• 1
  • 2
2015-11-04, 02:23
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Din tårtbit har vuxit, men inte relativt min. Det är detta som "Lönesänkarna" handlar om - löntagarnas procent av den växande tårtan krymper.
Jag var tydligen inte tillräckligt otrevlig för att du skulle tänka till, men din mentala tårt-konstruktion är alltså fullständigt bäng. Din tvådimensionella beskrivning av den här tårtan för tankarna till en historisk tid då din typ av gener med våldsam bestämdhet motsatte sig att jorden faktiskt inte var platt.

Tittar vi ur ett verkligt antal dimensioner har du nämligen inte ens bevisat att delarna har blivit större. Du har inte varit nära, inte försökt, inte börjat. Du har gissat fram en dum 2D-tårta.

Tips: fundera på vad som händer med utbud, marginalkostnader, priselastisiteter, etc, baserat enkom på fördelningen av konsumenternas kapital. Fundera sedan på hur detta påverkar faktisk rikedom, dvs hur det påverkar tårtbitens storlek i någon dimension eller om du så vill möjligheten att sälja tårtbiten för lite nyttigare mat. Är du lika nyliberalt trött som du verkar kan du med fördel börja vid några enkla extrempunkter.
Citera
2015-11-04, 02:47
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag var tydligen inte tillräckligt otrevlig för att du skulle tänka till, men din mentala tårt-konstruktion är alltså fullständigt bäng. Din tvådimensionella beskrivning av den här tårtan för tankarna till en historisk tid då din typ av gener med våldsam bestämdhet motsatte sig att jorden faktiskt inte var platt.

Tittar vi ur ett verkligt antal dimensioner har du nämligen inte ens bevisat att delarna har blivit större. Du har inte varit nära, inte försökt, inte börjat. Du har gissat fram en dum 2D-tårta.

Tips: fundera på vad som händer med utbud, marginalkostnader, priselastisiteter, etc, baserat enkom på fördelningen av konsumenternas kapital. Fundera sedan på hur detta påverkar faktisk rikedom, dvs hur det påverkar tårtbitens storlek i någon dimension eller om du så vill möjligheten att sälja tårtbiten för lite nyttigare mat. Är du lika nyliberalt trött som du verkar kan du med fördel börja vid några enkla extrempunkter.
Nu verkar ekonomifakta strejka så jag kan inte klicka på den, men någon länkade ju statistik på ökade reallöner (annars kan man kolla SCB). Det är klart att det inte helt dödar diskussionen, men jag tycker nog att det skiftar bevisbördan till de som påstår att "tårtan" inte har blivit större på något meningsfullt sätt.

Jag förstår inte riktigt varför jag ska fundera på priselasticiteter eller några andra av de variabler som du föreslår. De är möjligen intressanta i en generell jämviktsanalys, men vi kan ju direkt observera en ökad köpkraft utan att smälla upp någon modell. Eller är det här något slags positional good-argument?
Citera
2015-11-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är för att lånebördan ökat. Finns inget land i Europa där befolkningen är så skuldsatt av privat/bolån som i Sverige. Lätt att konsumera, när pengarna inte är ens egna.

I helgen var det 200 000 besökare på Liseberg. Kan just undra hur många av dessa som betalade med egna pengar. Några nya SMS-lån kanske?
Citera
2015-11-04, 21:39
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Gromph påstår att reallönerna har ökat sedan 1996. Svenskarna har blivit mer produktiva. Ja kanske, och stressar som fan av samma anledning. Den offentliga sektorns kraftiga nedskärningar i personal på 90-talet, har den privata marknaden verkligen lyckats suga upp denna arbetskraft och ge dem HELTIDSARBETE för HELTIDSARBETE? Vete fan och jag skulle förvånas om den offentliga sektorn gått tillbaka till att ha anställt lika många som blev av med jobben då. Samtidigt har massinvandringen ställt till med storskalugt slöseri. Och hur ser framtiden ut? Krisen sedan 2007/2008 har aldrig lösts. Jag är DJÄVLIGT skeptisk till en faktiskt positiv utveckling sedan 1996.
Du behöver inte ta honom på allvar. Han är blott en användare här som inte har många rätt. Han verkar dock tycka det är kul med ekonomi, vilket ju är positivt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in