2015-11-06, 09:38
Medlem
Om man läser på förpackningar av mandelmassa så står det ofta "mandel 50%".
Jag är övertygad om att detta oftast är ljug.
Det känns ibland som att det är en blandning av sågspån och socker!
Det värsta jag smakat var köpt på Willys....

Nu är det väl kanske snarare olika typer av skal och kärnor (aprikos)som mals ner, men det är illa nog!

Någon som kan tipsa om bra mandelmassa? (att köpa...)

Är det någon som sett någon test?
(Kräftor och pepparkakor ser man ju regelbundet tester av, men mandelmassa?...)
Snart är det jul och då skall det ju göras godis, och sedan blir det semlor!...

/T
Citera
2015-11-06, 10:12
Medlem
Robustians avatar
Kolla med konditorier i närheten och fråga vad dom använder be om att få smaka och är den bra be om att få köpa lite.
Mitt val är dock att göra den själv, finns lite olika recept på nätet både enklare och svårare men alla mycket godare.
Citera
2015-11-06, 11:14
Medlem
ChillaMeLivets avatar
Har ej sett någon test av mandelmassa, men googlade och fick upp en fråga till en matskribent på SvD om vilken mandelmassa som passar bäst till semlor.
Tyckte svaret var ganska utförligt och bra.
Citat:
Fram till 2003 fanns det en tvingande regel att mandelmassa skulle innehålla minst 50 procent mandel. Numera får mängden mandel vara hur liten som helst och produkten får ändå kallas mandelmassa. Ibland drygar man ut mandeln med malda aprikoskärnor, så det är viktigt att titta i ingrediensförteckningen. Själv väljer jag alltid mandelmassa som innehåller minst 50 procent mandel. Om andelen mandel är högre, det finns bland annat produkter med 60 och 65 procent mandel, innehåller mandelmassan också färre tillsatser. Helst ska det bara stå mandel, socker och glukossirap (som tillsätts för konsistensen) på förpackningen. Odense har också en ekologisk mandelmassa med 55 procent mandel.

Alldeles intill mandelmassan på butikshyllan kan man hitta den betydligt billigare ”bakmassan” i liknande förpackning och form. Där är mandeln helt ersatt med aprikoskärnor. Den kan vara bra för den som inte tål mandel men man ska vara medveten om att den inte har med mandelmassa att göra.

Hur man sedan fyller semmelbullen med mandelmassa är en smaksak. En del skär bara skivor och lägger på bullen. Själv föredrar jag att riva mandelmassan och blanda med en gnutta mjölk eller grädde till lagom konsistens.
Källa: http://www.svd.se/vilken-mandelmassa...st-till-semlor
Citera
2015-11-06, 15:29
Medlem
"Numera får mängden mandel vara hur liten som helst och produkten får ändå kallas mandelmassa. Ibland drygar man ut mandeln med malda aprikoskärnor, så det är viktigt att titta i ingrediensförteckningen. Själv väljer jag alltid mandelmassa som innehåller minst 50 procent mandel. "

Visst, men jag är helt övertygad om att det fuskas. (Mandel är dyrt, sågspån är billigt...)
Man skriver "50% mandel" på innehållsförteckningen, men innehållet är något annat.
Frågan är bara hur man skall bevisa fusket. Det lär nog kräva ganska avancerad utrustning & kunskap för det...

/T
Citera
2015-11-06, 18:32
Medlem
hesons avatar
Har man en bra mixer är det ju inga problem att göra själv. Skållad mandel hackas i mixern, på med lika vikt florsocker och sedan några teskedar vatten för att balansera krämigheten vill jag minnas att det var. (kanske inte optimala receptet men det funkade iallafall till semlor)
Citera
2015-11-06, 18:35
Medlem
BlueStars avatar
Godis, frukt och snacks --> Bakning, matbröd och kakor
/Moderator
Citera
2015-11-10, 23:07
Medlem
Kritstrecksrandigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Om man läser på förpackningar av mandelmassa så står det ofta "mandel 50%".
Jag är övertygad om att detta oftast är ljug.
Det känns ibland som att det är en blandning av sågspån och socker!
Det värsta jag smakat var köpt på Willys....

Nu är det väl kanske snarare olika typer av skal och kärnor (aprikos)som mals ner, men det är illa nog!

Någon som kan tipsa om bra mandelmassa? (att köpa...)

Är det någon som sett någon test?
(Kräftor och pepparkakor ser man ju regelbundet tester av, men mandelmassa?...)
Snart är det jul och då skall det ju göras godis, och sedan blir det semlor!...

/T

Försök att få tag på 75%mandelmassa 25%sockerblandning, finns hos bagerileverantörer!
Citera
2015-11-10, 23:11
Medlem
Industribagerier använder aprikoskärnor i.

Själv gör jag egen. Testa att göra på oskalade mandlar. Blir förträffligt gott! Lovar! Nästn all mandelsmak sitter i skalet (eller ja rent tekniskt är det ju inte skalet men ni fattar, den där bruna skorven som sitter ovanpå det vita)
Citera
2015-12-08, 17:06
Medlem
gubbroras avatar
Har aldrig testat att göra mandelmassa själv men vad tror ni om att rosta mandlarna innan man lägger dom i mixern. Normalt förbättras smaken när man rostar mandlarna (tycker jag)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in