2015-11-07, 15:12
Medlem
Alter-egons avatar
Vad ska man jobba med som jurist om man vill tjäna maximalt med pengar och inte jobba mer än nödvändigt? Jag har alltid tyckt att det verkar som att advokater med egen byrå som huvudsakligen är offentliga försvarare i triviala brottmål, samt är ombud i familjemål verkar casha in bra och ändå ha rätt lätta arbetsuppgifter och därtill inte behöver jobba så överdrivet mycket.

Förslag?
Citera
2015-11-07, 15:48
Medlem
Schweppes99s avatar
De flesta advokater cashar in bra. Men hyrde in en för ett arv och han tog 2500/h
Citera
2015-11-07, 15:57
Medlem
gurkmajjas avatar
Det är inte enkom rättsområde som avgör. Brottmålare kan tjäna bra i relation till arbetsinsats, men då kan du inte sitta med massa taxemål utan måste få tillgång till bra, stora, mål och det får du inte som ny egenföretagare. Bara att glömma.

Det handlar om att endera ha myndighetskontakter eller en bra klientstock eller jobba på en redan inarbetad byrå. Oavsett rättsområde.

Jag skulle dock säga att de som tjänar bäst i relation till arbetsinsats är de som nischat sig en längre tid inom ett lite perifert rättsområde, typ sjörätt eller annat suspekt. Där kan de vara eftertraktade stjärnor med relativt lite konkurrens och ta bra betalt, samtidigt som de kan rättsområdet på sina fem fingrar.

Inom brottmål skulle jag säga att det är de som är nischade på ekobrott, typ Leif Gustavsson, Hans Strandberg m fl som drar in mer än de flesta affärsjurister. Men, det tar ett par decennier av hårt arbete och en hel del tur för att komma dit.
Citera
2015-11-07, 16:00
Medlem
Man får ju hoppas att du inte bara tänker sitta och rulla tummarna under förhandlingar med dina klienter. Se: Stadgar för Advokatsamfundet.
Citera
2015-11-07, 17:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweppes99
De flesta advokater cashar in bra. Men hyrde in en för ett arv och han tog 2500/h
Nu kanske du inte inser detta, men personen får självklart inte 2 500 kr/h i sin plånbok, utan tämligen stora delar av beloppet går till skatt, hyra, personalkostnader m.m.
Citera
2015-11-07, 19:16
Medlem
Schweppes99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nu kanske du inte inser detta, men personen får självklart inte 2 500 kr/h i sin plånbok, utan tämligen stora delar av beloppet går till skatt, hyra, personalkostnader m.m.

Skrev jag att han får 2500/h netto?

enligt taxeringskalendern så drog han in 1,6 miljoner brutto iaf.
Citera
2015-11-07, 22:01
Medlem
ebqts avatar
Någon trött kommun-/myndighetstjänst som pappersvändare som ändå ger hyfsad lön blir min gissning. Om du ska ha egen byrå lär du ha arbete framför dig, även om du bara tar jobb som offentlig försvarare så tillkommer en massa annat man får tänka på som egenföretagare.

Det känns generellt som att juridik är en dålig väg att gå om man inte är sugen på att ta i och slita emellanåt. Handläggare eller trött kommungubbe kan man förstås bli utan för mycket slit, men där är inte lönen speciellt rolig och det lär väl suga glädjen ur kroppen snabbare än man bränner lönen på sprit varje månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in