2015-11-04, 12:52
Medlem
Det går och det fungerar på detta sättet:

Det går inte fråga Facebook vilka som besökt dig, men däremot kan du fråga Facebook vilka du har besökt eller sökt på.

Genom det kan en app samla ihop en databas av vilka du besökt. När sedan en av dessa besökta skaffar appen kommer den kolla i dess databas och se att du har besökt personen. Om data skulle fattas så slumpas det oftast fram baserat på annat.
Citera
2015-11-04, 13:14
Medlem
diannos avatar
Facebook lever på att folk lägger upp en massa information om sig själva som sedan kan obemärkt kan stalkas av andra. Det konceptet vill de inte ändra på. Eller vad skulle de ha för intressen i det egentligen?
Citera
2015-11-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Facebooks hjälpcenter står följande:

Jag kan dock med stor sannolikhet säga att "personer du kanske känner" på Facebook är personer som kollat på din profil! Har flera exempel, t.ex. så flyttade jag nyligen till en ny lägenhet där den gamla lägenhetsinnehavaren inte hade någon som helst koppling till mig (inga gemensamma vänner, jag hade aldrig hört talas om personen tidigare). Några dagar efter att flytten genomförts kom personen plötsligt upp som förslag på personer jag kanske känner.

Användare som dyker upp under "personer du känner" är ofta personer vars profiler du har besökt själv. Det är därför dom kommer upp i listan, inte för att dom har besökt dig.
Citera
2015-11-04, 14:45
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee-Clayton
Användare som dyker upp under "personer du känner" är ofta personer vars profiler du har besökt själv. Det är därför dom kommer upp i listan, inte för att dom har besökt dig.
Fast ibland har det dykt upp personer som jag "kanske känner" som jag faktiskt råkat känna i verkliga livet, utan att jag egentligen har mer än kanske två facebook-vänner gemensamt med dem, och att jag aldrig besökt deras profil.

Hur förklarar man det i så fall?
Citera
2015-11-04, 14:53
Medlem
Sinraths avatar
Sist jag såg ett sånt program så var det bara för att sno dina inloggnings uppgifter. "Log in to your account to see who's been to your profile!".

Lita aldrig på sån skit.
Citera
2015-11-04, 14:58
Medlem
Zinovjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Fast ibland har det dykt upp personer som jag "kanske känner" som jag faktiskt råkat känna i verkliga livet, utan att jag egentligen har mer än kanske två facebook-vänner gemensamt med dem, och att jag aldrig besökt deras profil.

Hur förklarar man det i så fall?
Jag fick fram en person jag kände igen namnet på, men kände inte igen han då han bodde långt borta... Efter en stunds spånande så kom jag på att detta var en kille som för 2 år sedan hade SMS:at mig av misstag, så bara du har telefonnumret i telefonen verkar de kunna dyka upp som personer man kanske känner.

Även jobbkontakter i Outlook dyker upp...
Citera
2015-11-04, 16:25
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinovjev
Jag fick fram en person jag kände igen namnet på, men kände inte igen han då han bodde långt borta... Efter en stunds spånande så kom jag på att detta var en kille som för 2 år sedan hade SMS:at mig av misstag, så bara du har telefonnumret i telefonen verkar de kunna dyka upp som personer man kanske känner.

Telefonnummer visste jag inte, men jag vet att personer som jag har haft på MSN Messenger (alltså ~10 år sedan) har dykt upp.
Citera
2015-11-04, 16:49
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Facebooks hjälpcenter står följande:

Jag kan dock med stor sannolikhet säga att "personer du kanske känner" på Facebook är personer som kollat på din profil! Har flera exempel, t.ex. så flyttade jag nyligen till en ny lägenhet där den gamla lägenhetsinnehavaren inte hade någon som helst koppling till mig (inga gemensamma vänner, jag hade aldrig hört talas om personen tidigare). Några dagar efter att flytten genomförts kom personen plötsligt upp som förslag på personer jag kanske känner.

Du släpar med dig ett antal cookies från google, mail och fb.

"Personer du kanske känner" fungerar på samma sätt.

Detta funkar extra bra om du använder din riktiga mail kopplad till FB.

Hade du mailkontakt med lägenhetsinnehavaren? där har du isf svaret
Citera
2015-11-04, 17:14
Medlem
1. För att veta besökarna behöver man känna till alla anrop
2. Anropen skickas via besökarens webbläsare, genom nätleverantören till Facebook.
3. Alltså, endast Facebook (eller en fiktig regering som tvingar alla nätleverantörer att sammanställa Facebookbesök) sitter på informationen över besökarna.
4. Facebook lämnar inte ut denna informationen.
5. Appar som påstår sig besitta denna informationen måste alltså ha:
5a. Ljugit av okänd anledning. Förmodligen för att sno något från dig.
5b. Hackat Facebook. Och av någon anledning utnyttjat denna extremt värdefulla information för att göra en app vars syfte helt försvinner så fort appen blir känd (Facebook tätar förmodligen hålet på 3 röda).
5c. Använt magi och utfört diverse trollkonster.
Vilket alternativ som är troligast är sedan upp till var och en att bedöma.
Senast redigerad av MiBeSu 2015-11-04 kl. 17:17.
Citera
2015-11-04, 17:43
Medlem
.Anonymouss avatar
Också intresserad av detta, länka/namnge gärna appen.
Citera
2015-11-04, 18:06
Medlem
brainoverflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinovjev

Jag läste om en snubbe som satt och snackade med sin polare över FaceTime, och under tiden samtalet fortlöp fick upp han reklam i sin feed om någon produkt som var relaterad till vad de pratade om, som han aldrig hade varit i kontakt med, surfat på etc över huvud taget.
Citera
2015-11-04, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lee-Clayton
Sant att det är så som Du skriver, Dock kan jag intyga att personer som man har ingen som helst kontakt med på något annat sätt än fysiskt, också dyker upp på denna sida om denne kollar upp dig.

Jag är en person som inte integrerar mig med andra personer som inte är väldigt nära mig(under 20 vänner) på Facebook. Likaså har jag inga kontaktuppgifter om arbete eller bostad osv.

Ändå kan personer som jag bara möt IRL Dyka upp, som ex. ett par av mina chefer, även något Ons som jag träffat har dykt upp ibland. och nej jag har dem verkligen inte i mina telefonkontakter och Facebook används förövrigt inte på min telefonen.

Så visst vet och visar Facebook dig vilka som är inne på din sida.
Se till att rensa den sidan dagligen som jag gör, så ska ni snart få se att det dyker upp personer som inte har någon koppling med varken er eller era vänners vänners vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in