Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-11-05, 19:30
Medlem
Nossleus avatar
Låtar som man tycker mycket om redan första gången man hör den tenderar att bli tröttsamma redan efter några gånger. Låtar som däremot är lite tveksamma först, men sen liksom "växer på en" kan lyssnas på många, många gånger.

Varför blir det så?
Citera
2015-11-05, 19:35
Medlem
Emptydeepwithins avatar
Varför tröttnar man olika snabbt på mat?

Kalops kan jag bara äta en gång i månaden medan jag kan äta pizza varje dag.

Hur fan ska vi veta det?
Citera
2015-11-05, 19:58
Medlem
Nossleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emptydeepwithin

Hur fan ska vi veta det?
Någon här kanske har en intressant förklaring.

Pizza gillade du troligen redan första gången du smakade, så jämförelsen funkar inte!
Citera
2015-11-05, 20:01
Medlem
TrotsTrollets avatar
Intressant fråga faktiskt, har tänkt på det tidigare också. Jag tänker att det kanske kan bero på hur invecklad en låt är. En relativt simpel låt går fort att förstå och gilla. Medan en mer invecklad tar längre tid att bilda sig en uppfattning om. Dessutom tar en mer avancerad låt med fler detaljer längre tid att förstå fullt ut. Typ...
Citera
2015-11-05, 20:06
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Låtar som man tycker mycket om redan första gången man hör den tenderar att bli tröttsamma redan efter några gånger. Låtar som däremot är lite tveksamma först, men sen liksom "växer på en" kan lyssnas på många, många gånger.

Varför blir det så?

Musik bygger på att den väcker känslor. Vissa låtar innehåller harmonier som tilltalar en tills man upptäcker att man har hört "samma låt" hundra gånger tidigare...och då ledsnar man.

Andra låtar kan väcka andra känslor som kan ta längre tid att bearbeta innan man fastnar för låten.

Dessutom är det väldigt olika hur människor reagerar. Om inte jag fastnar instinktivt för en låt direkt så kommer jag aldrig att fastna för den. Å andra sidan så ledsnar jag aldrig på låtar som jag en gång har fastnat för.
Citera
2015-11-05, 20:12
Bannlyst
Citat:

Hur fan ska vi veta det?

Instämmer, dum tråd.
Citera
2015-11-05, 20:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Någon här kanske har en intressant förklaring.

Pizza gillade du troligen redan första gången du smakade, så jämförelsen funkar inte!

Nej, jämförelsen med mat var ingen vidare jämförelse. Mat tillfredsställer helt andra behov än musik vilket självklart påverkar vårt förhållningssätt.
Citera
2015-11-05, 20:19
Medlem
Nossleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Instämmer, dum tråd.
Varför? Är du inte intresserad av musik och hur det stimulerar oss på olika sätt?
Citera
2015-11-06, 11:15
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Musik bygger på att den väcker känslor. Vissa låtar innehåller harmonier som tilltalar en tills man upptäcker att man har hört "samma låt" hundra gånger tidigare...och då ledsnar man.

Andra låtar kan väcka andra känslor som kan ta längre tid att bearbeta innan man fastnar för låten.

Dessutom är det väldigt olika hur människor reagerar. Om inte jag fastnar instinktivt för en låt direkt så kommer jag aldrig att fastna för den. Å andra sidan så ledsnar jag aldrig på låtar som jag en gång har fastnat för.

Japp bra musik är tidlös. Beethovens Für Elise är lika bra idag, Beatles Blackbird eller Elvis Presleys Can't Help Falling In Love. När jag var liten lyssnade jag på Michael Jackson, Abba och Queen och det är lika jävla bra idag. Sen att det finns människor som lyssnar låtar på repeat tills deras hjärnor kreverar, och hipster-idioter som tror att de hela tiden måste lyssna på det "senaste" har ju mer att göra med deras svagsvinta karaktärer.
Citera
2015-11-06, 11:36
Medlem
Citat:

Varför blir det så?

Jag tror det har mycket med intresse att göra. En del lyssnar bara på musik som "skval" i bakgrunden. Andra ger sig mera tid att lyssna ordentligt. Musiken ska nötas in.
Ta en skiva med tio spår. Det kanske finns en 3-4 spår som fastnar tidigt. Efter ett antal lyssningar växer kanske även de spår som tidigare var anonyma.

Vad jag finner märkligt är att jag kan höra en låt på radion. Musiken gillar jag inte, men det finns ändå något i musiken som fastnar. En refräng eller någon slinga i musiken.
Citera
2015-11-06, 15:14
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Hur fan ska vi veta det?

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
Instämmer, dum tråd.

Det är inget fel på tråden så länge den får handla om musik. Den behöver bara rensas på matreferenser och idioter.
Citera
2016-05-08, 12:55
Bannlyst
Man tröttnar nog på lättare musik fortare som man inte känner något av, sedan finns det musik som inte tröttnas på. Så är det nog.

Hör man en låt 20 gånger per dag i en månad så kan man nog känna sig less på den. Hjärnan uppfattar låten som mer irritation då istället. Fast riktigt bra musik reagerar hjärnan annorlunda på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in