• 1
  • 2
2015-11-05, 11:58
Medlem
Hej,

Jag har är ogift och har ej barn. Därav heller ingen arvtagare, förutom syskon.

Så om jag dör, vad händer med mina pengar på banken? Måste jag skriva testamente för att de skall gå till mina syskon? Det sista jag vill är att de skall ätas upp av staten i form av allmänna arvsfonden eller vad de heter.

Tips och råd tack.
Citera
2015-11-05, 12:06
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanicIslam
Hej,

Jag har är ogift och har ej barn. Därav heller ingen arvtagare, förutom syskon.

Så om jag dör, vad händer med mina pengar på banken? Måste jag skriva testamente för att de skall gå till mina syskon? Det sista jag vill är att de skall ätas upp av staten i form av allmänna arvsfonden eller vad de heter.

Tips och råd tack.

Du bör skriva ett testamente för att vara helt säker på att dina tillgångar hamnar där du önskar.
Att skriva ett korrekt testamente så anser jag att du bör ta hjälp av en Juristbyrå så att det verkligen blir rätt, och det är inte så värst dyrt att få hjälp med detta.

När du dör så spärras ditt bankkonto automatiskt, tills bouppteckning har gjorts.
Citera
2015-11-05, 12:10
Medlem
Tack för ditt svar. Jag gör så.
Citera
2015-11-05, 12:11
Medlem
Det är väl föräldrarna som ärver om de är i livet annars blir det syskonen.
Citera
2015-11-05, 12:13
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det är väl föräldrarna som ärver om de är i livet annars blir det syskonen.
Ja så brukar det vara, men TS vill kanske att just en person skall ärva, då bör man ha ett testamente.
Citera
2015-11-05, 12:21
Medlem
Syskonen får gärna dela lika. Var kan jag läsa vidare om att föräldrar och syskon automatiskt ärver mig?

Jag vill vara säker på att det är som ni säger och att staten inte stjäl pengarna.
Senast redigerad av SatanicIslam 2015-11-05 kl. 12:25.
Citera
2015-11-05, 12:47
Moderator
tobess avatar
Du kan söka på "arvsordning" på t.ex. Google så får du fram det du letar efter.

Hursomhelst, så är det detta som gäller

Citat:
Första arvsklassen är bröstarvingarna, arvlåtarens barn. Varje barn till arvlåtaren får lika stor del av arvet (arvslott). Om något av barnen är avlidet men i sin tur efterlämnar barn, delar de barnbarnen till arvlåtaren på det avlidna barnets arvslott. Varje arvsgren får lika stor arvslott. Om t.ex. det avlidna barnet i sin tur efterlämnar tre barn, får var och ett av de barnen en tredjedel var av den arvslott som skulle ha tillfallit deras förälder. Är bröstarvingarna särkullbarn, ärver de före efterlevande make. En efterlevande make ärver före första arvsklassen om bröstarvingarna är makarnas gemensamma barn. Bröstarvingar som är makarnas gemensamma barn har rätt till efterarv om de överlever den efterlevande föräldern.

Andra arvsklassen är arvlåtarens föräldrar och syskon och syskonens barn och barnbarn o.s.v. Efterlevande i andra arvsklassen ärver bara om det inte finns någon efterlevande i första arvsklassen. För andra arvsklassen gäller att arvlåtarens far och mor får hälften var av kvarlåtenskapen. Är en av föräldrarna avliden ska den avlidna förälderns arvslott delas lika mellan arvlåtarens syskon. Om dessutom något av arvlåtarens syskon har avlidit före arvlåtaren, träder syskonets barn och barnbarn o.s.v. i det avlidna syskonets ställe. Varje arvsgren får lika stor arvslott, dvs. varje syskonbarn till ett avlidet syskon får lika mycket på sin lott. Efterlämnar arvlåtaren bara en förälder och inga syskon får den föräldern hela kvarlåtenskapen. Är båda föräldrarna avlidna, delar arvlåtarens syskon och i avlidet syskons ställe hans eller hennes barn och barnbarn o.s.v. på kvarlåtenskapen. Arvlåtarens halvsyskon träder i avliden gemensam förälders ställe på samma sätt som helsyskon.
Citera
2015-11-05, 12:51
Medlem
Tack.
Citera
2015-11-05, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Du kan söka på "arvsordning" på t.ex. Google så får du fram det du letar efter.

Tack.
Citera
2015-11-05, 13:17
Medlem
Slupens avatar
Formkraven på testamente är inte knepiga så du kan gott skriva ditt testamente först och sedan gå till advokat om du är osäker.

Vad som gäller att när boupptecknigen sker så måste de hitta ditt testamente. Om du gör det enkelt för dom så kommer det givetvis att hittas.

Du kan även informera personer i din närhet var relevanta papper kan hittas eller anlita advokat att ta hand om testamentet tills det blir relevant.

Glöm inte att uppdatera ditt testamente om det behövs. Bara det sista testamentet är relevant.
Citera
2015-11-05, 13:54
Medlem
SpecialEditions avatar
Passar på att skjuta in en fråga om det är okej.

Om jag är gift med en partner men har ett eller flera barn sedan tidigare, hur stor del ärver då barnen och min partner? Blir det 50% till barnen och 50% till partnern?
Citera
2015-11-05, 13:55
Medlem
District9s avatar
Kan du inte sätta in pengarna hos syskonen om du nu är redan så "gammal" eller ha ett så kallad gemensam bankkonto med dom? Nä men pengarna bör automatiskt gå till syskonen och inte till arvsfonden.

Är 99 % säker på detta, skriv gärna ett testament du får upp mallar ganska enkelt på google.

Se till att du får bra vittnen på dom och inte dina syskonen som ska ärva dom.

Sedan så ger du kopior på testamentet till dina syskonen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in