2015-12-22, 11:04
Medlem
KchefenLs avatar
hur i helvete tar man bort voiceover, jag vet hur man stänger av den men den sätter igång sig själv hela tiden! vad i helvete!
Citera
2015-12-22, 11:39
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Varför hålla på med en massa adaptrar och inte bara köpa en Chromecast audio för just ändamålet att lyssna på musik och sedan köra ATV för det andra.

Men om du vill ha ett par aktiva högtalare som fungerar med både mobil/dator och tv/playstation utan att behöva koppla om sladdar?
Citera
2015-12-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KchefenL
hur i helvete tar man bort voiceover, jag vet hur man stänger av den men den sätter igång sig själv hela tiden! vad i helvete!

Kolla om du lyckats aktivera nån snabbfunktion för VoiceOver.

Inställningar>Allmänt>Hjälpmedel.

Kolla i hela den menyn, inte bara att VoiceOver är av. Kanske du hittar nån inställning längre ner som t ex i Hjälpmedelsgenväg, där kan man aktivera VoiceOver.
Citera
2015-12-22, 23:26
Medlem
KchefenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Kolla om du lyckats aktivera nån snabbfunktion för VoiceOver.

Inställningar>Allmänt>Hjälpmedel.

Kolla i hela den menyn, inte bara att VoiceOver är av. Kanske du hittar nån inställning längre ner som t ex i Hjälpmedelsgenväg, där kan man aktivera VoiceOver.
Tack! du har precis räddat världen från Breivik! jag höll seriöst på att koka över. Det var inställt på en trippleklick genväg, en gång till den där jävla siri började sitt monotona hade jag tappat det.

Tack!
Citera
2015-12-23, 13:24
Medlem
systems avatar
Jag fick en ATV4 för några veckor sedan, men den har legat ouppackad på hyllan p.g.a. tidsbrist.

Installerade den för en stund sedan, och det mesta var smooth. Plugga in, svara på frågor om var man är och vad man vill ha för språk. Därefter frågade den om andra nödvändiga inställningar fanns på en iPhone eller iPad, och föreslog isåfall att jag startade blåtanden på någon av dessa för att automatiskt ställa in nätverk och lite annat. Toppenenkel lösning.

Sedan gick jag in i inställningarna och upptäckte att klockan gick fel för att den - av någon anledning - trodde jag satt någon annanstans än där jag sitter. En manuell inställning senare så var allt klart.

Så gott allt väl. Nu till vad jag inte gillar.

Att swipa (svajpa.. finns något svenskt bra ord?) på fjärren är bra. Men jag vill kunna ställa in riktningen. Nu känns den helt spegelvänd mot hur jag gör på telefon och dator. Kanske finns någon inställning jag missat. När jag swipar från höger till vänster vill ATV4 att jag går till vänster – jag vill tvärtom.

Fjärrkontrollen har en billig känsla tack vare den lilla ”knappen” som är klickbar och känns under ytan. Denna hårdvarumiss skulle Steve Jobs aldrig någonsin låtit passera. Jag hade däremot gärna sett att där fanns en yta som gjorde att man intuitivt kunde känna var på kontrollen mitt finger var någonstans. Olika friktionsområden kanske?

Sedan är väl det mesta som vanligt. Det funkar bra, liksom. Som jag förväntar mig.
Senast redigerad av system 2015-12-23 kl. 13:28.
Citera
2015-12-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag fick en ATV4 för några veckor sedan, men den har legat ouppackad på hyllan p.g.a. tidsbrist.

Installerade den för en stund sedan, och det mesta var smooth. Plugga in, svara på frågor om var man är och vad man vill ha för språk. Därefter frågade den om andra nödvändiga inställningar fanns på en iPhone eller iPad, och föreslog isåfall att jag startade blåtanden på någon av dessa för att automatiskt ställa in nätverk och lite annat. Toppenenkel lösning.

Sedan gick jag in i inställningarna och upptäckte att klockan gick fel för att den - av någon anledning - trodde jag satt någon annanstans än där jag sitter. En manuell inställning senare så var allt klart.

Så gott allt väl. Nu till vad jag inte gillar.

Att swipa (svajpa.. finns något svenskt bra ord?) på fjärren är bra. Men jag vill kunna ställa in riktningen. Nu känns den helt spegelvänd mot hur jag gör på telefon och dator. Kanske finns någon inställning jag missat. När jag swipar från höger till vänster vill ATV4 att jag går till vänster – jag vill tvärtom.

Fjärrkontrollen har en billig känsla tack vare den lilla ”knappen” som är klickbar och känns under ytan. Denna hårdvarumiss skulle Steve Jobs aldrig någonsin låtit passera. Jag hade däremot gärna sett att där fanns en yta som gjorde att man intuitivt kunde känna var på kontrollen mitt finger var någonstans. Olika friktionsområden kanske?

Sedan är väl det mesta som vanligt. Det funkar bra, liksom. Som jag förväntar mig.
Nånstans i inställningar tyckte jag mig se nån meny om fjärrkontrollen, där man även kunde kalibrera den. Kan minnas fel, men kika efter!
Senast redigerad av kalle-cola 2015-12-27 kl. 23:05.
Citera
2015-12-27, 22:29
Medlem
Har ett inte jättestort, men jävligt jobbigt problem.

När jag vill klicka upp en stream från telefon och använder mig av den lilla symbolen i spelaren går filmen igång på Apple-tvn i endast nån sekund, sen hoppar den ur igen!? Why!!

Men drar jag upp undermenyn på telefonen och väljer air play där och sen klickar play på filmen så fungerar det. Nån med samma problem?? Jäkligt irriterande. Samma fel med både youtube och Cmore-livesport.

I övrigt älskar jag den!
Citera
2015-12-28, 14:40
Medlem
Har en fråga som egentligen inte har direkt med apple tv att göra.
Fick en apple tv igår och har försökt ställa in så att jag kan se amerikanska netflix, hulu osv.
Jag använde mig av unotelly och följde instruktionerna på hemsidan och fick då fram hulu appen och även andra amerikanska appar.

Dock när jag försöker ladda ner hulu ber den mig logga in på mitt itunes konto och när jag gör detta så känner den igen mitt konto som icke amerikanskt dvs det går inte att ladda ner hulu appen.

Amerikanska netflix fungerar dock men där hade jag netflix appen redan installerad.

Finns det något sätt att få ner Hulu utan att behöva öppna ett amerikanskt itunes konto eller är det det enda sättet?
Citera
2015-12-28, 15:49
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle-cola
Nånstans i inställningar tyckte jag mig se nån meny om fjärrkontrollen, där man även kunde kalibrera den. Kan minnas fel, men kika efter!
Du tänker nog på känsligheten som kan ställas in – inga problem. Det jag ogillar är att då jag svajpar (nyord 2015) går det åt fel håll. Oftast. Men då jag i App Store väljer att läsa mer om vissa appar, ja då går det åt rätt håll. Märkligt. Men det går förhoppningsvis att fixa med nästa uppdatering.

Resten är hårdvarurelaterat – dåligt byggt, helt enkelt. I mitt tycke.
Citera
2015-12-29, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Du tänker nog på känsligheten som kan ställas in – inga problem. Det jag ogillar är att då jag svajpar (nyord 2015) går det åt fel håll. Oftast. Men då jag i App Store väljer att läsa mer om vissa appar, ja då går det åt rätt håll. Märkligt. Men det går förhoppningsvis att fixa med nästa uppdatering.

Resten är hårdvarurelaterat – dåligt byggt, helt enkelt. I mitt tycke.
Aaa så kan det vart.. sorry. Har inte samma problem, swajpandet fungerar bra här. Du känner inte igen mitt problem beskrivet 3 inlägg upp?
Citera
2015-12-29, 21:40
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Har du några slantar över så kan du köpa nya cambridge förstärkaren med digitala ingångar och inbyggd bra dac. Funderar själv på detta för att slippa kablar och problemet med hdmi utgång på at4 samt att man slipper att sätta på dacen när man ska lyssna på musik. Får se vad jag får för min dac och gamla förstärkare ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Ja, så får du koppla. Det är ju lite tråkigt med sån massa burkar, men bör fungera. Endast sista steget, D/A-omvandlingen påvekar hörbart ljudkvaliten, så satsa på en lite bättre burk där.

/capmac

Hej igen.

Har nu köpt aktiva monitorer, ATV4 och DAC-omvandlare. Jag hoppade över att köpa HDMI/Toslink-splitter och 2-Way Toslink Switch i detta steg bara för att egentligen kolla så att denna setup fungerar, innan jag köper resten.

Vissa grejer fungerar bra, men jag har lite märkliga problem.

Ljud från datorn och mobil via Airplay fungerar perfekt, jag kan höja och sänka ljudet på datorn, i iTunes och på mobilen. Ljud från digital-TVn fungerar bra, där höjer och sänker jag volymen på digitalboxens fjärrkontroll.

Nu till problemen: Ljud från Beamer (i OSX), ATV4 (tex. Netflix) och från Playstation är alla skithögt. Monitorerna står inställda på lägsta volym och då är volymen riktigt Hög från dessa källor. Här kommer ljudet från TVns Optical Audio out, det gör den ju för de andra källorna också men med Airplay och digital-tvn så har jag åtminstone möjligheten att sänka ljudet. Extra märkligt är att Beamer inte tar ljudet från datorns volym så som Airplay gör, utan istället står på "max" utan att kunna kontrolleras, så att säga.

Jag måste helt enkelt kunna kontrollera volymen på något sätt. Vad blir bästa lösning? Man vill ju helst göra det från soffan med en fjärrkontroll, är jag tvungen att köpa en förstärkare? Finns det förstärkare som kan kopplas till aktiva monitorer istället för vanliga högtalare? Jag har köpt ett par KRK Rokit 6 Gen 3. Måste jag skrota hela min plan och köpa ett "vanligt" hemmabio-system? Det vore trist, monitorerna är ju så jävla bra...

Tusen tack för hjälp.
Citera
2015-12-30, 19:32
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Glöm mina frågor. Gjorde lite research och gick och köpte en Cambridge CXN. Nu är allt helt perfekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in