• 3
  • 4
2015-11-05, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Testamente kan vara knepigt att skriva och det var därför som banken ville att du skulle prata med en jurist.

Det finns inget parti som är intresserad av att ändra lagstiftningen.
Så vitt jag vet har ens persons tillgångar alltid fördelats bland familjen och släkten sen urminnes tider. Jag skulle gissa på att det har varit så i princip sen de första människorna kom till Sverige.
Det enda som har varierat är arvsskatten. Idag är den avskaffad, men även om den skulle införas igen så blir den lika hög oavsett vem som ärver dig.

Det är poänglöst att skriva testamente till förmån för någon som ändå ärver.
Det hade varit en annan sak om du hade skrivit ett testamente och talat om vad som ska hända med dina tillgångar om dina föräldrar och syskon avlider före dig och att det inte finns några andra arvingar. Om du skriver ett testamente där dina syskon ska få dina tillgångar kommer Allmänna Arvsfonden att få dina pengar om dina syskon avlider före dig och det inte finns några andra arvvingar.

Tack för dina svar, du ger vettig information.

Har hittat en mall som täcker även syskonbarnen. Vad tycks? Den verkar täcka det mesta.
http://www.juristjouren.se/Filer/malltestamente.pdf
Citera
2015-11-06, 06:31
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanicIslam
Tack för dina svar, du ger vettig information.

Har hittat en mall som täcker även syskonbarnen. Vad tycks? Den verkar täcka det mesta.
http://www.juristjouren.se/Filer/malltestamente.pdf
Nu är det så att även det bästa testamente är värdelöst (har faktiskt inte tittat på din mall) ifall det bara ligger i byrålådan och samlar damm -det måste bevakas så att man vet att du har en sista vilja.
Det bästa du kan göra är att ta kontakt med en advokatbyrå. När ni tillsammans har satt ihop ett testamente så ser du till att ett ex ligger för bevakning i byråns arkiv (advokatbyrån prenumererar på uppgifter om dödsfall ifrån skatteverket). Skulle ditt nummer komma upp så distribuerar byrån testamentet till arvingarna.

http://www.skatteverket.se/rattsinfo...580001533.html
Citera
2015-11-06, 07:12
Bannlyst
hustru/make > barn > föräldrar > syskon > kusiner

nåt i den stilen tror jag det är på vem som har rätt att ärva, ni måste dock ha varit gifta ett visst antal år för att ärva varandra tror jag, är du osäker så skriv testamente
Citera
2015-11-06, 07:51
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue

nåt i den stilen tror jag det är på vem som har rätt att ärva, ni måste dock ha varit gifta ett visst antal år för att ärva varandra tror jag, är du osäker så skriv testamente
Nej, det finns ingen sådan tidsgräns.
Finns det enbart gemensamma barn så ärver maken allt, särkullbarn har alltid rätt att få ut sin laglott (maken har alltid rätt att behålla 4 basbelopp).
Se §1 3 kap ärvdabalken
Citera
2015-11-06, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue

Kusiner får inget har jag läst mig till.
Citera
2015-11-07, 07:22
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanicIslam
Kusiner får inget har jag läst mig till.
Stämmer den automatiska arvsordningen tar slut med farbröderor/mostrar. Skall man låta mer avlägsna släktingar ärva så måste det finnas i testamentet.

Lite om arvsklasser
Citera
2015-11-07, 15:47
Medlem
Stakeholders avatar
Testamentet måste vara bevittnat av två personer annars är det värdelöst.

Bör också innehålla en formulering om att saknas det arvingar ska pengarna fördelas på ett bestämt sätt. Tex till Miljöpartiet eller AIK.

Det kan ju tex hända om du bjuder släkten till Kanarieöarna och alla dör samtidigt i en flygolycka.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in