• 1
  • 2
2015-11-05, 17:31
Medlem
Svenska avundsjukan... Jag ser det hela tiden, lgutbildade som blir direkt avundsjuka p en lkare till exempel, folk blir direkt avundsjuka p folk som r bttre n dom sjlva...

Kvinnor blir avundsjuka p unga tjejer som fr rika mn med fint hus/bil osv... Allt det dom kan drmma om...

Jag sjlv mste erknna, jag r avundsjuk p Fredrik Reinfeldt fr han fr en massa pengar trots han har slutat som politiker... MEN jag r nd glad fr hans skull, det r INTE den genomsnittlige avundsjuke svensken... Dom kan inte bli glad fr andras framgng.

Svensken blir aldrig glad fr ngon annans framgng i studier, pengar, bostad, resor, sambo, arbetsliv osv.

Hur vanligt r denna svenska avundsjukan? Hur mnga skulle ni uppskatta r avundsjuka p detta stt?
Senast redigerad av Brad-Pitt 2015-11-05 kl. 17:33.
Citera
2015-11-05, 17:59
Medlem
Ghost.of.Paines avatar
Du r ett miffo. Varfr?

Etablera frst och frmst att denna subjektiva bedmning du gjort p ett mngfacetterat folk faktiskt r en egenartad avundsjuka som endast existerar bland "svenskar." Etablera sedan huruvida den r kulturellt eller genetiskt betingad. Etablera sedan vilka du menar med svenskar. r det etniska svenskar eller alla som r assimilerade in i den svenska kulturen och sttet att vara?

Att du ens fr fr dig att lta ver sdana hjrndda tankegngar sger en hel del om dig som mnniska.

/En arg blattejvel
Citera
2015-11-05, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt
Svenska avundsjukan... Jag ser det hela tiden, lgutbildade som blir direkt avundsjuka p en lkare till exempel, folk blir direkt avundsjuka p folk som r bttre n dom sjlva...

Kvinnor blir avundsjuka p unga tjejer som fr rika mn med fint hus/bil osv... Allt det dom kan drmma om...

Jag sjlv mste erknna, jag r avundsjuk p Fredrik Reinfeldt fr han fr en massa pengar trots han har slutat som politiker... MEN jag r nd glad fr hans skull, det r INTE den genomsnittlige avundsjuke svensken... Dom kan inte bli glad fr andras framgng.

Svensken blir aldrig glad fr ngon annans framgng i studier, pengar, bostad, resor, sambo, arbetsliv osv.

Hur vanligt r denna svenska avundsjukan? Hur mnga skulle ni uppskatta r avundsjuka p detta stt?

Jag r avundsjuk p folk som r utbildade lkare ochs och vet du varfr?

fr jag har dyslexi och jag har betyget "g" i all gymnasiemnen. Jag kommer inte ens in p lrarutbildningen med dessa betyg. Allt har med min dyslexi att gra. Jag har rtt att vara avundsjuk!
Citera
2015-11-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrattaihjalmig
Jag r avundsjuk p folk som r utbildade lkare ochs och vet du varfr?

fr jag har dyslexi och jag har betyget "g" i all gymnasiemnen. Jag kommer inte ens in p lrarutbildningen med dessa betyg. Allt har med min dyslexi att gra. Jag har rtt att vara avundsjuk!

Vill du ens bli lrare eller lkare? Eller ens skaffa en hgskoleutbildning d?

Nstan vem som helst kan bli lrare idag. Du kan till och med skriva hgskoleprovet utan att ens lsa frgorna ordentligt. Som jmfrelse skulle en elev som vljer svarsalternativ C p samtliga frgor f betyget 0,4 p det senaste provet. 2,0 r maxpong. D sktrycket r s ofattbart lgt att man kommer in med 0,1 p hgskoleprovet. Nr det gller betyg s finns det personer som har blivit antagna, och de har G i snitt.

Men det r ingen mening med att bli avundsjuk p lrare, fr nstan vem som helst kan bli antagna till lrarutbildningen idag och bli lrare. ven du skulle kunna bli lrare.

Nr det gller dyslexin s kan man ju f en del std och hjlp med det p hgskolor och universitet.
Citera
2015-11-05, 23:59
Medlem
Massor mnga shoppar ihjl sig, r energitjuvar och tar ln ver skorstenen fr att kra runt med sin fldiga bil. Fettsugning, gym, naglar och hr ska fixas till hger och vnster. Smink kpes fr miljarder bara i Sverige. Arbetslshet och A-kassa, pengar ska ALLA ha eller vill ha Avundsjuka ? verallt !
Var njd med det DU har
Citera
2015-11-06, 09:06
Medlem
S ni menar alla r avundsjuka p ngon?
Citera
2015-11-06, 09:31
Medlem
Citat:
S ni menar alla r avundsjuka p ngon?

Nej, inte alla, om du r njd ver ditt liv och bearbetat dina problem - ingen avund.

Men r du missnjd med ditt liv, aldrig njd med ngot ( du bor i ett slott, har miljarder p banken ) och stndigt str ner p andra i ren missunnsamhet, har problem ver skorstenen, d r du avundsjuk.

Det finns rika som tycker att de fattiga ska betala mer i skatt. De r avundsjuka och har problem.

Det finns de som bor i en liten etta, njd med lite mat p bordet, vatten i kranen och en enda garderob, gr och pluggar p komvux p ln, de r njd. Ingen avund.

Var njd ver det du har = ingen avundsjuka.

Inte njd ver det du har = avundsjuka.
Citera
2015-11-06, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nej, inte alla, om du r njd ver ditt liv och bearbetat dina problem - ingen avund.

Men r du missnjd med ditt liv, aldrig njd med ngot ( du bor i ett slott, har miljarder p banken ) och stndigt str ner p andra i ren missunnsamhet, har problem ver skorstenen, d r du avundsjuk.

Det finns rika som tycker att de fattiga ska betala mer i skatt. De r avundsjuka och har problem.

Det finns de som bor i en liten etta, njd med lite mat p bordet, vatten i kranen och en enda garderob, gr och pluggar p komvux p ln, de r njd. Ingen avund.

Var njd ver det du har = ingen avundsjuka.

Inte njd ver det du har = avundsjuka.
Jag p s stt... Men alla vill vl nd bo i ett slott fr miljoner med miljoner p banken p s stt avundsjuka? Men dom inser att dom inte kommer f det ngonsin.

Alla vill ha en 10 pongare p skala 1-10 i snygghet, p s stt blir dom avundsjuka fr jag har snygg flickvn? ... Mycket svrt att f en 10 pongare, men du frstr vinkeln jag vill frmedla?

Alla vill ha ett vlbetalt jobb, p s stt blir alla lgutbildade avundsjuka p den hgutbildade osv.

Men ja... I stort handlar det om att vara njd med det man har... MEN, det r mycket f som r faktiskt njd med det dom har innerst inne... Alla vill alltid ha mer...
Citera
2015-11-06, 10:07
Medlem
meramans avatar
Citat:

Svenska avundsjukan r en myt. Det r inte s speciellt i Sverige. Avundsjukan och viljan att vilja ha det man inte har eller kan f existerar i alla lnder och alla samhllsklasser. Men snna som du sprider den ondiga myten att det r typiskt Sverige.

Nej det r inte typiskt Sverige, det r typiskt mnniskan. Nothing more nothing less.
Citera
2015-11-06, 10:56
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Svenska avundsjukan r en myt. Det r inte s speciellt i Sverige. Avundsjukan och viljan att vilja ha det man inte har eller kan f existerar i alla lnder och alla samhllsklasser. Men snna som du sprider den ondiga myten att det r typiskt Sverige.

Nej det r inte typiskt Sverige, det r typiskt mnniskan. Nothing more nothing less.
Korrekt, det r eg. mnskligt. Samtidigt br den utvecklas i olika grad och delvis vara beroende av kulturen/samhllet, vi r trots allt anpassningsbara. Avundsjukan fr ett starkare fste i individualiserade samhllen, d individen och dess prestationer, status, materialism osv blir centralare och uppmuntras. Individens vrde vrderas ofta utefter ngon mall om framgng och klttring i en karrirstege. Inte avgrande sklart, men pverkar helhetsbilden av en person. Och varfr inte, det stimulerar utveckling.

Samtidigt kan man tnka sig att avundsjukan istllet gller ''grupper'' sinsemellan i andra kulturer, och ett samhlle som knappt r pverkat av krig och/eller fattigdom har rd och tid att vara lite avundsjuka p varandra.
Citera
2015-11-06, 11:19
Medlem
sch, lgg av!!

Svenskar r vl dom minst avundsjuka av alla folkslag...?!

Har rest och bott bde i Europa och vriga vrlden och bevittnat motsatsen.

Svenskar r in absurdum tlmodiga, frikostiga, genersa och ickesvartsjuka. Nu har vi t.om sknkt bort vrt en gng s trygga och vackra land helt utan strid och hrda ord....
Citera
2015-11-06, 11:29
Medlem
Citat:
Jag p s stt... Men alla vill vl nd bo i ett slott fr miljoner med miljoner p banken p s stt avundsjuka? Men dom inser att dom inte kommer f det ngonsin.

Alla vill ha en 10 pongare p skala 1-10 i snygghet, p s stt blir dom avundsjuka fr jag har snygg flickvn? ... Mycket svrt att f en 10 pongare, men du frstr vinkeln jag vill frmedla?

Alla vill ha ett vlbetalt jobb, p s stt blir alla lgutbildade avundsjuka p den hgutbildade osv.

Men ja... I stort handlar det om att vara njd med det man har... MEN, det r mycket f som r faktiskt njd med det dom har innerst inne... Alla vill alltid ha mer...

Ja, alla vill ha mer men en del r njd ver det som de har.

Jag vill inte ha ett slott, jag vill inte vara perfekt, jag vill inte ha en massa pengar att oroa mig ver, jag vill inte vara bst, jag r njd ver mitt liv.

Jag ser barn dr, jag ser barn svlta, jag ser familjer splittras, jag ser misr och elnde, jag r njd ver att jag inte lever deras liv.

Jag r njd ver att mina barn lever, jag r njd ver att mina barn har mat p bordet, jag r gift och njd med min fru, jag lever inte i misr och elnde, jag r njd.

Se inte uppt, du ska se p det du har och vara njd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in