• 1
  • 2
2015-11-07, 05:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompactStandard
10'000 är inget en vanlig nyexaminerad Svensson har råd med, och jag kommer betala vartenda öre på hyran/lånet själv...
Vad räknar du med att ditt boende ska kosta när du köpt lgh?
Citera
2015-11-07, 17:17
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad räknar du med att ditt boende ska kosta när du köpt lgh?

Han har tänkt köpa en bostad för max 1.5mjkr
Om han dessutom tänkt ta ett blancolån till kontantinsatsen så kan han ju bara drömma om att hamna under 10.000:- i totalkostnad för Lån,Ammortering,Avgift och sedan tillkommer även el, bredband, telefoni osv
Citera
2015-11-07, 20:16
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Han har tänkt köpa en bostad för max 1.5mjkr
Om han dessutom tänkt ta ett blancolån till kontantinsatsen så kan han ju bara drömma om att hamna under 10.000:- i totalkostnad för Lån,Ammortering,Avgift och sedan tillkommer även el, bredband, telefoni osv
Ja var väl ungefär så jag tänkte. Vi får väl hoppas att TS inte åker på både räntehöjning och bekymmer i form av arbetslöshet, sjukdom eller liknande samtidigt om han väljer att köpa lgh, för då kan det bli kärvt med marginalerna
Citera
2015-11-08, 00:27
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Snacka om rörigt inlägg....
Vad du kommer tjäna i framtiden struntar bankerna fullständigt i.
När du ansöker om ett lån kommer dom kolla vad du tjänat 2013 & 2014 framförallt.

Om du tjänade lika mycket då så betyder det att du hade en inkomst på 204.000:-

Banken kommer inte låna ut kontantinsatsen till dig. Det får dom inte även om dom så skulle vilja.
Däremot kan du ta ett blancolån i en helt annan bank för att täcka upp kontantinsatsen.. Men det tvekar jag på att du skulle ha råd med, med din inkomst.

Ett litet räkneexempel till dig:

Du vill köpa en lägenhet som kostar 2.000.000:-
Du behöver minst betala en kontantinsats på 15% (300.000:-)

Alltså får du gå till en bank och låna 300.000:-
Och ett blancolån med din inkomst ger gissningsvis en ränta på 5-10%..

Låt säg att du ska betala av dom 300.000:- på 10 år.
Med en ränta på 6,5% så får du en månadskostnad på 4100:- bara på det lånet.

Sedan skall du låna 1.700.000:- till bostaden.
Har du goda bankkontakter så kan du få en ränta som är så låg som 1,3-1,5%
Men det låter det inte som du har. Och med din inkomst så hamnar nog räntan på drygt 2% istället.

Om du lånar 1,7 mjkr till en räta på 2,04% så har du en månadsränta på 2900:-
Sedan tillkommer en amortering på 3.300:- / mån

Blancolån: 4100:- (Ränta & Amortering)
Bolån: 6200:- (Ränta & Amortering)

Sedan tillkommer avgiften till bostadsrättsföreningen... Räkna med 2.700 - 4.000:-

Så du kommer ha en månadskostnad på 16.000:-
Då har jag inte räknat med el, bredband, tv-avgift, telefoni osv.

Låter det fortfarande som en bra idé? Kör på!

Och en räntehöjning på det.
Citera
2015-11-08, 16:06
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Och en räntehöjning på det.

Ja med en 100% ränteökning inom några år (Vilket inte alls är omöjligt, tvärtom) så räcker inte ens hans månadslön längre.
Citera
2018-10-25, 17:31
Medlem
Undrar om någon skulle kunna besvara en fråga som jag har. Tagit ett privatlån på 15000 kronor ifrån en norsk bank. Detta lånet är på 12 månader och där står att jag totalt ska betala tillbaka 15700. Men detta tjänar ju banken knappast på. Vad är haken? Tänkte betala av det på 2 månader, 6.5k vardera men är rädd för att något lurt ligger bakom. Vet att SMS lån har skyhög ränta men detta är ju inte sms lån-
Citera
2018-10-25, 18:20
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Undrar om någon skulle kunna besvara en fråga som jag har. Tagit ett privatlån på 15000 kronor ifrån en norsk bank. Detta lånet är på 12 månader och där står att jag totalt ska betala tillbaka 15700. Men detta tjänar ju banken knappast på. Vad är haken? Tänkte betala av det på 2 månader, 6.5k vardera men är rädd för att något lurt ligger bakom. Vet att SMS lån har skyhög ränta men detta är ju inte sms lån-
Hur ska vi kunna veta det?
Du säger inte vilken bank, vi vet inget om avtalet i övrigt eller några omständigheter kring lånet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in