2015-11-02, 18:13
Medlem
Tjenare !

Idag kom jag över en zippo tändare som jag har lite frågor om.
På zippons framsida står det " vietnam 64-65 quang tri" + en bild på frihetsgudinnan. På baksidan står det " dont tell me about vietnam because I've already been there".
Jag har sökt lite på google och zippon ser exakt ut som en av zippos vietnamns serie.
Den har både stämpel på undersidan av den och på sidan av metallen när man drar ur den ur "hölstret".
(svårt att förklara men där alla zippos har stämplar)

Frågan jag då ställer är tror ni den kan vara äkta?
Vad är den värd om den skulle vara äkta?

Svar uppskattas
Citera
2015-11-02, 19:22
Medlem
Strychnos avatar
Om du skriver vad det står på undersidan(stämplingen) av zippon så kan det ofta gå att uttyda exakt när den är tillverkad, hur man uttyder det kommer jag inte ihåg, men det är nog inte svårt att googla fram, om ingen zippoännare svarar i tråden.

(Zippos är märkta olika för varje årtal/månad etc)
Citera
2015-11-02, 20:30
Medlem
På undersidan så står det: PAT. 2517191
Sen så är det även 2 punkter på varje sida av texten Zippo om det har någon betydelse.
Jag såg en bild på google där den person hade samma Pat nr, han påstår att de zippos som har det är ifrån 1953 -1955.

Såg att det stog på en annan sida nu att Pat nr 2517191 var imellan 1953 till 1967. Vet inte vilken man ska lita på..
Senast redigerad av motor12 2015-11-02 kl. 20:37.
Citera
2015-11-02, 20:41
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motor12
På undersidan så står det: PAT. 2517191
Sen så är det även 2 punkter på varje sida av texten Zippo om det har någon betydelse.
Jag såg en bild på google där den person hade samma Pat nr, han påstår att de zippos som har det är ifrån 1953 -1955.

Såg att det stog på en annan sida nu att Pat nr 2517191 var imellan 1953 till 1967. Vet inte vilken man ska lita på..

Då är din Zippo från året 1963, punkterna är viktiga och avslöjar årtalet.
http://zippo.blob.core.windows.net/i...CodeBigger.png

Vad den är värd vet jag dock inte.

Edit: Snubblade över den här sidan som kan vara av intresse.
http://vietnam.zippo.free.fr/fake.htm
Senast redigerad av Strychno 2015-11-02 kl. 20:45.
Citera
2015-11-02, 21:07
Medlem
Tack så mycket för infon

Jag gick in och kollade lite på sidan och jämförde med min zippo, och jag såg inget som tydde på att den skulle vara fake.

Ingen annan person som skulle kunna uppskatta ett värde?
Citera
2015-11-27, 20:16
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motor12
Tack så mycket för infon

Jag gick in och kollade lite på sidan och jämförde med min zippo, och jag såg inget som tydde på att den skulle vara fake.

Ingen annan person som skulle kunna uppskatta ett värde?

Vad någon är villig att betala? En tusenlapp på sin absoluta höjd? Finns ju mängder med äldre zippoz att köpa, även nya, ingen bristvara. Den som vill betala för din har säkert en personlig investering i vietnam kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in