Citat:
Ursprungligen postat av
bombayduck1
Har du några slantar över så kan du köpa nya cambridge förstärkaren med digitala ingångar och inbyggd bra dac. Funderar själv på detta för att slippa kablar och problemet med hdmi utgång på at4 samt att man slipper att sätta på dacen när man ska lyssna på musik. Får se vad jag får för min dac och gamla förstärkare ;-)
Citat:
Ursprungligen postat av
capmac
Ja, så får du koppla. Det är ju lite tråkigt med sån massa burkar, men bör fungera. Endast sista steget, D/A-omvandlingen påvekar hörbart ljudkvaliten, så satsa på en lite bättre burk där.
/capmac
Hej igen.
Har nu köpt aktiva monitorer, ATV4 och DAC-omvandlare. Jag hoppade över att köpa HDMI/Toslink-splitter och 2-Way Toslink Switch i detta steg bara för att egentligen kolla så att denna setup fungerar, innan jag köper resten.
Vissa grejer fungerar bra, men jag har lite märkliga problem.
Ljud från datorn och mobil via Airplay fungerar perfekt, jag kan höja och sänka ljudet på datorn, i iTunes och på mobilen. Ljud från digital-TVn fungerar bra, där höjer och sänker jag volymen på digitalboxens fjärrkontroll.
Nu till problemen: Ljud från Beamer (i OSX), ATV4 (tex. Netflix) och från Playstation är alla skithögt. Monitorerna står inställda på lägsta volym och då är volymen riktigt Hög från dessa källor. Här kommer ljudet från TVns Optical Audio out, det gör den ju för de andra källorna också men med Airplay och digital-tvn så har jag åtminstone möjligheten att sänka ljudet. Extra märkligt är att Beamer inte tar ljudet från datorns volym så som Airplay gör, utan istället står på "max" utan att kunna kontrolleras, så att säga.
Jag måste helt enkelt kunna kontrollera volymen på något sätt. Vad blir bästa lösning? Man vill ju helst göra det från soffan med en fjärrkontroll, är jag tvungen att köpa en förstärkare? Finns det förstärkare som kan kopplas till aktiva monitorer istället för vanliga högtalare? Jag har köpt ett par
KRK Rokit 6 Gen 3. Måste jag skrota hela min plan och köpa ett "vanligt" hemmabio-system? Det vore trist, monitorerna är ju så jävla bra...
Tusen tack för hjälp.