2015-11-02, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incogniton
Hur motiveras prishöjningarna av SJ?

I våras kostade det runt 190 kr Göteborg-Helsingborg (En sträcka jag råkar trafikera), samma sträcka med Öresundståg gick på 250 kr.

Nu kostar det istället 220 kr med SJ och 300 kr med Öresundståg.

För jävligt...
SJ tar olika betalt för olika avgångar och dagar samt när du bokar. I somras åkte jag t/r Lund-Stockholm för 650 kr i 1:a klass bokad mer än 2 dagar i förväg.
Citera
2015-11-02, 20:08
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Jag åker privattåg. Mycket billigare.

Minns när jag första gången tog ett SJ tåg...fick betala 210 kr för 10 mil! Seriöst! Kunde fan ta bilen!

Sedan där efter tar jag privattåg som inte är statliga. 100 kr för 10 mil. Känns OK!

Och här klagar folk att privatiseringar är dåligt. Varför tror du att folk vill privatisera? Jo, för det blir billigare och skapar fler jobb. Stefan Löfven skapar inga jobb - Folket gör det.
Citera
2015-11-02, 20:12
Moderator
Siegfrids avatar
Politik - Inrikes --> Sverige
/Moderator
Citera
2015-11-02, 20:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullan
1. Hur i helvete tänker regeringen när det är dyrare att åka tåg än att åka bil?

2. Jag betalade just 800 kr för en resa till flickvän. Jag är student.. Ja menar.. Va fan?

3. Nu är hela min budget förstörd för den här månaden. Hur kan detta vara humant?

4. Varför är inte tågen billigare än att åka till exempel bil? Vad tycker ni andra om detta? 5. Kan man söka nåt bidrag som täcker detta? 6. Kan man göra nåt för att påverka?

1. Tåg är billigare än bil i allt utom undantagsfall.

2. Låt din flickvän resa till dig. Ditt val att studera.

3. Skaffa dig ett jobb eller skär ner utgifterna.

4. Det är tågen. Bil är det dyraste transportsättet i Sverige.

5. Du menar resebidrag för att besöka din flickvän? Nein.

6. Skriv till riksdagspolitiker eller bli en själv.
Citera
2015-11-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberdeen
Skitsnack. Det har alltid varit dyrt att resa med SJ. Kom med något konstruktivt istället.

Ett tips är att köpa biljetter så tidigt som möjligt (helst en månad innan resan) och undvik populära tider (högtider, söndag, fredag eller runt lunch/ tidig eftermiddag).
http://nyheteridag.se/superhyckleriet-sa-dranerar-de-rodgrona-krisande-sj-pa-otroliga-17-miljarder/

Förnekar du detta, röstar på MP, och förväntar dig bättre och billigare tågresor som går i tid framgent?
Citera
2015-11-02, 20:28
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Hur i helvete tänker regeringen när det är dyrare att åka tåg än att åka bil?

Jag betalade just 800 kr för en resa till flickvän. Jag är student.. Ja menar.. Va fan?

Nu är hela min budget förstörd för den här månaden. Hur kan detta vara humant?

Varför är inte tågen billigare än att åka till exempel bil? Vad tycker ni andra om detta? Kan man söka nåt bidrag som täcker detta? Kan man göra nåt för att påverka?

Du skulle inte kunna tänka dig att berätta vilken sträcka du tänkte åka, vid vilken tid och i hur god tid du bokade. Tåg nu för tiden är som flyg, vill du åka Fredag eftermiddag på en populär sträcka blir det dyrt, mitt i veckan mitt på dagen kan bli betydligt billigare
Citera
2015-11-02, 20:41
Medlem
bockyboats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
SJ kör ju stenhårt på billiga priser om man bokar 3-4 veckor i förväg och sen kraftigt höjda priser ju närmare i tiden man bokar.

Att boka dagen innan är rent vansinne, då ligger priset på minst det dubbla.

Så boka istället buss eller flyg om du är ute i sista minuten.

Anledningen till att priserna ökar ju närmare avfärd, är ju att allt fler har klickat på resorna och därmed registreras det och efterfrågan/pris ökar. Inte konstigare än så.

Fler borde därför medveten undvika att klicka på resorna, så kan inte priset höjas lika mycket.
Citera
2015-11-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Stämmer inte. Studenter och pensionärer kan boka en resa i sista minuten ( 24 timmar innan ) för det absolut billigaste priset.

Visst och det billigaste priset var då 800 kr...
Citera
2015-11-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bockyboat
Anledningen till att priserna ökar ju närmare avfärd, är ju att allt fler har klickat på resorna och därmed registreras det och efterfrågan/pris ökar. Inte konstigare än så.

Fler borde därför medveten undvika att klicka på resorna, så kan inte priset höjas lika mycket.

Nej, det är inte efterfrågan som styr. Jag har flera ggr åkt med nästan halvtomma tåg där tågpriserna var skyhöga. Det är nästintill enbart tiden som spelar roll. Ju senare du bokar desto dyrare.

Sen kan priserna variera mellan olika turer, men tittar man på prisbilden 3 veckor innan och 2 dagar innan på samma resa är det mycket tydligt. Man straffas för att man bokar resan sent. Priset blir dubbelt upp och ofta ännu mer.

Följaktligen, bokar du resan 3 veckor innan kan du komma undan med 195-300 kr för resan, men sedan kan samma resa kosta 500-1300 kr om du bokar 1-2 dagar innan.

Edit: Till viss del kan jag förstå prissättningen. Ofta hanterar man antalet passagerare på en tur med att flexibel öka eller minska antalet vagnar, vilket kräver en viss planering i förtid. Men det jag reagerar mot är den extrema skillnaden i pris som man möts av.
Citera
2015-11-02, 20:58
Medlem
bockyboats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Nej, det är inte efterfrågan som styr. Jag har flera ggr åkt med nästan halvtomma tåg där tågpriserna var skyhöga. Det är nästintill enbart tiden som spelar roll. Ju senare du bokar desto dyrare.

Sen kan priserna variera mellan olika turer, men tittar man på prisbilden 3 veckor innan och 2 dagar innan på samma resa är det mycket tydligt. Man straffas för att man bokar resan sent. Priset blir dubbelt upp och ofta ännu mer.

Följaktligen, bokar du resan 3 veckor innan kan du komma undan med 195-300 kr för resan, men sedan kan samma resa kosta 500-1300 kr om du bokar 1-2 dagar innan.

Edit: Till viss del kan jag förstå prissättningen. Ofta hanterar man antalet passagerare på en tur med att flexibel öka eller minska antalet vagnar, vilket kräver en viss planering i förtid. Men det jag reagerar mot är den extrema skillnaden i pris som man möts av.

Inte efterfrågan som i att det är många som reser med detta tåg, utan efterfrågan som i att många har klickat på resan online - en väsentlig skillnad. SJ-personal har själva (råkat?) avslöja för mig att det är exakt på detta vis priserna ökar.
Citera
2015-11-02, 20:59
Medlem
gr0gs avatar
Citat:
Hur i helvete tänker regeringen när det är dyrare att åka tåg än att åka bil?

Jag betalade just 800 kr för en resa till flickvän. Jag är student.. Ja menar.. Va fan?

Nu är hela min budget förstörd för den här månaden. Hur kan detta vara humant?

Varför är inte tågen billigare än att åka till exempel bil? Vad tycker ni andra om detta? Kan man söka nåt bidrag som täcker detta? Kan man göra nåt för att påverka?

Regeringen skiter fullständigt i såna som dig, och på ett vis med rätta. Låt mig utveckla;

1. Du borde ha råd att en månad ha en extra utgift på 800:-. Att du själv saknar förmåga att få ihop en sån struntsumma är i sig ett argument för att du inte borde bli curlad i ännu större utsträckning.

2. Andra människor är inte här för din skull. Att de vill ha betalt för att arbeta är självklart. Det vill nog du också, eller tänke du volontärarbeta efter att du är klar med din utbildning?

3. Tåg är mycket billigare än att ta bilen. Om du nu inte fått en el bil av någon godhjärtad människa. Och att samma människa betalar din försäkring.

4. Om det är billigare att ta bilen, gör det.

Om du bokar din resa i god tid så är det väldigt billigt. Jag bokade precis själv en resa till jul, 140 mil tur & retur för en tusenlapp. Jag rekomenderar dig att gå ut på gatan och suga en kuk eller två, beroende på hur skicklig du är så tjänar du ihop till en resa och ett par cheeseburgare på under en timme. Lycka till!

Ps
Det är mer skämmigt att skapa en grin-tråd på flashback om hur oduglig du är än att snaska lite kotte.
Ds
Citera
2015-11-02, 21:51
Medlem
90 dagar innan kan man boka en resa tidigast och som billigast då. Ju närmare avresedatum man kommer desto dyrare. Hur svårt ska det vara att fatta? Köper jag en sj biljett från gbg - stockholm imorgon kommer det kosta skjortan jämfört med om jag handlade denna för 3v sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in