Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-02, 18:39
  #1
Medlem
Hur i helvete tänker regeringen när det är dyrare att åka tåg än att åka bil?

Jag betalade just 800 kr för en resa till flickvän. Jag är student.. Ja menar.. Va fan?

Nu är hela min budget förstörd för den här månaden. Hur kan detta vara humant?

Varför är inte tågen billigare än att åka till exempel bil? Vad tycker ni andra om detta? Kan man söka nåt bidrag som täcker detta? Kan man göra nåt för att påverka?
Citera
2015-11-02, 18:41
  #2
Medlem
Vilken sträcka boka du? För just nu har dom kampanj till studenter med biljetter för 195:- i andra klass och 295:- i första klass. Om du har Mecenat.
Citera
2015-11-02, 18:41
  #3
Medlem
Itons avatar
vet inte vad man kan tänkas göra men jag håller med dig. Svenska tågpriser är hutlöst dyra!
Citera
2015-11-02, 18:42
  #4
Medlem
Betteroffalones avatar
Oftast billigare att använda bilen.
Citera
2015-11-02, 18:44
  #5
Medlem
SJ kör ju stenhårt på billiga priser om man bokar 3-4 veckor i förväg och sen kraftigt höjda priser ju närmare i tiden man bokar.

Att boka dagen innan är rent vansinne, då ligger priset på minst det dubbla.

Så boka istället buss eller flyg om du är ute i sista minuten.
Citera
2015-11-02, 18:53
  #6
Medlem
Två polare tog hyrbil från Stockholm till Göteborg i helgen, drog in 2 pers från skjussgruppen på facebook som pröjsa 400 kr var ner till Gbg. Kom undan billigare än 2 biljetter T/R Stockholm - Göteborg.

SJ är röva om man ska göra nått spontant.
Citera
2015-11-02, 18:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
SJ kör ju stenhårt på billiga priser om man bokar 3-4 veckor i förväg och sen kraftigt höjda priser ju närmare i tiden man bokar.

Att boka dagen innan är rent vansinne, då ligger priset på minst det dubbla.

Så boka istället buss eller flyg om du är ute i sista minuten.

Stämmer inte. Studenter och pensionärer kan boka en resa i sista minuten ( 24 timmar innan ) för det absolut billigaste priset.
Citera
2015-11-02, 19:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
Hur i helvete tänker regeringen när det är dyrare att åka tåg än att åka bil?

Jag betalade just 800 kr för en resa till flickvän. Jag är student.. Ja menar.. Va fan?

Nu är hela min budget förstörd för den här månaden. Hur kan detta vara humant?

Varför är inte tågen billigare än att åka till exempel bil? Vad tycker ni andra om detta? Kan man söka nåt bidrag som täcker detta? Kan man göra nåt för att påverka?

Tåg är dyrt. Sverige är för glest befolkat för att det skall gå att få ekonomi i tågtrafik. Varför skulle tåg nödvändigtvis vara billigare än att åka i egen bil?

Bryr du dig om vad det kostar så går det att åka buss? Bidrag för att åka tåg till flickvännen? Varför inte ta ett extra jobb några kvällar i veckan?
Citera
2015-11-02, 19:16
  #9
Medlem
Incognitons avatar
Hur motiveras prishöjningarna av SJ?

I våras kostade det runt 190 kr Göteborg-Helsingborg (En sträcka jag råkar trafikera), samma sträcka med Öresundståg gick på 250 kr.

Nu kostar det istället 220 kr med SJ och 300 kr med Öresundståg.

För jävligt...
Citera
2015-11-02, 19:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
Horregeringen använder statliga bolag för att finansiera sitt genomförande av det nya, spännande, mångkulturella Sverige! Det är bara att tacka och ta emot! Tack för att ni valde Sverige för det här projektet!

Skitsnack. Det har alltid varit dyrt att resa med SJ. Kom med något konstruktivt istället.

Ett tips är att köpa biljetter så tidigt som möjligt (helst en månad innan resan) och undvik populära tider (högtider, söndag, fredag eller runt lunch/ tidig eftermiddag).
Citera
2015-11-02, 19:22
  #11
Medlem
Först och främst är det inte billigare att transportera studenter än direktörer. Klart att det är billigare att åka tåg än bil men billigast brukar vara buss eller flyg om det är längre sträckor. Använd dig av de rabatter som finns så blir det lägre pris och boka tidigt eller sent.
Citera
2015-11-02, 19:26
  #12
Avstängd
Henrik.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberdeen
Skitsnack. Det har alltid varit dyrt att resa med SJ. Kom med något konstruktivt istället.

Ett tips är att köpa biljetter så tidigt som möjligt (helst en månad innan resan) och undvik populära tider (högtider, söndag, fredag eller runt lunch/ tidig eftermiddag).

Instämmer. Alltså köp inte biljetten dagen före ni skall åka, då lovar jag er att det blir dyrt. Köp biljetten helst en månad tidigare.
Citera
  • 1
  • 2
sj

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback