2015-11-03, 00:54
Medlem
Jag har drivit en simpel enskild firma under året för att sköta ekonomin runt min YouTube-kanal, jag har iprincip inga utgifter utöver lite utrustning då och då och funderade nu på om det är okej att köpa en ny mobil på företaget. Jag kommer självklart att använda den privat också men huvudorsaken till att jag behöver en ny är att min nuvarande har väldigt dålig batteritid och är extremt laggig och jag behöver kunna komma åt min mail, social media osv iprincip hela tiden för min YouTube kanal så det är nästan av den orsaken jag huvudsakligen vill skaffa en ny mobil, även om jag självklart kommer att använda den mycket privat.

Jag ringer/smsar inget på företaget så abbonemanget tänkte jag fortsätta betala privat.

Är det i detta fall okej att köpa den på företaget? Jag betalar ingen moms så kommer inte dra av momsen, men kan jag däremot köpa den på företaget så slipper jag ju skatta på dem pengarna.
Citera
2015-11-03, 01:29
Medlem
Har mycket svårt att föreställa mig att skatteverket skulle ifrågasätta att en företagare behöver en telefon.
Citera
2015-11-03, 02:32
Medlem
Antivalents avatar
Javisst varför inte. Varför kör du inte abbonemanget på firman också?
Citera
2015-11-03, 03:11
Medlem
Det torde vara grönt, och som sagt, du köper ju inte en telefon utan en datagrej, om du förstår hur jag menar så du borde kunna dra av trafiken också, sms/tele är ju nästan gratis men data är ju ändå rätt dyrt och tarvar abonnemang för att få ekonomi i det. Dubbelsim eller iaf ha två nummer, behålla din gamla som privattelefon, är nog klokt på många sätt.
Citera
2015-11-03, 11:32
Medlem
får man billigare mobil om man köper via företaget? då kan jag väl regga ett företag och köpa prylar billigare?
Citera
2015-11-03, 11:38
Medlem
Det är normalt helt lugnt, även att dra av fastpris-abbonemang, till och med även om en stor del av användandet är privat användande. Detta då skatteverket från fall/prejudikat kommit fram till att det är rimligt för egenföretagare att dra av detta då de har stora krav på tillgänglighet i allmänhet.

Har du relativt lite inkomster kanske du dock ska köpa något mera blygsamt än senaste iPhonen med ett dyrt premiumabbonemang, kan tänka mig att det finns potential för gnäll vid en granskning annars.
Citera
2015-11-03, 18:01
Medlem
Att köpa telefonen och bokföra inköpet på företaget men ha abonnemanget privat kan vara svårt att förklara vid kontroll. Däremot är det inte sällan billigare att ha ett abonnemang för privatpersoner istället för företagsabonnemang, det är i sig inget fel alls.
Citera
2015-11-03, 18:07
Medlem
Tack för svaren, låter som att det borde vara lugnt att köpa mobilen på företaget då. Orsaken till att jag inte vill ha abbonemanget där är att jag har ett 89krs studentabbonemang så tycker inte det känns nödvändigt att ta det på företaget, speciellt inte då jag iprincip aldrig ringer/smsar något relaterat till mitt företag.

Citat:
får man billigare mobil om man köper via företaget? då kan jag väl regga ett företag och köpa prylar billigare?
Mitt inköpspris blir inte billigare då jag inte betalar moms i mitt företag och därför inte heller kan dra av moms men däremot så blir det ju nästan halva priset för mig i slutändan. Köper jag en mobil för 5000 på företaget kostar det ju bara 5000 medan om jag köper det privat måste jag ju skatta nästan 50% först vilket betyder att jag i slutändan betalar nästan 10000.
Citera
2015-11-04, 21:48
Medlem
Om du inte använder telefonen i rörelsen finns det heller ingen egentlig möjlighet att låta företaget betala för vare sig telefon eller abonnemang. Att det däremot förmodligen "slinker igenom" kontroller är en annan sak, men då bör båda kostnaderna hamna på företaget.
Vad är det för verksamhet som inte är momspliktig förresten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in