• 1
  • 2
2015-11-02, 12:20
Medlem
MrMarios avatar
Journalisten Lars Lindström har tidigare drömskt fantiserat om den perfekta svenska mannen.
Han som tar ut pengar för att kunna ge tiggaren en sedel på fredag. Som alltid köper dagstidningen men aldrig nyfiket surfar in på "hatsajter".

Nu är Lars igång och drömmer igen. Försöker på något sätt "vädja" till den svenske mannen att anamma livsstilen som han själv fantiserat ihop;

Du ger leendes en tjuga till medmänniskan från Rumänien. Vid varje löning för du över pengar till Unicef, Amnesty och Greenpeace. Du känner dig som en världsförälder, du oroar dig för mänskliga rättigheter och för naturen. Du bråkar aldrig mot makten, ifrågasätter aldrig facket, tar alltid ut pappaledighet och du har cementerad värdegrund som gör att du alltid är resistent mot främlingsfientliga partier.

Detta är alltså journalistens drömfigur av den svenske mannen. Feminist, toffelhjälte, antirasist och med ett gnagande oro för medmänniskor och natur. Hur väl stämmer Lars drömkille överens med gemene svensk man?

http://www.expressen.se/kronikorer/l...m-kanner-till/
Senast redigerad av MrMario 2015-11-02 kl. 12:36.
Citera
2015-11-02, 12:27
Medlem
Ankdammsmans avatar
Herregud.......detta är ju närmast pårökt. Eller är det en inlämningsuppgift i mellanstadiet?

Detta är faktiskt så parodiskt uselt att till och med andra journalister borde reagera, om inte annat så för den fruktansvärda stilistikens skull. Nån som vet om det trendar på Twitter?
Citera
2015-11-02, 12:42
Medlem
wtf? är det någon sorts skruvad ironi? Fantastiskt feltänkt på en mängd olika sätt.
Citera
2015-11-02, 12:42
Medlem
warfighters avatar
Ironi. Är det ett helt okänt begrepp för er?
Citera
2015-11-02, 12:46
Medlem
Om det ska föreställa ironi så är det så dåligt genomfört att det ändå inte kommer att fungera. Och vad skulle måltavlan vara? - jag antar att snälle Lars inte är ute efter att angripa velourmannen?
Citera
2015-11-02, 12:51
Medlem
telefonforsaljarens avatar
Samtidigt slår till och med feminister tillbaka och vill ha en riktig karl. En karl som kan checka och byta olja på bilen. En karl som inte vänder sig till en bilverkstad när däck ska bytas och personligen gråter om det blir punktering ute i vildmarken Vad ska hen ta sig till. Får inte ens täckning på mobilen. Vars är min havremjölk.

Jag tror inte ens Lindström är ironisk. Undra hur många ute i Täby som gått in på hatsajter nu när Täby fått ett transistboende Vågar hen låta sin dotter vara ute nu efter mörkrets inbrott. Kom hem klockan 18:00 pronto.
Citera
2015-11-02, 13:08
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Ironi. Är det ett helt okänt begrepp för er?

Du är uppenbarligen inte bekant med Lars Lindströms journalistik. Jag kan sätta en större summa pengar på att det här inte är ironi.

(Om det istället är ett konstprojekt där hela Lars Lindström-identiteten är en parodi är jag beredd att både betala ut pengarna och utnämna det till årets verk.)
Citera
2015-11-02, 13:12
Medlem
Men jisses det är ju en krönika. Lite distans kanske?
Citera
2015-11-02, 13:15
Medlem
Lars Lindström fick en gång en neurotisk attack på bussen när han tyckte sig höra en kille säga att han inte var feminist (återberättat i en LL-krönika).

Nej, jag kan inte se att det här är ironi.
Citera
2015-11-02, 13:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Hade jag läst den där texten utan att veta vem som var författare hade jag tagit den för ironi och skrattat gott. För man ska ju lära sina medmänniskor att göra rätt, och inte bara vika undan för allt (som t ex när man möter tre i bredd som tar upp trottoaren).

Hjälpa kan man göra när det verkligen behövs, men om alla vet att det finns någon betalar för dem i snabbköpskön om de glömt plånboken, så kommer snart alla att ha "glömt" plånboken.

Men nu är det Lindström som skrivit och då är det väl inte ironi. Oerhört märklig livsfilosofi.
Citera
2015-11-02, 13:46
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Lars Lindström fick en gång en neurotisk attack på bussen när han tyckte sig höra en kille säga att han inte var feminist (återberättat i en LL-krönika).

Nej, jag kan inte se att det här är ironi.

Ja, verkar som att dessa krönikor utgör nån sorts självterapi efter den traumatiska upplevelsen på bussen. Lars har länge fantiserat om att alla svenska män runt honom är MP-röstande södermalmshippsters med gnagande oro i magen. Att de SD-röstande karlarna är spöken från långt-bort-i-stan (egentligen icke-existerande). Men nu är det ju så att många är riktiga karlar också, vilket traumatiserar Lars
Citera
2015-11-02, 13:52
Medlem
Skriuws avatar
En myspysberättelse om hur en man idag konstant ska ta en kuk i röven for the odefinierade greater good. Angrepp på de fundamentals orsakerna till all antimisär man ska stödja berörs icke. En metrosexuell journalist vars game funkar ypperligt på halvrisiga pumor i valfri pianobar. Nä, skribenten borde hänge sig till att betygsätta olika tekniker inom fallosstimulans än falukorvsfilosofi i media.
Senast redigerad av Skriuw 2015-11-02 kl. 14:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in