2015-12-30, 17:02
Medlem
forfoxsakes avatar
Intressant tråd! Mycket erfaren med cannabis under lång tid och har även gått igenom beroende av såväl det som alkohol, opioider, benso och amfetamin samt andra centralstim.
Håller med om att det är en drog i syftet berusningsmedel, med skadeverkningar och nackdelar. Tycker att CB är oerhört potent på det sättet men att skadeverkningarna och beroendet är försumbart jämfört med andra populära preparat där. De, jag själv inräknad tidvis, som förstör sina liv med det gör det ju i och med dagligt rökande om vi bortser från rättslig eller social moralism.
Däremot läser jag ingenting här om att cannabis, tvärtemot svensk modells perspektiv, även är en medecin på ett annat sätt än annat knark.
Benso och tunga centralstimulanter har så vitt jag vet inga direkta naturliga förlagor. Opiater och tunga hallucinogener förekommer ju naturligt.
Cannabis har dock starka och bevisade medecinska verkningar i form av främst CBD som är svåra att få fram ur annat än naturprodukter och fungerar utan att ge ruset medan opioider som är viktiga läkemedel på många sätt är beroende av komplicerad beredning eller rena syntetiska varianter för att fungera både inom vård och som gatudroger.
Både läkare och missbrukare fungerar ju fint med labbvaror i andra fall medan cannabis som syntetiska cannabinoider eller isolerade molekyler fungerar rätt uselt både som rusmedel eller medecin, bortsett från RC-marknaden som inte speglar brukares eller apotekares önskemål utan ekonomiska och rättsliga aspekter av drogmarknaden. Såna varianter är ju väl utforskade av bägge sidor, men inte önskvärda ur från något perspektiv utom vissa enskildas.
Citera
2016-02-01, 17:16
Medlem
Yehoshuas avatar
Tror egentligen inte det har mycket att göra med "det är inte farligt blahablaha". Jag är medveten om att jag kommer röka varje dag om jag börjar röka. Det är så enkelt som att jag väcker ett beroende. Röker jag inte så uppstår stor tristress och sömnbesvär. (Båda dessa problem släpper 4-5 dagar in i ett uppehåll). Men under tiden jag röker så finner jag mig i att jag helt enkelt MÅSTE röka varje dag om jag vill ha ro eller kunna sova.
Citera
2016-02-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yehoshua
Tror egentligen inte det har mycket att göra med "det är inte farligt blahablaha". Jag är medveten om att jag kommer röka varje dag om jag börjar röka. Det är så enkelt som att jag väcker ett beroende. Röker jag inte så uppstår stor tristress och sömnbesvär. (Båda dessa problem släpper 4-5 dagar in i ett uppehåll). Men under tiden jag röker så finner jag mig i att jag helt enkelt MÅSTE röka varje dag om jag vill ha ro eller kunna sova.
Detta, varenda ord av detta.
Citera
2016-02-01, 19:19
Medlem
Halloween2s avatar
Rökte varje dag i stort sätt i 5 år, det funkade dom första åren men sedan innan jag gick på behandling för droger så vart det värdelöst, vem vill sitta och röka en 5a om dagen typ?

Under December - Januari 2015-2016 rökte jag som mest två gånger per dag, och det vart också värdelöst så nu har jag tagit en paus som jag ska försöka hålla till sommaren, vore skönt att kunna röka då och då och ändå kunna hålla en 5 i alla fall 2-3 veckor.
Citera
2016-02-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yehoshua
Jag röker varje dag både som medicin och för berusning. Jag gillar det helt enkelt, men hade dock ej rökt lika mycket om det inte hjälpte medicinskt också då själva sysslan är långtråkig i sig (mecka och röka). Röker dock inte så mycket som jag har gjort i mina dagar, nu är det runt 0.3-1g kvalitétsröka om dagen bara vilket jag trivs med.
Citera
2016-02-01, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xiz
Jag röker varje dag både som medicin och för berusning. Jag gillar det helt enkelt, men hade dock ej rökt lika mycket om det inte hjälpte medicinskt också då själva sysslan är långtråkig i sig (mecka och röka). Röker dock inte så mycket som jag har gjort i mina dagar, nu är det runt 0.3-1g kvalitétsröka om dagen bara vilket jag trivs med.

Gör precis som du. Men jag tycker dock inte att meckandet är långtråkigt, det hela blir ju en sysselsättning i slutet. Älskar att kunna mecka sig en spliff, röka, surfa, youtube etc.
7 år, sålänge gräs finns på marknaden så kommer jag röka det. Hjälper mig extremt mot välbefinnandet, ångesten, du vet, resten.

Väldigt smart val att köra 0,3 när du får kvalite.
Citera
2016-02-01, 20:51
Medlem
Lider av ångest, ibs och hemska neuropatiska smärtor. Cannabis hjälper mot smärtan och gör livet lite mer uthärdligt. Har rökt dagligen i 10 år och väljer rökat framför både benso och opiater även om också dessa slinker ner i viss mån.

Sen är det ju nice att kunna skratta högt för sig själv åtminstone en gång om dagen
Citera
2016-02-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LysergicZero
Gör precis som du. Men jag tycker dock inte att meckandet är långtråkigt, det hela blir ju en sysselsättning i slutet. Älskar att kunna mecka sig en spliff, röka, surfa, youtube etc.
7 år, sålänge gräs finns på marknaden så kommer jag röka det. Hjälper mig extremt mot välbefinnandet, ångesten, du vet, resten.

Väldigt smart val att köra 0,3 när du får kvalite.
Kul med likasinnade personer haha!

Gillade meckandet i början men ungefär som du är jag inne på mitt 8:e år nu (ett års uppehåll därimellan) det har mest blivit en syssla. Jag är väldigt öppen med att jag röker men inte så jätte-öppen med att jag IV:ar centralstimulerande och hallucinogena RC-preparat några (3-10) dagar i månaden - men trots detta finns det i mitt liv inte plats för en så förödande syssla som meckande gällande anti-drog (alltså jätte-anti och enögda/trångsynta människor) som bara inte får veta om det (trots att vissa av dem själva gjort eller gör så utgör deras vetskap en risk för min del), så därför har meckandet mest blivit en syssla. Ungefär som att sitta och rulla cigg fast för hand, haha.

Med 0.3-1g menar jag totalt under dagen, brukar röka ungefär 0.15g om det är kvalitétsröka per "omgång" (haha, hjärnsläpp...) vilket håller mig lagom stenad i ca 3-4 timmar, med andra ord är jag vissa dagar bara stenad cirka 1/3-del av dagen medans jag andra dagar är stenad hela eller halva dagen. Har lärt mig att hålla en bra toleransnivå (för rusets skull såklart, vilket dock även påverkar ett av de medicinska användningsområdena som är gällande sömn främst) genom att istället för att ta en veckas uppehåll har jag den där veckan utspridd på 1/2- och -1-3-dels-dagar genom en hel månad. Rent kemiskt sett (utbildar mig till kemist) så bör samma verkan ske i det långa loppet, dock inte lika dramatiskt (vilket är en självklarhet i och för sig).

Dricker dock mellan 2-4 öl 4-5 dagar i veckan också, men tacka snubben som uppfann själva grejen med att ha klor i kranvatten för det! Haha, historien om hur snubben upptäckte det är sinnesjukt omvärvlande för hur och varför alkohol kan ha varit en så stor del av vår "kost" (haha hjärnsläpp igen, beng som ett as...) sedan tidernas begynnelse runt om i världen!

Citat:
Ursprungligen postat av Slasktomtetask
Sen är det ju nice att kunna skratta högt för sig själv åtminstone en gång om dagen
Word!
Senast redigerad av xiz 2016-02-01 kl. 21:40.
Citera
2016-02-01, 21:47
Medlem
storpungens avatar
Vad är "dagligen" för något knark då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in