Citat:
Jag har bra dagar och jag har nattsvarta dagar, ibland flera i följd. Idag är en riktigt bra dag, vet inte varför, men man kanske inte heller bör ifrågasätta allt?
Ni snälla människor som svarat på mitt inlägg har gett mig en väldig massa perspektiv, kommer faktiskt ta flera dagar att smälta allt
Ni fick mig att hoppas lite mer på vad livet kan erbjuda och att kanske det finns en lösning för mig.
Om jag mår sämre återkommer jag, men för nu så tackar jag ödmjukt för eran tid och uppmärksamhet. Hoppas vi alla lever väl
Ni snälla människor som svarat på mitt inlägg har gett mig en väldig massa perspektiv, kommer faktiskt ta flera dagar att smälta allt
Ni fick mig att hoppas lite mer på vad livet kan erbjuda och att kanske det finns en lösning för mig.Om jag mår sämre återkommer jag, men för nu så tackar jag ödmjukt för eran tid och uppmärksamhet. Hoppas vi alla lever väl

Härligt att höra! Det är ju oerhört komplext detta om det ens låter sig förklaras över huvud taget. Jag känner väl igen beskrivningen av den där "tomhetskänslan" och dras själv med dylika problem. En läkare klassificerar bara ett beskrivet tillstånd enligt en diagnosmanual och samhället tenderar därför sluta sig till vissa införda begrepp, t ex depression, som förklarande sanningar, vilket är ett i raden av exempel på samtidsmänniskans fenomenala förvirring.
"Det rör sig antagligen om en depression" var det nån som skrev innan såg jag, som att det skulle ge en person ett svar på varför man överväger självmord. Man kan, vilket de flesta gör, låtsas att det förklarar ens situation, men om lidandet håller i sig eller återkommer över en längre tid oavsett hjälpande insatser (t ex psykofarmaka) och man är någorlunda insiktsfullt lagd kommer man se igenom illusionen det innebär att förklara det man upplever med ett diagnostiskt begrepp. Det är lite som att säga: du mår dåligt och orsaken till detta är att du mår dåligt. Tabletter hjälper som sagt många men vi som upptäcker att, fastän man kan råda bot på typiska symtom på t ex depression som orkeslöshet, apati, känslorubbningar osv med lämplig psykofarmaka, så tycks en mera djup känsla av tomhet bestå, vilken i sig är tillräcklig för att man helt enkelt inte känner att "fördelarna" med livet motiverar till att vilja fortsätta leva.
Naturligtvis kan en psykiatriker inte acceptera att en person som funderar på om man borde avsluta livet är frisk, varvid man sluter sig till att detta i sig självt implicerar nån form av neurokemisk obalans, så man fortsätter att testa olika läkemedel tills personen inte längre uppger att han funderar på självmord. Men tomhetskänslan är subtil och efter tillräcklig förvärvad erfarenhet av psykiatriker inser man hur otroligt dålig inblick de faktiskt har i "det inre lidandets väsen" och vilken fenomenal idioti deras profession faktiskt representerar, så som den är utformad i dagsläget. Grundproblematiken ligger i en övertro till de neurofysiologiska reduktionistiska principer som deras vetenskap vilar på. Övertro är dessvärre ett alltför milt uttryck i sammanhanget; dogm är ett lämpligare ordval. Man får betänka att bakom detta ligger inte bara en monumental yrkesstolthet samt stolthet över det egna vetenskapsområdet, utan även faktorer som vilka personlighetstyper yrket/forskningsdisciplinen attraherar, den genomgående grundliga bristen på ödmjukhet, det faktum att en djupare erfarenhet av inre lidande är ganska oförenlig med den enorma intellektuella insats det innebär att fullfölja grundutbildningen.
Det blev lite off topic kanske men syftet var att ge dig en inblick i hur verkligheten inom psykiatri-snurran är beskaffad. Jag känner igen det du beskriver och tycker det vore synd om det skulle ta dig 5 år att se igenom illusionen att "räddningen" finns i rätt medicin. Därmed inte sagt att tabletter inte kan utgöra ett komplement och jag rekommenderar inte att kategoriskt utesluta kontakt med vården, men din inre vilsenhet kan i slutändan bara du hitta ur, eftersom det vi pratar om är en ren inre företeelse man är rätt långt ifrån att kunna tillskriva sanna objektiva kvalitéer.
Den insikten gav mig hopp om livet!
Ensamhet kan botas och tomhet kan förhoppningsvis fyllas av något. Stress går att lära sig hantera och förvirring är en del av livet. Så, vad fan ska jag sitta och må dåligt för?