2015-11-04, 15:37
Medlem
Hej!

Nu känner jag att det är dags att byta skärm då min har börjat få några år på nacken. Men jag har absolut ingen koll på spelskärmar. Jag har hört att frekvensen ska tydligen ha en stor betydelse när det gäller just spelskärmar, men jag har absolut ingen aning varför detta är så viktigt, varför ska man ha så bra frekvens på en spelskärm, vad har den för funktion?
Just nu sitter jag på denna skärm http://www.lg.com/eg_en/monitors/lg-...specifications
Känner att jag upplever lagg när jag spelar till exempel CS:GO samt WoW, men har inte en aning om det beror på min skärm?

Min utrustning i min dator är följande:

CPU - Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40Ghz
RAM - 16GB
Grafikkort - GeForce GTX 970
Operativsystem - Windows 10

Men om det nu beror på min skärm så hade jag uppskattat om ni kunde hjälpa mig att hitta en skärm som uppfyller mina behov, att kunna spela CS, WoW och Battlefront , sen vill jag att det ska vara en 27 tum.

Tack på förhand!
Citera
2015-11-04, 16:25
Medlem
Boggas avatar
Är ju extremt svårt att säga vad det är för lagg du upplever. Om du inte är van vid skärmar med 100hz eller mer så har jag svårt att tro att det ska vara hz-relaterat. Om skärmen kanske lider av ghostning eller inputlag är också svårt att gissa sig fram till, kan ju bara vara en inställningsfråga.

CS:GO i 1920x1080 borde du dock kunna spela i högre än 100fps och då kunna dra nytta av t.ex en 144hz-skärm.

Vad har du för ungefärlig budget?
Citera
2015-11-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MulleMeckarN
Hej!

Nu känner jag att det är dags att byta skärm då min har börjat få några år på nacken. Men jag har absolut ingen koll på spelskärmar. Jag har hört att frekvensen ska tydligen ha en stor betydelse när det gäller just spelskärmar, men jag har absolut ingen aning varför detta är så viktigt, varför ska man ha så bra frekvens på en spelskärm, vad har den för funktion?
Just nu sitter jag på denna skärm http://www.lg.com/eg_en/monitors/lg-...specifications
Känner att jag upplever lagg när jag spelar till exempel CS:GO samt WoW, men har inte en aning om det beror på min skärm?

Min utrustning i min dator är följande:

CPU - Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40Ghz
RAM - 16GB
Grafikkort - GeForce GTX 970
Operativsystem - Windows 10

Men om det nu beror på min skärm så hade jag uppskattat om ni kunde hjälpa mig att hitta en skärm som uppfyller mina behov, att kunna spela CS, WoW och Battlefront , sen vill jag att det ska vara en 27 tum.

Tack på förhand!

http://www.inet.se/produkt/2205362/a...70hu#/moreinfo

Tyvärr så kostar den en hel del mer om du vill ha 27 än 24 om du skall ha 144hz, finns nån gör 3500 men den har inte gsync.
Citera
2015-11-04, 17:55
Medlem
annanmedlems avatar
Det finns ju massa olika anledningar till lag.

Ping - Statusen spelet befinner sig i på din dator och på servern kan vara olika och tolkningarna olika. Antagligen inte problemet.
Låg frame-rate - Om datorn tar längre tid på sig att visa nya uppdaterade bilder av läget spelet befinner sig i så kommer du ju ligga efter mer, såklart. Antagligen inte ditt problem.

V-sync - Genom att enbart visa hela bilder kommer du inte få se halvfärdiga men mer nyligen uppdaterade bilder med mer aktuell information. Möjligt problem.

Ghosting - TN-skärmar ändrar utseende på bilden snabbast, du har en IPS-skärm som har bättre bild men reagerar lite långsammare. Tveksamt om det är problemet?

Bilduppdatering synkad till grafikkortet - Istället för att uppdatera bilden med regelbundna intervaller som nedan så finns det skärmar som väntar på att grafikkortet skall vara färdigt med en bild för att då uppdatera bilden istället vilket sker mer omedelbart istället för "när det nu är dags igen."

Bilduppdateringsfrekvens - Med 60 bilder per sekund på en vanlig skärm så får du ju en längre fördröjning än om skärmen visade säg 120 eller 144 bilder per sekund. Fast inputlagen nedan kan ju vara typ över 30 ms d.v.s. 1/30 sekund och således värre än bilduppdateringsfrekvensen.

Input-lag - Jag hittar ingen information för din skärm men olika skärmar tar olika lång tid på sig från att de får bilden från grafikkortet tills att den faktiskt visas på skärmen. Möjligt problem och möjligen rätt kännbart men jag vet inte vad din input-lag ligger på.

De tre senare är ju mer troliga, möjligt att du lider lite av alla fem senaste.

Din skärm har ju bra bild men en del IPS- och VA-skärmar har hög input-lag, jag kan tyvärr inte svara för hur det är med din. Och även om den är lägre så kan såklart en 144 Hz skärm med G-sync och TN-panel hjälpa ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in