• 1
  • 2
2015-11-06, 20:48
Medlem
Hej,

Är det någon mer här som har blivit uppringd av Microsoft någon gång? Om så är fallet, vad var anledningen?

Själv blev jag det idag, men svarade inte. Det stod i telefonen att numret var från Los Angeles, men jag antog att det var något sälj- eller bluff-företag.

Numret som stod i mobilen var i alla fall +1 213 806 7300.

Är det ens möjligt att numret är falskt på något sätt? Typ "spoof:at" eller så?
2015-11-06, 20:50
Medlem
LadyGanjas avatar
Nej men till exempel som alla bluff företag så registrerar man ett företag med ett namn.Som likna företag man vill utge sig för att vara.
2015-11-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xCAFEBABE
Är det någon mer här som har blivit uppringd av Microsoft någon gång?
Nej, de ringer inte upp folk.
2015-11-06, 20:52
Medlem
auktors avatar
http://www.microsoft.com/en-us/mtc/l...irections.aspx

Phone: ((213) 806-7300

numret tillhör microsoft. de ringer upp i vissa fall för bekräftelser eller ifall man har något större för sig. men tror ej det är från det numret dock.

// auktor
2015-11-06, 20:54
Medlem
Om du kollar på denna sida ser du numret där: https://www.microsoft.com/about/comp...osangeles.aspx
2015-11-06, 20:54
Bannlyst
Dom ringer dock inget upp någon.

är ju bedrager som vill komma åt dina uppgifter .hehe
2015-11-06, 20:57
Medlem
Att dem inte ringer upp någon utan anledning är jag medveten om. Det är också därför jag undrar om det är möjligt att lura en arbiträr (mobil-) telefon att det är ett visst nummer, fast än det inte är det?
2015-11-06, 21:01
Medlem
Emptydeepwithins avatar
Inte svårt att spoofa nummer. Nej, det är inte Microsoft. Varför i helvete skulle de ringa dig för?
2015-11-06, 21:17
Medlem
Emptydeepwithin: Det undrar jag också. Men vet du hur man "spoof:ar" ett nummer?
2015-11-06, 21:34
Medlem
knasen79s avatar
Det är på grund av vissa personers fullkomligt intelligensbefriade inställning till risk som gör det lönsamt att bedriva bedrägeriverksamhet.
2015-11-06, 21:39
Medlem
Testa att svara nästa gång, jag gjorde det. Någon stackars Indisk tjej (bröt ganska svårt) som hävdade att jag hade laddat ner skadlig programvara, och de ville absolut hjälpa mig att rätta till detta. Hade ganska kul med henne i typ 12 minuter, sedan ledsnade jag och lade på. Kul tidsfördriv om de ringer på en fredagskväll om du har tråkigt, bara hitta på massor med roliga saker som de ska försöka klura ut för att få dina uppgifter.
2015-11-06, 22:01
Medlem
kHaoS: Det har jag tänkt på länge, att jag vill göra någon gång. Men med tanke på att det var min jobbmobil och på jobbet, så var det lite problematiskt. Sedan trodde jag inte att dessa kukiga individer "spoof:ade" numren, utan försökte övertyga personen som svarade att de var från Microsoft via deras dåliga historier. Jag trodde inte heller att det var möjligt att "spoof:a" nummer, men det verkar det ju vara. Konstigt är då att inte fler gör det också?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in