Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-06, 08:37
  #13
Medlem
Hur fungerar det med att göra en bolognesesås/köttfärssås på kycklingfärs? Har sökt men inte sett något recept på det. Är det en kombination som helt enkelt inte fungerar?
Citera
2016-05-06, 10:07
  #14
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Hur fungerar det med att göra en bolognesesås/köttfärssås på kycklingfärs? Har sökt men inte sett något recept på det. Är det en kombination som helt enkelt inte fungerar?

Lite annorlunda kryddning, men visst går det https://enlattarevecka.wordpress.com...cklingfarssas/

Mjölken var ju lite oväntad, borde ju bli väldigt lös får jag för mig.
__________________
Senast redigerad av christery 2016-05-06 kl. 10:10.
Citera
2016-05-06, 12:45
  #15
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Hur fungerar det med att göra en bolognesesås/köttfärssås på kycklingfärs? Har sökt men inte sett något recept på det. Är det en kombination som helt enkelt inte fungerar?
Jag har provat att ersätta med kycklingsfärs i olika maträtter där nöt/fläskfärs används utan problem.

Upplever kycklingsfärsen som saftigare och friskare smak.

Tänk på att om du försteker kycklingsfärsen,att inte steka så hårt och länge.
__________________
Senast redigerad av zorze 2016-05-06 kl. 12:47.
Citera
2016-05-08, 13:15
  #16
Medlem
Tack för svaren! Får ta och testa det där receptet på kycklingfärssås.
Citera
2016-05-08, 19:56
  #17
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Tack för svaren! Får ta och testa det där receptet på kycklingfärssås.
Ta det lite försiktigt med mjölken dock, har för mig att kycklingfärs är lös nog i sitt vanliga skick.
Återkom gärna med hur det gick åxå. Alltid kul att veta.
Citera
2016-05-08, 21:32
  #18
Medlem
Brukade göra egen kycklingfärs för vem vet vad affärens kycklingfärs innehåller
Dock jäkligt tidskrävande så inte ätit kycklingfärs på bra länge.

En favorit var kycklingfärs hamburgare med äppelrökt bacon
Citera
2019-01-19, 13:32
  #19
Medlem
TraXzmans avatar
Varför köper man kycklingfärs? Är ju bara att mixa kycklingkött i en köksassistent ?

Vad är det för skillnad förutom priset ev att göra tex kycklingfärssås eller burgare mm?
Citera
2019-01-19, 13:50
  #20
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Varför köper man kycklingfärs? Är ju bara att mixa kycklingkött i en köksassistent ?

Vad är det för skillnad förutom priset ev att göra tex kycklingfärssås eller burgare mm?

Varför köper man någon färs i så fall?

Ja, skillnad på smak, konsistens etc.

Personligen tycker jag kycklingfärs funkar bäst som bullar/frikadeller eller som fyllning i vissa pastarätter.
Citera
2022-11-06, 03:16
  #21
Medlem
Tzatzikins avatar
Jag ska göra kycklingfärsbullar i tomatsås. Tror ni man kan utgå från vanligt köttbullerecept? Eller behövs det modifieras ngt på grund av kycklingfärsen?
Citera
2022-11-06, 22:10
  #22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Jag ska göra kycklingfärsbullar i tomatsås. Tror ni man kan utgå från vanligt köttbullerecept? Eller behövs det modifieras ngt på grund av kycklingfärsen?

Kolla några recept.

https://www.ica.se/recept/kycklingko...addsas-721516/

Kan tänka mig att de kan behöva mer ströbröd eller annat som binder ihop färsen. Brukar vara lite blötate än vanlig köttfärs.
Citera
2022-11-06, 22:18
  #23
Medlem
Mangelinas avatar
Jag vågar påstå att denna - Kycklingpasta med örtdressing - är en av de godaste kycklingfärsrätterna som går att hitta ☺️. Ja, förutsatt att man gillar syrliga smaker då. Hittade den i SvD:s helgbilaga och HERRE vad den har tillagats ofta. Beroendeframkallande och vitaminstinn 😜!


Smakar minst lika bra dagen efter och uppvärmd i mikro för den som vill ha matlåda. Fast örtdressingen ska hällas på i efterhand ☺️
__________________
Senast redigerad av Mangelina 2022-11-06 kl. 22:23.
Citera
2022-11-07, 15:14
  #24
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Kolla några recept.

https://www.ica.se/recept/kycklingko...addsas-721516/

Kan tänka mig att de kan behöva mer ströbröd eller annat som binder ihop färsen. Brukar vara lite blötate än vanlig köttfärs.

Blev väldigt gott faktiskt. Men ja, ”bullarna” blev lite lösa. Jag stekte först i stekpannan men sen fick de bli klara i ugnen, ville inte peta på dem för mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback