2015-11-02, 18:13
Medlem
Tjenare !

Idag kom jag ver en zippo tndare som jag har lite frgor om.
P zippons framsida str det " vietnam 64-65 quang tri" + en bild p frihetsgudinnan. P baksidan str det " dont tell me about vietnam because I've already been there".
Jag har skt lite p google och zippon ser exakt ut som en av zippos vietnamns serie.
Den har bde stmpel p undersidan av den och p sidan av metallen nr man drar ur den ur "hlstret".
(svrt att frklara men dr alla zippos har stmplar)

Frgan jag d stller r tror ni den kan vara kta?
Vad r den vrd om den skulle vara kta?

Svar uppskattas
Citera
2015-11-02, 19:22
Medlem
Strychnos avatar
Om du skriver vad det str p undersidan(stmplingen) av zippon s kan det ofta g att uttyda exakt nr den r tillverkad, hur man uttyder det kommer jag inte ihg, men det r nog inte svrt att googla fram, om ingen zipponnare svarar i trden.

(Zippos r mrkta olika fr varje rtal/mnad etc)
Citera
2015-11-02, 20:30
Medlem
P undersidan s str det: PAT. 2517191
Sen s r det ven 2 punkter p varje sida av texten Zippo om det har ngon betydelse.
Jag sg en bild p google dr den person hade samma Pat nr, han pstr att de zippos som har det r ifrn 1953 -1955.

Sg att det stog p en annan sida nu att Pat nr 2517191 var imellan 1953 till 1967. Vet inte vilken man ska lita p..
Senast redigerad av motor12 2015-11-02 kl. 20:37.
Citera
2015-11-02, 20:41
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motor12
P undersidan s str det: PAT. 2517191
Sen s r det ven 2 punkter p varje sida av texten Zippo om det har ngon betydelse.
Jag sg en bild p google dr den person hade samma Pat nr, han pstr att de zippos som har det r ifrn 1953 -1955.

Sg att det stog p en annan sida nu att Pat nr 2517191 var imellan 1953 till 1967. Vet inte vilken man ska lita p..

D r din Zippo frn ret 1963, punkterna r viktiga och avsljar rtalet.
http://zippo.blob.core.windows.net/i...CodeBigger.png

Vad den r vrd vet jag dock inte.

Edit: Snubblade ver den hr sidan som kan vara av intresse.
http://vietnam.zippo.free.fr/fake.htm
Senast redigerad av Strychno 2015-11-02 kl. 20:45.
Citera
2015-11-02, 21:07
Medlem
Tack s mycket fr infon

Jag gick in och kollade lite p sidan och jmfrde med min zippo, och jag sg inget som tydde p att den skulle vara fake.

Ingen annan person som skulle kunna uppskatta ett vrde?
Citera
2015-11-27, 20:16
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motor12
Tack s mycket fr infon

Jag gick in och kollade lite p sidan och jmfrde med min zippo, och jag sg inget som tydde p att den skulle vara fake.

Ingen annan person som skulle kunna uppskatta ett vrde?

Vad ngon r villig att betala? En tusenlapp p sin absoluta hjd? Finns ju mngder med ldre zippoz att kpa, ven nya, ingen bristvara. Den som vill betala fr din har skert en personlig investering i vietnam kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in