• 1
  • 2
2015-11-04, 21:14
Medlem
Grankulas avatar
Är ju helt galen i subways kakor, fruktansvärt goda. Har själv gjort hemmagjorda chocolate chip cookies som självklart blir goda, men de blir oftast tunna. Även om de är sega de också som jag gillar, så vill jag ha lite tjockare kakor som ändå lyckas bli så där mjuka och najs som på subway, men ändå lyckas vara hyffsat "tjocka" och sisådär stora.

Någon som har något bra recept på o få dem lite mer som på subway eller något copy cat recept ? Vet ju att det finns hur många som helst på google men dem fllsta kakorna jag testat därfirån blir fortfarande platta. Jag vill ha feta och tjocka men ändå mjuka och lite sega !
Citera
2015-11-04, 21:30
Moderator
tobess avatar
Hur mycket bakpulver brukar du lägga i smeten då? Går ju alltid att experimentera med att lägga lite mer.

En annan viktig grej för att få bra resultat är att se till att kyla ner degen ordentligt före. Lägger du rumsvarm kaksmet i ugnen så har det en tendens att flyta ut mer än den borde.
Citera
2015-11-04, 21:58
Medlem
Grankulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Hur mycket bakpulver brukar du lägga i smeten då? Går ju alltid att experimentera med att lägga lite mer.

En annan viktig grej för att få bra resultat är att se till att kyla ner degen ordentligt före. Lägger du rumsvarm kaksmet i ugnen så har det en tendens att flyta ut mer än den borde.

Bruakr använda mig av bikarbonat, då alla amerikanska recept säger "baking soda", kanske ska ta och testa en mix av båda på fredag, hmm.

Ska även testa och kyla smeten innan också. Tack för det tipset
Citera
2015-11-04, 22:27
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
Bruakr använda mig av bikarbonat, då alla amerikanska recept säger "baking soda", kanske ska ta och testa en mix av båda på fredag, hmm.

Ska även testa och kyla smeten innan också. Tack för det tipset

Skulle nog börja med att helt enkelt kyla ner smeten i så fall. Blanda ihop och lägg in den 30-60 minuter i kylskåp, sen när du gräddar dom så se till att tiden mellan att du tar ut dom från kylskåpet och att du sätter in dom i ungen är så kort som möjlig.

Om det inte funkar tillräckligt bra, prova mixtra med bakpulvret för att se om du får önskat resultat.
Citera
2015-11-05, 02:40
Medlem
Grankulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Skulle nog börja med att helt enkelt kyla ner smeten i så fall. Blanda ihop och lägg in den 30-60 minuter i kylskåp, sen när du gräddar dom så se till att tiden mellan att du tar ut dom från kylskåpet och att du sätter in dom i ungen är så kort som möjlig.

Om det inte funkar tillräckligt bra, prova mixtra med bakpulvret för att se om du får önskat resultat.

Aa, ska definitivt testa o kyla smeten denna gång. Får återkomma på fredag och säga hur det tick , tack !
Citera
2015-11-05, 02:45
Medlem
crippe-flippes avatar
samla på subway kvitton och gå in på deras sida. Där så gör su en undersökning om servicen, som tar drygt en minut att göra. Sedan trycker du på färdig, för att sedan få en kod du skriver upp på kvittot och tar med kvittot/ kvittorna till din subway restaurang för att sedabn få en gratis kaka!
Citera
2015-11-05, 04:41
Medlem
Jag körde det här receptet något år sen och tyckte det var väldigt likt, men de är inte "tjocka" (Vilket inte Subways egna kakor är heller?)

http://www.baka.se/recept/subways-kakor
Citera
2015-11-14, 21:23
Medlem
carminaburanas avatar
Bara att googla soft baked cookies. Annars är lids bakeoff kakor svåra att slå nät det kommer till mjkua kakor. Trsnbär/vit choklad, havregrym och russin och ch8colate chip. 5 kr styck ocperkfekt mjuks.
Citera
2015-11-15, 14:48
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Aa, ska definitivt testa o kyla smeten denna gång. Får återkomma på fredag och säga hur det tick , tack !

Kan också rekommendera att du ska kyla ner degen innan, gärna en timme.
Citera
2015-11-16, 21:13
Medlem
Grankulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippe-flippe
samla på subway kvitton och gå in på deras sida. Där så gör su en undersökning om servicen, som tar drygt en minut att göra. Sedan trycker du på färdig, för att sedan få en kod du skriver upp på kvittot och tar med kvittot/ kvittorna till din subway restaurang för att sedabn få en gratis kaka!

Juste ja, det har jag inte tänkt på, tack !

Citat:
Ursprungligen postat av Marcusk
Jag körde det här receptet något år sen och tyckte det var väldigt likt, men de är inte "tjocka" (Vilket inte Subways egna kakor är heller?)

http://www.baka.se/recept/subways-kakor

Ne asså, "tjocka" var väl lite överdrivet, men de är ju inte helt platta direkt som jag brukar få dem till. Men tack för receptet, ska testas

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Bara att googla soft baked cookies. Annars är lids bakeoff kakor svåra att slå nät det kommer till mjkua kakor. Trsnbär/vit choklad, havregrym och russin och ch8colate chip. 5 kr styck ocperkfekt mjuks.

Du menar Lidl antar jag ? , ska kolla upp det nångång jag drar till lidl, tack !
Citera
2015-11-16, 21:14
Medlem
Grankulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Kan också rekommendera att du ska kyla ner degen innan, gärna en timme.

Gjorde det faktist förra fredagen som ni sa. Funkade perfa, blev ju inte samma smak som subway dock, men goda var de iaf. Var väl för lite tillsatser haha
Citera
2015-11-18, 13:28
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Gjorde det faktist förra fredagen som ni sa. Funkade perfa, blev ju inte samma smak som subway dock, men goda var de iaf. Var väl för lite tillsatser haha

Kör du med eller utan havregryn? Hade ett recept där man använde sirap och havre för att få till en väldigt fin seghet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in