2015-11-03, 11:41
Medlem
Hej! Har precis fått ett kontrakt på en 1:a i Göteborg, väldigt roligt och en del nya saker att behöva tänka på!

En sak jag verkligen har noll koll på är el-avtal. Det enda jag vet är att det är Göteborgs Energi jag skall höra av mig till och teckna ett avtal.
Jag bor ensam i min etta och sitter mest framför gaming-datorn när jag är hemma.

Ska jag köra på fast eller rörligt? Hur många månader ska man teckna? Finns det dyrare alternativ som passa sig för?

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-11-03, 12:00
Medlem
dictionarys avatar
Vad roligt att flytta hemifrån! Det är säkert Göteborgs energi som äger ditt elnät, men det innebär inte att du måste välja att köpa din el från dom. Du kan betala nätavgiften till dom men sedan välja billigaste elpriset från någon annan. Du kan jämföra elpriser på tex www.elskling.se . Om du ska välja fast eller rörligt och om du vill binda dig någon viss tid är en smaksak, om det viktigaste för dig är att veta exakt vad du ska betala en lång tid framöver eller kan du hantera variationer i priset mot att kanske komma lite billigare undan. Om du gör en jämförelse på elsklings hemsida så kan du testa hur olika val påverkar ditt pris. Hoppas du blev lite klokare!
Citera
2015-11-03, 12:14
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzarkraft
Hej! Har precis fått ett kontrakt på en 1:a i Göteborg, väldigt roligt och en del nya saker att behöva tänka på!

En sak jag verkligen har noll koll på är el-avtal. Det enda jag vet är att det är Göteborgs Energi jag skall höra av mig till och teckna ett avtal.
Jag bor ensam i min etta och sitter mest framför gaming-datorn när jag är hemma.

Ska jag köra på fast eller rörligt? Hur många månader ska man teckna? Finns det dyrare alternativ som passa sig för?

Tacksam för hjälp!

Gött att du fått lägenhet i Gbg!

Som dictionary här ovan säger är det Göteborg Energi som äger elnätet, så du måste ha ett elnätsabonnemang hos dom. Sedan kan du välja att köpa elen via dom eller via en annan leverantör.

Det enklaste är att bara ringa Göteborg Energi och förklara ungefär som du gjorde i trådstarten. Dom hjälper dig då med elnätsabonnemanget. När det gäller förbrukningen kan du antingen välja att kolla runt lite eller att köpa det via Göteborg Energi också. I en liten etta torde skillnaden mellan olika leverantörer vara liten.

Fast eller rörligt är lite upp till dig. Rörligt blir ofta dyrare på vintern när man dessutom förbrukar mer el än på sommaren. I gengäld kan det kompenseras på sommaren.
Citera
2015-11-03, 12:45
Medlem
Grattis till lägenheten!
Jag tycker att du ska välja rörligt och det baserar jag enbart på egna erfarenheter.
Elen är dessutom billig nu och i en liten 1:a så kommer du inte ha någon hög förbrukning vare sig det är vinter eller sommar.

Lycka till.
Citera
2015-11-03, 13:14
Medlem
Tack så mycket för svaren! Nu har jag lite bättre koll!
Citera
2015-11-03, 13:17
Medlem
Grattulerar! Ja satsa på rörligt.. men som dem säger.. i en etta lär det inte bli så saftiga elräkningar. Om du vill kan du ju även sätta in lågenergi lampor överallt i lgh drar ju ner elförbrukningen ytterligare (Om du känner att du är i behov utav detta dvs).
Citera
2015-11-03, 13:26
Medlem
Goldencandy1s avatar
När du bor i en lägenhet så skulle jag råda dig om att hitta ett rörligt avtal, utan månadsavgift/årsavgift. Hellre ett påslag då på kilowattpriset, eftersom man förbrukar så pass lite så vinner på att ha påslag. Om du inte hittar utan påslag och månadsavgift förstås. Men då är det ofta tidsbundna avtal du får som sedan går över i lite dyrare priser!

Lycka till
Citera
2015-11-03, 14:10
Moderator
v50s avatar
Det du ska göra är att aktivt välja antingen ett fast elpris eller rörligt löpande elpris, det avtal som man i regel får automatiskt när man flyttar till lägenhet är så kallat tillsvidarepris (kan heta lite olika mellan olika bolag) vilket är den i särklass dyraste avtalet man kan ha.

Därför är det viktigt att du i alla fall kollar upp om det är vad du har för avtal och vid behov själv väljer antingen fast eller rörligt elpris. Vad man väljer är väl mer en smaksak, vill du veta vad du kommer betala per kwh så är fast elpris bättre men vill du över tid ha så billigt elpris som möjligt är rörligt att föredra då den i regel alltid är billigare än fast elpris.

Man brukar räkna med att en mindre lägenhet på 1-2 rum och kök förbrukar ca 2000 kwh / år det kan vara bra att känna till om du ska jämföra priser mellan olika bolag då de brukar efterfråga sådana uppgifter på olika jämförelsesidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in