• 1
  • 2
2016-05-08, 16:59
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Låtar som man tycker mycket om redan första gången man hör den tenderar att bli tröttsamma redan efter några gånger. Låtar som däremot är lite tveksamma först, men sen liksom "växer på en" kan lyssnas på många, många gånger.

Varför blir det så?
Tja, varför stimulerar specifika ljudvågor hjärnan överhuvudtaget?
- Överlevnad, säkerhet, hemmavishet, stolthet självsäkerhet eller något annat?

Hur kommer det sig att (kanske) alla kulturer/samhällen gör det men på olika typer av stimuli?
- Polynesien, Aboriginia, sydostasien, Japan, Indien, mellan östen, nordafrika, Somaliafrika, Sydafrika, River plate, Anderna, Centralamerika, Jamaica, Texas, Louisiana, Holly-wood land, Minnesota, Innuitia, Sameland, Sven Ingvars rike, Karelia, Ungern, Tyrolen, Riverieran, Barcellonia, Fadoland, Irishia, Liverpool, Manchester, Eddinborough, the Dutch empire, Sovjet - har jag fått med alla?

OnT:
Jag har själv inte den minsta aning då min hjärna verkar göra som den vill.

Ibland gillar den en låt från första stund och sedan många år till.
Så händer det att låtar avskys från start men blir en riktiga 'favvos' med tiden.
Många gånger bestämmer den sig för att 'det där är en kommerciell skitlåt'
Citera
2016-05-08, 19:07
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Om en låt går köra utan sång och ändå vara bra håller den i längden tror jag.
Citera
2016-05-08, 23:54
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Tja, varför stimulerar specifika ljudvågor hjärnan överhuvudtaget?
- Överlevnad, säkerhet, hemmavishet, stolthet självsäkerhet eller något annat?
OnT:
Jag har själv inte den minsta aning då min hjärna verkar göra som den vill.,

Ursäkta att jag tränger mig på!

Tror att vi människor i alla länder även reagerar på minnen. Vad hände då vi hörde en låt första gången. Var det ett angenämt minne eller otäckt? Hjärnan reagerar säkerligen helt automatiskt och lagrar musiken i speciella fack med särskilda kommandoord t. ex, bilder eller händelser - som lösen.
Citera
2016-05-09, 16:43
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag tror att man tröttnar fortare på låtar som innehåller mindre information. Alltså låtar som har väldigt enkla melodier och ackordsföljder. Låtar som har samma typ av arrangemang som annat som är inne för tillfället, och som har texter som består av de vanligaste flosklerna och klyschorna. Många hitlåtar är gjorda på det här sättet, men av folk som behärskar hantverket väldigt väl. Låtar som innehåller mer information tar längre tid att ta till sig, men känns därefter stimulerande under längre tid.

Sedan finns det låtskrivare som är snäppet bättre. Som t ex kan skriva enkla melodier och kärlekstexter som står sig och blir evergreens/örhängen som man sa förr i världen. Deras musik når helt enkelt fram till människor på ett annat plan än vad som är fallet med mycket av det som ligger på hitlistorna. Hur och varför är ofta svårt att beskriva. Det hindrar dock inte att även deras låtar kan bli hits, eller har i alla fall inte gjort det förr.

Sedan är människor väldigt olika i hur de lyssnar. En del lyssnar bara på de enklaste hitlåtarna, och tycks kunna göra det hur många gånger som helst. Andra vill inte höra sådan musik öht.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in