2015-11-02, 20:59
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Hej!

Överallt ser man att folk är så överbelånade och skuldsatta med miljoner. Men hur kan man vara det? Mina båda föräldrar har verkligen inte några toppjobb, men de levde sparsamt och satte undan 20 000 varje månad till amortering och några tusenlappar till sparande samt räntekostnader. Och nu på 15 år har de amorterat bort drygt hela bostaden på 4 miljoner i Stockholm. Är inte detta normen? finns det något annat sätt att leva? Känns som vanligt vett. Men tydligen inte då de flesta är skuldsatta hela livet?
Citera
2015-11-02, 21:10
Medlem
Varenda medelsvensson har ju skaffat lån ända upp till halsen pga den låga räntan, hoppas det blir en chockhöjning snart.
Citera
2015-11-02, 21:14
Medlem
GanjaFarfars avatar
Det tråkiga är ju att man knappt tjänar någonting på att amortera på sina lån snabbt så länge ens pension räcker till i slutändan.
Så man kan ju leva lyxliv med nya bilar vartannat år och en fin villa fast man kanske bara tjänar 30k i månaden.
Citera
2015-11-02, 21:16
Medlem
Superstefans avatar
Skrev precis ett lämpligt inlägg om just detta i en annan tråd:
Citat:
Det finns två huvudtyper av personer som inte amorterar:

1. De som tagit ett större lån än de borde, "passar på när räntan är låg", och därför inte har råd att amortera alls eller särskilt mycket. Dessa sitter potentiellt i skiten om (när) räntan stiger. Om bostadsbubblan spricker kan det bli knepigt att byta bostad för dessa.

2. De som hellre investerar amorteringspengarna någon annanstans, och som på grund av avkastning/värdeökning gör en ekonomisk vinst jämfört med minskade ränteutgifter efter amortering. Dessa kan vid behov använda sina investerade pengar till att betala av en klumpsumma på lånet om räntan stiger, och sitter därmed inte i skiten.

Att investera i aktier innebär såklart en risk i sig, men en ränta på 1-1,5 % är det inte särskilt svårt att överträffa på börsen. Skulle räntan stiga till 5-6 % skulle folk vara betydligt mindre riskbenägna, dvs. mer amorteringsbenägna.

Angående att man bara "hyr huset från banken" så tror jag många skiter i detta faktum. Så länge det är billigare än alternativet - dvs. att hyra från en hyresvärd - så ser folk inget problem i det. Ska man ändå sitta i någons knä kan det lika väl vara bankens. Med ökande bopriser har man i slutändan en nettoförmögenhet.

Att många inte tänker på att räntan kan stiga eller bopriserna sjunka är sant. Kommer bli spännande att se rubrikerna i tidningarna när endera/båda av dessa händer.
(FB) Bolån i Sverige - enbart betala ränta?
Citera
2015-11-02, 21:17
Bannlyst
Jag har svårt att förstå hur folk ens kan få ett lån när dom redan har 50 st och dessutom inget jobb. Hur fan är det möjligt
Citera
2015-11-02, 21:17
Medlem
Senapstjuvens avatar
Det kanske kommer som en chock för dig och i så fall ber jag om ursäkt, men människor är idioter. Evolutionen har i princip stannat eftersom vi numera tar hand om alla. Jag kan inte med gott samvete påstå att det är fel, med vissa undantag, men samtidigt ser jag problemet med det och eftersom dumma människor av någon anledning tycks föröka sig mer än vad smarta människor gör så går det inte heller åt rätt håll utan vi kommer fortsätta bli genomsnittligt dummare.
Citera
2015-11-02, 21:18
Medlem
urlyckligs avatar
Det beror på att hela världen är skuldsatt. Det finns ett skuldrace där många känner att den som vågar låna mest vinner.
Citera
2015-11-02, 21:21
Medlem
cacas avatar
Många belånar sig för köpa saker man egentligen inte behöver för att imponera på andra människor som egentligen inte bryr sig om dig eller vad du gör.
Citera
2015-11-02, 21:36
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunslinger77
Varenda medelsvensson har ju skaffat lån ända upp till halsen pga den låga räntan, hoppas det blir en chockhöjning snart.

Så du tror inte det kommer påverka din egen ekonomi på något sätt?
Arbetslöshet, högre skatter, företag som går omkull?

Sist det hände sjönk kronan som en sten.... vilket gjorde att du fick betala mer för allt som som köptes i andra valutor.
Citera
2015-11-02, 21:46
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Så du tror inte det kommer påverka din egen ekonomi på något sätt?
Arbetslöshet, högre skatter, företag som går omkull?

Sist det hände sjönk kronan som en sten.... vilket gjorde att du fick betala mer för allt som som köptes i andra valutor.
Därför borde man ha utländska aktier, guld, eller annat investerat i. Det har iallafall jag. Man bör ha en buffert man kan klarar sig på en par år undanstoppat.

Sen att skatterna är så sinnessjukt höga i det här landet är inte friskt på något sätt. Ser hur hårt arbetande människor skattas långt över 50% när man slår ut på allt. En platt skatt på 25-30% vore väl optimalt, rättvist och bra?
Citera
2015-11-02, 22:01
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Hej!

Överallt ser man att folk är så överbelånade och skuldsatta med miljoner. Men hur kan man vara det? Mina båda föräldrar har verkligen inte några toppjobb, men de levde sparsamt och satte undan 20 000 varje månad till amortering och några tusenlappar till sparande samt räntekostnader. Och nu på 15 år har de amorterat bort drygt hela bostaden på 4 miljoner i Stockholm. Är inte detta normen? finns det något annat sätt att leva? Känns som vanligt vett. Men tydligen inte då de flesta är skuldsatta hela livet?

Förr i tiden var det norm att betala av på lånet för räntan var högre, tänk svenskt 50-70-tal. I dag är räntan mycket låg och då blir mönstret bland konsumenten (bankkunden) att betala på längre sikt och konsumera pengarna. Det är förmodligen en fördel för Sverige om folk konsumerar istället för att betala av till banken. Likaså finns ingen speciell ränta på banken för de som sparar så nyttan av att spara är inte så hög.

Sen har vi en social faktor där pengar på banken för ansågs vara viktigt, en social markör. Idag prioriteras annat. 20tusen i månaden kunde gått till annat, men du är väl vinnaren för du kommer ärva en bostad som är avbetalad men det kanske är många som ska dela på 4 milj-bostaden.
Citera
2015-11-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Hej!

Jag kommer vara skuldsatt med miljoner hela mitt liv och inte har jag amorterat många kronor. Belånade 100% när jag köpte min första lägenhet, amorterade kanske 30 000. Lånade mer när värdet på lyan steg och unnade mig saker, en långresa på flera månader bland annat. Men tyvärr för alla prussiluskor så har det varit en väldigt lönsam affär, har ett övervärde på cirka 1,3 miljoner idag. Ät gärna nudlar ni, jag har inget behov av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in