• 1
  • 2
2015-11-06, 16:36
Medlem
Vilken är den bank där det är lättast att få lån ifrån?
Jag behöver dessutom ta lån för självinsatsen.
Jobbet jag (snart) har är en grundlön på 17'000 men med goda chanser att komma upp mot ca 25'000 +/- 2'000-3'000.
Hyresrätt håller jag på att ge upp på.
Citera
2015-11-06, 16:44
Medlem
Jagarjagarens avatar
Du kanske ska använda sökfunktionen på forumet - det finns bokstavligen dussintals sådana här trådar redan.

Några "tumregler" dock:

1) Du lär inte få lån om du inte har en fast anställning någonstans oavsett hur betalningsförmåga ser ut i övrigt.
2) Du lär ha lättast att få lån i en bank där du redan är kund (t.ex. den där du har ditt lönekonto i - där lönen från ditt fasta arbete betalas ut).
Citera
2015-11-06, 16:44
Medlem
Varför sådan brådska att bli slav till banken för resten av ditt liv?
Citera
2015-11-06, 16:57
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompactStandard
Vilken är den bank där det är lättast att få lån ifrån?
Jag behöver dessutom ta lån för självinsatsen.
Jobbet jag (snart) har är en grundlön på 17'000 men med goda chanser att komma upp mot ca 25'000 +/- 2'000-3'000.
Hyresrätt håller jag på att ge upp på.

Snacka om rörigt inlägg....
Vad du kommer tjäna i framtiden struntar bankerna fullständigt i.
När du ansöker om ett lån kommer dom kolla vad du tjänat 2013 & 2014 framförallt.

Om du tjänade lika mycket då så betyder det att du hade en inkomst på 204.000:-

Banken kommer inte låna ut kontantinsatsen till dig. Det får dom inte även om dom så skulle vilja.
Däremot kan du ta ett blancolån i en helt annan bank för att täcka upp kontantinsatsen.. Men det tvekar jag på att du skulle ha råd med, med din inkomst.

Ett litet räkneexempel till dig:

Du vill köpa en lägenhet som kostar 2.000.000:-
Du behöver minst betala en kontantinsats på 15% (300.000:-)

Alltså får du gå till en bank och låna 300.000:-
Och ett blancolån med din inkomst ger gissningsvis en ränta på 5-10%..

Låt säg att du ska betala av dom 300.000:- på 10 år.
Med en ränta på 6,5% så får du en månadskostnad på 4100:- bara på det lånet.

Sedan skall du låna 1.700.000:- till bostaden.
Har du goda bankkontakter så kan du få en ränta som är så låg som 1,3-1,5%
Men det låter det inte som du har. Och med din inkomst så hamnar nog räntan på drygt 2% istället.

Om du lånar 1,7 mjkr till en räta på 2,04% så har du en månadsränta på 2900:-
Sedan tillkommer en amortering på 3.300:- / mån

Blancolån: 4100:- (Ränta & Amortering)
Bolån: 6200:- (Ränta & Amortering)

Sedan tillkommer avgiften till bostadsrättsföreningen... Räkna med 2.700 - 4.000:-

Så du kommer ha en månadskostnad på 16.000:-
Då har jag inte räknat med el, bredband, tv-avgift, telefoni osv.

Låter det fortfarande som en bra idé? Kör på!
Citera
2015-11-06, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Varför sådan brådska att bli slav till banken för resten av ditt liv?

Alternativ två är ju uteliggare...

Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Vad du kommer tjäna i framtiden struntar bankerna fullständigt i.
När du ansöker om ett lån kommer dom kolla vad du tjänat 2013 & 2014 framförallt.

Om du tjänade lika mycket då så betyder det att du hade en inkomst på 204.000:-

Jag har inte tjänat några stora summor senaste åren (sommarjobb) för jag tog studenten i somras och har sedan dess letat både boende och jobb. Jobb har jag fått och börjar den 16e, och boende finns ju inte får nyexaminerade då vanliga Svenssons inte har råd med en månadshyra på 10'000...
Citera
2015-11-06, 20:34
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompactStandard
Alternativ två är ju uteliggare...

Jag har inte tjänat några stora summor senaste åren (sommarjobb) för jag tog studenten i somras och har sedan dess letat både boende och jobb. Jobb har jag fått och börjar den 16e, och boende finns ju inte får nyexaminerade då vanliga Svenssons inte har råd med en månadshyra på 10'000...

10.000:- i boendekostnad om man har en sambo att dela kostnaderna med är inte alls något ovanligt.
En av mina bostadsrätter hyr jag ut för 13.000:- i månaden och har gjort de senaste 10 månaderna..

Utan en ordentlig inkomst tidigare år så kommer inte banken låta dig låna till en egen bostad.. Finansinspektionen har sina regler, och även om bankerna kan underlätta lite emellanåt åt folk med goda kontakter så kan dom fortfarande inte låna ut pengar till någon som inte har en stadig inkomst på pappret.

Men det finns fortfarande lösningar.. En eller flera medlånetagare (Sambo eller föräldrar tex)
Banken kommer ju självklart kräva bostaden i pant. Så om du inte kan betala så tar banken din bostad. Oavsett vem som står på lånen...

Med det sagt så finns det fortfarande upplägg som gör att du äger lägenheten medan dina föräldrar står på hela lånet.. Sen betalar du dom varje månad... Och dom behöver inte vara oroliga för att du inte skall betala, för kan du inte betala så är som sagt bostaden pantsatt av banken som lånat ut pengarna.

Det finns ingen storbank som är snällare än den andra eller vice versa... Det finns givetvis banker som lånar ut till människor med betalningsanmärkningar osv.. Men då till en betydligt högre ränta...

Att gå runt till x-antal olika banker är ingen bra idé. Massa olika kreditupplysningar ser inte bra ut i ditt UC-register.. Om du går till SEB för att få ett prisförslag och dom ser att 5 andra banker tagit en kreditupplysning på dig den senaste månaden. Då lär du få en högre ränta på SEB med..

Har man ingen bra bankkontakt eller är storkund inom familjen hos en viss bank. Då är tjänster som Lendo.se rätt bra!

Lycka till!

Edit: Det finns ju dom som säljer svartkontrakt.. Du köper helt enkelt ett förstahandskntrakt för tex 150.000:- inte speciellt optimalt. Men bra om man har mkt svarta pengar... Och det går självklart låna till dom pengarna med. Men inget jag rekommenderar.
Citera
2015-11-06, 20:35
Medlem
Varför flytta så snart du fått jobb? Låter korkat.
Citera
2015-11-06, 20:36
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p

Han skrev i sin andra tråd att han flyttat hemifrån för länge sen och ska nu flytta ihop med sin flickvän. Flytta hem till päronen kanske inte är ett alternativ? Så var ska han bo?
Citera
2015-11-06, 20:38
Medlem
Citat:
Han skrev i sin andra tråd att han flyttat hemifrån för länge sen och ska nu flytta ihop med sin flickvän. Flytta hem till päronen kanske inte är ett alternativ? Så var ska han bo?

Om han flyttade hemifrån för längesen och vill flytta ihop med sin flickvän ser jag inte problemet? Han har en lägenhet så låt ludret flytta in till honom helt enkelt. Han har ju inte råd med andra alternativ.
Citera
2015-11-06, 20:46
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Om han flyttade hemifrån för längesen och vill flytta ihop med sin flickvän ser jag inte problemet? Han har en lägenhet så låt ludret flytta in till honom helt enkelt. Han har ju inte råd med andra alternativ.

Han hyr något i andra hand som verkar löpa ut inom kort.
Citera
2015-11-06, 21:04
Medlem
Bunnys avatar
Om jag vore TS så hade jag definitivt satsat på att hyra nåt, blir alldeles för små marginaler mot räntehöjningar, arbetslöshet, sjukdom m.m. annars.
Citera
2015-11-06, 22:33
Medlem
Citat:
10.000:- i boendekostnad om man har en sambo att dela kostnaderna med är inte alls något ovanligt.
En av mina bostadsrätter hyr jag ut för 13.000:- i månaden och har gjort de senaste 10 månaderna..

10'000 är inget en vanlig nyexaminerad Svensson har råd med, och jag kommer betala vartenda öre på hyran/lånet själv...

-----------------------

Citat:
Citat:
Han hyr något i andra hand som verkar löpa ut inom kort.

Jag har varit inneboende i 4,5 år hos släktingar. Något jag egentligen inte vill vara en enda dag till...

-----------------------

Citat:

Kalla någon för luder är inte okej någonstans. Det blev en Rapportering där...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in