2016-10-01, 17:38
Medlem
hksnismos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Nej, dom amerikanska apparna är så att säga låsta till US appstore. Så för att kunna installera amerikanska appar måste du först skapa ett separat itunes-konto för US-delen.

Men sedan kan du enkelt växla mellan ditt svenska och ditt amerikanska konto i inställningar när du väl har lagt in dom i apple tv, ibland kan man dock behöva identifiera sig först med sitt lösenord, men inte varje gång.

Blir det som två stycken hemskärmar då dvs när man är inloggad med sitt svenska konto så syns tex inte hulu appen utan den dyker upp först då man skiftar konto till us på maskinen?
Citera
2016-10-01, 19:17
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hksnismo
Blir det som två stycken hemskärmar då dvs när man är inloggad med sitt svenska konto så syns tex inte hulu appen utan den dyker upp först då man skiftar konto till us på maskinen?

Det kan vara lite olika. Vissa eller bara enstaka appar har jag märkt är beroende av vilket konto man använder, att vissa enstaka appar har försvunnit från homescreen när jag har loggat in på det ena eller andra kontot. Att vissa appar är förmodligen helt låsta till ett eller vissa länder.

För mig har det i allafall inte varit några stora problem att kombinera flera appar från både amerikanska och den svenska delen, så länge jag huvudsakligen är inloggad på mitt US-konto. Förmodligen för att jag använder mest amerikanska appar och dom få svenska appar jag använder har aldrig varit några problem att kombinera med mitt US-konto.

Dessutom är det ju vissa svenska appar som går att ladda ner även från den amerikanska delen. Du får testa helt enkelt och se om just din kombination av appar fungerar att ha tillsammans på en och samma homescreen.
Senast redigerad av puckot 2016-10-01 kl. 19:28.
Citera
2016-10-06, 11:02
Bannlyst
Jag är inte så insatt i Apple TV 4, men har förstått att man kan ladda ner appar för att kolla på exempelvis Netflix.

Appar, exempelvis Netflix finns redan inbyggda i de flesta modernare TV idag.

Är det som skiljer ATV4 från en vanlig smarttv airplay, eller finns det fler fördelar?
Citera
2016-10-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDefence
Jag är inte så insatt i Apple TV 4, men har förstått att man kan ladda ner appar för att kolla på exempelvis Netflix.

Appar, exempelvis Netflix finns redan inbyggda i de flesta modernare TV idag.

Är det som skiljer ATV4 från en vanlig smarttv airplay, eller finns det fler fördelar?
Har man en smart-tv ser jag inte något riktigt syfte med en ATV. Vi har vår ATV för att få en dum-tv att bli smart-tv. Och det fungerar hyfsat.

Fast att Spotify inte finns är en miss som vi inte tog med i beräkningarna. Mer eller mindre skandal.
Citera
2016-10-08, 10:38
Medlem
Sedan jag uppdaterade min Macbook Air till OS Sierra så kan inte jag komma in på airplay med datorn. Telefonen och Ipaden funkar. Det dyker upp att jag ska fylla i en kod som syns på tvn och det gör jag men sen står det att det inte går att ansluta.

Någon som har en aning om vad det kan vara ?
Citera
2016-11-22, 20:08
Medlem
Står i valet eller kvalet om en ATV ska inhandlas. Har nu en chromecast, men då frugan ofta ser på diverse playtjänster och vår chromecast fungerar som den ska ungefär 50% av gångerna funderar vi nu på en ATV.

Hur smidig är den att använda? Tänker främst på menyer, att söka osv. En del recensioner (dock från början på året) gav en del kritik om att den var lite omständig och att siri inte fungerade på den svenska versionen.

Varför skulle man välja en ATV med 64gb lagring?
Citera
2016-11-22, 20:28
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weafy
Står i valet eller kvalet om en ATV ska inhandlas. Har nu en chromecast, men då frugan ofta ser på diverse playtjänster och vår chromecast fungerar som den ska ungefär 50% av gångerna funderar vi nu på en ATV.

Hur smidig är den att använda? Tänker främst på menyer, att söka osv. En del recensioner (dock från början på året) gav en del kritik om att den var lite omständig och att siri inte fungerade på den svenska versionen.

Varför skulle man välja en ATV med 64gb lagring?

Tycker det funkar bra nu med Siri, ibland fattar den inte om jag pratar engelska eller svenska, men överlag funkar det bra. Använder sällan remote-kontrollen för att söka, kör Apple Remote från mobilen eller Paddan istället, väldigt smidigt.

I övrigt använder jag den till Netflix, Youtube och SVT Play, spelar spel och kör Apple Music. Har haft den snart ett år och startat om den ett par gånger under den tiden för att den har varit dum och inte funkat som den ska. Har även köpt Nimbus handkontrollen för spelandet, helt klart värt det om man spelar mycket spel på ATV.

Bad gäller lagring så klarar man sig gott med 32 Gb, det mesta strömmas ju ändå. Om man däremot får lust att tanka ner alla appar från app store så kanske man ska fundera på 64 Gb.
Citera
2016-11-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Tycker det funkar bra nu med Siri, ibland fattar den inte om jag pratar engelska eller svenska, men överlag funkar det bra. Använder sällan remote-kontrollen för att söka, kör Apple Remote från mobilen eller Paddan istället, väldigt smidigt.

I övrigt använder jag den till Netflix, Youtube och SVT Play, spelar spel och kör Apple Music. Har haft den snart ett år och startat om den ett par gånger under den tiden för att den har varit dum och inte funkat som den ska. Har även köpt Nimbus handkontrollen för spelandet, helt klart värt det om man spelar mycket spel på ATV.

Bad gäller lagring så klarar man sig gott med 32 Gb, det mesta strömmas ju ändå. Om man däremot får lust att tanka ner alla appar från app store så kanske man ska fundera på 64 Gb.

Ah, så där finns en app nu så man kan köra från luren/paddan? Fan va bra. Blir nog ett köp av en 32gb variant då.

Tack för svar!
Citera
2016-12-17, 00:59
Medlem
puckots avatar
Är det någon mer här som har problem med Apple tvs nya "TV" app? Jag är inloggad med mitt US konto och har fått upp TV appen på skärmen. Men när jag går in i TV appen och försöker lägga till appar från "Store" i menyn så står det bara och laddar och ingenting händer. Kan det vara Apple som felar och att det är någon tillfällig bugg för att appen är ny eller är det jag som måste göra något mer för att det ska fungera?
Citera
2016-12-25, 03:34
Medlem
själv sugen på apple tv då en vän har, och att ha upplägget i form av appar i separat box, har kört chromecast och fungerar numera väldigt bra , men trevligt även kunna styra allt med bara fjärr,
på tal om det, testa nya till atv4 och under den korta stunden gillar jag inte styrplattan, bökar mej hellre fram med "klick" som med den gamla kontrollen, nån som vet om det går att använda atv3 kontroll på nya atv4 ?
Citera
2016-12-25, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toru81
själv sugen på apple tv då en vän har, och att ha upplägget i form av appar i separat box, har kört chromecast och fungerar numera väldigt bra , men trevligt även kunna styra allt med bara fjärr,
på tal om det, testa nya till atv4 och under den korta stunden gillar jag inte styrplattan, bökar mej hellre fram med "klick" som med den gamla kontrollen, nån som vet om det går att använda atv3 kontroll på nya atv4 ?

Det är nog lite dumt att såga nåt bara efter en kort stunds testande, för man bör alltid ge det lite tid att förstå bli mer van. Då kan väldigt ofta det som först kändes ovant knasigt sämre, efter en tids träning och tillvänjning kännas smartare bättre smidigare.

Svaret på din fråga finner du i länken, tog 2 min att googla fram, men räkna med att du med den äldre fjärren kommer att missa en hel del funktionalitet som den nya har, som t ex söka med rösten med diktering och touchytan. Men har du sen en iPhone eller iPad så kan ju de funka som den nya fjärren med en gratisspel och då även kunna skriva in text med tangentborden.

https://support.apple.com/en-us/HT205329
Citera
2016-12-25, 10:20
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är nog lite dumt att såga nåt bara efter en kort stunds testande, för man bör alltid ge det lite tid att förstå bli mer van. Då kan väldigt ofta det som först kändes ovant knasigt sämre, efter en tids träning och tillvänjning kännas smartare bättre smidigare.

Svaret på din fråga finner du i länken, tog 2 min att googla fram, men räkna med att du med den äldre fjärren kommer att missa en hel del funktionalitet som den nya har, som t ex söka med rösten med diktering och touchytan. Men har du sen en iPhone eller iPad så kan ju de funka som den nya fjärren med en gratisspel och då även kunna skriva in text med tangentborden.

https://support.apple.com/en-us/HT205329
Kände likadant efter några dagar med nya ATV fjärren, men nu efter några månader är en magiskt bra. Det krävs en del att vänja sig vid touch och swipe istf klickande, men det går så mycket snabbare nu än innnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in