom i viss mening ar ett slags overvinnande av sig sjalv...och detta sjalv ar val delvis ett slags konglemerat av impulser, forestallningar, tankar och sa vidare. Man brukar kalla detta sjalv sjalen.\ Tillagg...och dar i sjalen utvecklas personen. Har skapas alla dugligheter som mod, arlighet etc.

Och nu min van....innan vi blir ovanner p g a maskinen, skall jag gora min plikt.

Hej svejs.
__________________
Senast redigerad av Tinman 2015-11-08 kl. 10:03.
Citera
2015-11-08, 14:58
  #3
Medlem
bra analys men vem ansåg det ? galilei, locke, rousseau eller karl marx ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback